Niemcy naostrzyli włoski trójząb! – Novitec GranCarbio Compressor (2011)
Nazwa „Compressor” nadana przez firmę Novitec swojemu nowemu autu spod znaku włoskiego trójzęba nie jest powalająca, ale mówi sporo o tym, czego można się spodziewać po parametrach silnika GranCabrio. A można się spodziewać 590 KM!
12.04.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:37
Nazwa „Compressor” nadana przez firmę Novitec swojemu nowemu autu spod znaku włoskiego trójzęba nie jest powalająca, ale mówi sporo o tym, czego można się spodziewać po parametrach silnika GranCabrio. A można się spodziewać 590 KM!
Gdy Maserati GranCabrio święciło swoją premierę w 2009 roku, wyposażono je nie w 4,2-litrowy silnik początkowo używany przez GranTurismo, a od razu w jednostkę, którą zastaniemy w GranTurismo S i GranTurismo MC Stradale. To, podobnie jak poprzednik, 8-cylindrowy silnik należący do rodziny motorów w Ferrari oznaczanych jako Tipo F136. W Maserati ma on objętość skokową 4,7 l i w GranCabrio generuje moc 440 KM przy 7000 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 490 Nm przy 4750 obr./min.
Taka moc wystarcza, żeby kabriolet o masie własnej przekraczającej 2 tony rozpędzał się w 5,20 s do 100 km/h, a jego prędkość maksymalna sięgała 283 km/h.
Mający swoją siedzibę w Stetten Novitec w 2009 roku zastosował sprężarkę mechaniczną w coupe GranTurismo. Teraz takie samo urządzenie zostało użyte do podkręcenia identycznego motoru w GranCabrio. Między kompresorem a silnikiem wstawiono międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, a w samej jednostce napędowej tuner wymienił wtryskiwacze paliwa. Nie obyło się też bez nowego zaprogramowania centralnej jednostki sterującej.
GranCabrio z Niemiec ma moc aż o 1/3 większą od wozu seryjnego. Dokładnie jest to 590 KM przy 7300 obr./min. Z kolei moment obrotowy wynosi teraz 572 Nm przy 5400 obr./min. Więcej „pary pod kotłem” ma swoje odzwierciedlenie w możliwościach pięknej Włoszki. Teraz GranCabrio „setkę” osiąga o aż 0,70 s szybciej od odmiany fabrycznej, a przyspieszanie kończy się z chwilą, gdy wóz o jeden kilometr na godzinę przekroczy magiczne 300 km/h.
Nie samym tuningiem silnika GranCabrio „stoi”. Dosłownie rzecz ujmując wóz stoi na oponach zamontowanych na 21-calowych felgach założonych na oś przednią i 22-calowych zamontowanych na osi tylnej. W głębi auta za kołami kryje się nowe zawieszenie wyprodukowane przez firmę KW. Jego amortyzatory mają regulację charakterystyki dobicia i odbicia, a wysokość samochodu można ustawiać w zakresie 40 mm.
I tak luksusową kabinę Maserati przedsiębiorstwo Novitec wzbogaciło o jeszcze lepszą gatunkowo skórę, a niektóre elementy zostały wykończone Alcantarą[sup]®[/sup].
Przerobione GranCabrio nie tylko wygląda świetnie, ale może też rywalizować pod względem osiągów z Ferrari Californią.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V8, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4691 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor
- Moc maksymalna: 590 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 125,77 KM/l (seryjny – 93,80 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 572 Nm
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
- Koła przednie: 21”
- Koła tylne: 22”
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2055 kg
- Stosunek masy do mocy: 3,48 kg/KM (seryjny – 4,67 kg/KM)
- Długość: 4881 mm
- Szerokość: 1915 mm
- Rozstaw osi: 2942 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,40 s
- Prędkość maksymalna: 301 km/hblock position=\inside8067/block
Źródło: automobilesreview