Niektóre mandaty dwa razy wyższe. 17 września w życie wchodzi prawo recydywy
Jeśli wydaje ci się, że mandaty w Polsce są już bardzo wysokie, to przygotuj się na twarde zderzenie z realiami. Od 17 września 2022 r. będzie dwa razy drożej. Przynajmniej dla tych, których obejmie prawo o recydywie.
17.08.2022 | aktual.: 13.03.2023 16:08
Poprzeczka w górę
Każdy może popełnić błąd, ale czasami nauka może być droga. Od 1 stycznia 2022 r. taryfikator mandatów potrafi skutecznie ograniczać zapędy zmotoryzowanych. Kierowca, który rozpędzi się o 41-50 km/h powyżej limitu, otrzymuje mandat w wysokości 1000 zł. Kierujący, który nie ustąpi pierwszeństwa pieszym wchodzącym na przejście, płaci 1500 zł, a wjeżdżający na przejazd kolejowo-drogowy przy czerwonym sygnale – aż 2000 zł. Takie kary nieco przytarły nosa tym, którzy do tej pory przepisy mieli za nic. 17 września 2022 r. rozpocznie się drugi etap zmian.
Tego dnia w życie wejdą przepisy o recydywie. Na czym ma to polegać? Katalog wykroczeń objętych nowymi zasadami jest ograniczony do tych najbardziej niebezpiecznych wybryków. Kierowca, który popełni zawarte na liście wykroczenie, a w ciągu dwóch lat ponownie zostanie przyłapany na tym samym występku, zapłaci podwójną stawkę mandatu. Liczba punktów karnych za dane przewinienie nie zostanie podwojona. W najbardziej jaskrawym przypadku za jedno wykroczenie będzie można zapłacić aż 5000 zł. Czy potrzebujemy takiej zmiany?
– Nie jestem zwolennikiem kar, ale niestety są one potrzebne. Statystyki pokazują, że od początku 2022 r. wyraźnie zmniejszyła się liczba śmiertelnych ofiar wypadków. Oczywiście nie jest to jedynie efekt podwyższenia mandatów, ale wprowadzenie nowego taryfikatora z pewnością odegrało tu ważną rolę. Dalsze zaostrzenie sankcji, czyli dwa razy większe mandaty za popełnienie najbardziej niebezpiecznych wykroczeń w warunkach, można powiedzieć, recydywy, to też potrzebny ruch. Sam mam znajomego, który na początku roku dostał 2500 zł mandatu. To odmieniło jego sposób jeżdżenia. Stał się on orędownikiem bezpiecznej jazdy – mówi Autokult.pl Sylwester Pawłowski z projektu edukacyjnego "Świadomy Kierowca".
Mandat rzeczywiście może zmienić nasze postępowanie za kierownicą i uchronić nas przed jeszcze gorszym zdarzeniem. Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że główne zmiany, jakie zachodzą w ostatnich miesiącach, dotyczą mandatów.
– Samo karanie nie wystarczy. Należy przeprowadzić solidny audyt dróg i ich oznakowania, a następnie poprawić niedociągnięcia na tym polu. Zadaniem państwa jest też poprawa w dziedzinie nieuchronności kary – choćby poprzez zwiększenie liczby fotoradarów czy intensyfikację pracy policji drogowej oraz stworzenie sprawniejszego systemu ratownictwa. Potężnym problemem jest także szkolenie kierowców. Ogrom szkół w Polsce uczy zdawania egzaminu, a nie jazdy w rzeczywistych warunkach drogowych. Co więcej, w zależności od ośrodka kandydatów na kierowców uczy się na przykład różnych zasad zachowania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym. Jeśli chcemy mniejszej liczby drogowych tragedii, państwo musi zmierzyć się z wszystkimi tymi problemami, bo samo karanie to za mało. Trzeba stworzyć takie warunki, w których kierowcy będą chcieli przestrzegać przepisów – dodaje Sylwester Pawłowski.
Za co zapłacisz podwójny mandat?
Wraz z nowelizacją przepisów art. 38 Prawa o ruchu drogowym został wzbogacony o następujący zapis: "Kierującemu pojazdem mechanicznym ukaranemu za wykroczenie określone w art. 86 par. 1a i 2, art. 86b par. 1, art. 87 par. 1 art. 92 par. 2, art. 92a par. 2, art. 92b, art. 94 par. 1 albo art. 97a, który w ciągu dwóch lat od ostatniego prawomocnego ukarania popełnia to samo wykroczenie, wymierza się karę grzywny w wysokości nie niższej niż dwukrotność dolnej granicy ustawowego zagrożenia".
W ten właśnie sposób od 17 września 2022 r. wprowadzone zostaną kary za recydywę.
Za które wykroczenia kierowcę czeka podwójna kara w recydywie?
Oto lista takich uchybień wraz z przewidzianą za nie kwotą mandatu (po lewej stronie kwota podstawowej kary, a po prawej mandat w warunkach recydywy).
NARUSZENIE | GRZYWNA |
II. Przepisy o bezpieczeństwie pieszych na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu | |
---|---|
A. Naruszenie przepisów o bezpieczeństwie pieszych przez kierującego pojazdem mechanicznym | |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu dla pieszych lub wchodzącemu na to przejście | 1500/3000 |
Nieustąpienie przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża | 1500/3000 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy przejeżdżaniu przez chodnik lub drogę dla pieszych albo podczas jazdy po placu, na którym ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni | 1500/3000 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem podczas włączania się do ruchu | 1500/3000 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy cofaniu pojazdem | 1500/3000 |
Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przez kierującego pojazdem w strefie zamieszkania | 1500/3000 |
Niezatrzymanie pojazdu w celu umożliwienia przejścia przez jezdnię osobie niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej | 1500/3000 |
Wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany, lub bezpośrednio przed tym przejściem | 1500/3000 |
Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu | 1500/3000 |
Naruszenie zakazu jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych | 1500/3000 |
B. Prędkość i hamowanie | |
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości: | |
o 31–40 km/h | 800/1600 |
o 41–50 km/h | 1000/2000 |
o 51–60 km/h | 1500/3000 |
o 61–70 km/h | 2000/4000 |
o 71 km/h i więcej | 2500/5000 |
E. Wyprzedzanie | |
Naruszenie przez kierującego pojazdem mechanicznym zakazu wyprzedzania pojazdu: | |
1) silnikowego przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia | 1000/2000 |
2) silnikowego na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczymi | 1000/2000 |
3) silnikowego na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany | 1000/2000 |
4) uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym | 1000/2000 |
5) na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany | 1000/2000 |
6) na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim | 1000/2000 |
7) przy przejeżdżaniu przez tory tramwajowe lub bezpośrednio przed nimi, z wyjątkiem skrzyżowania lub przejazdu tramwajowego, na którym ruch jest kierowany | 1000/2000 |
8) określonego znakiem drogowym | 1000/2000 |
Wyprzedzanie pojazdu z niewłaściwej strony | 1000/2000 |
F. Przecinanie się kierunków ruchu | |
Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeśli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie ich nie zostało zakończone | 2000/4000 |
Naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym, czerwonym migającym lub dwóch na przemian migających sygnałach czerwonych, lub za inne urządzenie nadające te sygnały | 2000/4000 |
Naruszenie przez kierującego pojazdem zakazu wjeżdżania na przejazd kolejowy, jeśli po jego drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy | 2000/4000 |
VII. Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Tamowanie lub utrudnianie ruchu | |
Niezachowanie należytej ostrożności na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jeżeli następstwem było naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia przez: | |
1) kierującego pojazdem mechanicznym | 1500/3000 |
Jakie mandaty czekają po 17 września kierowców, którzy często łamią przepisy? Na pewno wyższe. Bez zmian pozostaje jednak zapis mówiący, że przy jednym wykroczeniu maksymalny wymiar mandatu może wynieść 5000 zł. Jeśli dochodzi do zbiegu wykroczeń, czyli jednoczesnego złamania kilku przepisów (np. wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych ze zbyt wysoką prędkością), kara nie może zaś przekroczyć sumy 6000 zł.
Uzupełnieniem instytucji recydywy drogowej będą zmiany w kwestii punktów karnych. Tu 17 września 2022 r. kierowców również czeka prawdziwe trzęsienie ziemi. Statystyki, które pod względem bezpieczeństwa drogowego plasują nas jedynie przed Rumunią i Bułgarią, pokazują jednak, że takie tąpnięcie jest nam potrzebne. Oby na nim się nie skończyło.