Niemcy podbijają Anglię, czyli historii Rolls-Royce'a część 3 [geneza motoryzacji]

Lata pięćdziesiąte to jeden z najbardziej płodnych okresów w historii firmy Rolls-Royce. To także debiut jednego z najbardziej popularnych modeli w dziejach koncernu.

Rolls-Royce Silver CloudRolls-Royce Silver Cloud
Piotr Wielgus

W kwietniu 1955 roku wprowadzono do oferty model Silver Cloud, który stał się jednym z najpopularniejszych wozów tej firmy w powojennej historii. Pierwsza wersja miała silnik sześciocylindrowy o pojemności 4,9 litra. Auto osiągało 155 KM mocy i wyposażone było w czterobiegową skrzynię automatyczną. Kolejna wersja, produkowana między 1959 a 1962 rokiem niezbyt różniła się nadwoziem, ale miała zupełnie inny silnik - V8 o pojemności 6,2 litra. Trzecia odsłona Srebrnej Chmury miała silnik z drugiej generacji, ale zmienione nadwozie, m.in. z dodatkowymi reflektorami z przodu. Samochód był oferowany także jako coupe i kabriolet.

Na bazie Silver Cloud powstała kolejna generacja Phantoma, która także była kierowana dla skrajnie zamożnej i dystyngowanej klienteli. Przez 9 lat zbudowano 516 sztuk tego samochodu. To Phantom V stał się płótnem malarskim dla Johna Lennona, co wzbudziło skrajne oburzenie arystokracji brytyjskiej.

Rolls-Royce Phantom V by John Lennon
Rolls-Royce Phantom V by John Lennon

W połowie lat 60. wprowadzono na rynek model Silver Shadow, najliczniej produkowane auto w historii firmy. Ogółem zbudowano prawie 40 tysięcy tych samochodów. Napędzał go klasyczny silnik 6,2 V8 o mocy 172 KM, który dla Rolls-Royce'a zbudował koncern General Motors. Później zwiększono jego pojemność do 6,7 litra i moc do 189 KM. W 1968 roku zbudowano auto dla królowej Elżbiety II - Phantoma VI, do dziś uważanego za jedno z najbardziej ekskluzywnych samochodów w historii motoryzacji.

Rolls-Royce Silver Shadow
Rolls-Royce Silver Shadow

W 1973 roku firma Rolls-Royce stała się własnością brytyjskiego koncernu Vickers. W tym też roku nastąpił podział firmy na Rolls-Royce PLC, zajmującą się produkcją przede wszystkim silników lotniczych i Rolls-Royce Motor Cars. Pod szyldem Vickersa zbudowano model Camargue. To dwudrzwiowe coupe było pierwszym samochodem w powojennej historii marki zaprojektowanym poza firmą. Zaprojektowała go bowiem Pininfarina. Model ten był jednym z najdroższych samochodów produkowanych seryjnie na świecie, kosztował 147 tysięcy dolarów.

Rolls-Royce Camargue
Rolls-Royce Camargue

Na początku lat osiemdziesiątych pojawił się w ofercie model Silver Spirit, który stał się podstawą dla kolejnych modeli Rolls-Royce’a: Silver Spur, Flying Spur, Silver Dawn i Touring Limousine. Produkcja modelu podstawowego i wersji pochodnych trwała do 1998 roku. Było to ostatnie auto Rolls-Royce’a produkowane pod brytyjskim zarządem. W tym roku firma trafiła do Grupy Volkswagena, a w 2003 roku stała się własnością BMW.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa