Nie tylko B6 - BMW Alpina D5 Bi-Turbo (2011)

Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.

Obraz
Olgierd Lachowski

Oprócz B6 Bi-Turbo Cabrio na salonie frankfurckim miał miejsce debiut innego modelu BMW Alpiny. Chodzi o D5 Bi-Turbo, czyli przerobione BMW 535d, a więc sedan z silnikiem diesla.

Pytanie brzmi, dlaczego tyle czasu trzeba było czekać na nowy samochód klasy wyższej średniej z silnikiem wysokoprężnym wypuszczony przez firmę Alpina? No cóż, tego nie wiadomo, bo jednostka z dwiema turbosprężarkami była dostępna już od zeszłego roku.

Pod maską seryjnego BMW 535d skrywany jest 3-litrowy motor o sześciu cylindrach ułożonych w rzędzie. Jednostka ma bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail 4. generacji pracujący z ciśnieniem 2000 barów.

Obraz

Oznaczony symbolem N57D30 w autach mających w nazwie „35d” motor jest wyposażony w dwie turbosprężarki z czego mniejsza z nich ma zmienne ustawienie kierownic (tzw. zmienną geometrię).

Od września tego roku BMW podniosło moc silnika do 313 KM, a maksymalny moment obrotowy do 630 Nm.

Podkręcona przez Alpinę jednostka napędowa przynajmniej pierwszy z parametrów ma lepszy. Moc maksymalna wynosi 350 KM i jest dostępna przy 4000-4200 obr./min. Momentu obrotowego tuner nie podaje.

Obraz

Z silnikiem jest sprzężona 8-biegowa automatyczna skrzynia produkcji ZF, która moc przekazuje na tylne koła. A koła z przodu i z tyłu mają 20-calowe felgi. Przednie obręcze mają 8,5” szerokości i są o 1” węższe niż tylne.

Firma z Buchloe twierdzi, że w cyklu mieszanym jej auto zużywa 6,2 l paliwa na 100 km i jest to wynik podobny do zużycia paliwa w seryjnym BMW 530d. Rzeczywiście jest tylko podobny, bo 530d spala około 0,5 l na „setkę” oleju napędowego mniej.

Obraz

Alpina podaje, że zamontowała krótsze sprężyny w zawieszeniu, a wysokość samochodu zmalała do 1469 mm. Nie wiem czy w tych informacjach jest jakiś błąd czy błąd jest na stronie internetowej BMW, które podaje 1464 mm (bez krótszych sprężyn).

W przeciwieństwie do fabrycznego auta limuzyna przygotowana przez Alpinę nie ma ogranicznika prędkości, więc samochód rozpędza się do 270 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zmalało w stosunku do fabrycznego BMW 535d i wynosi teraz 5,20 s.

Obraz

BMW Alpinę D5 Bi-Turbo można oglądać na stoisku tunera podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N57D30TOP
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 350 KM przy 4000-4200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 116,94 KM/l (seryjny - 104,58 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 20”
  • Koła tylne: 9,5 x 20”
  • Opony przednie: 255/35 R 20
  • Opony tylne: 285/30 R 20

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1840 kg (+ 40 kg)
  • Stosunek masy do mocy: 5,26 kg/KM (seryjny - 5,75 kg/KM)
  • Długość: 4905 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Wysokość: 1469 mm
  • Rozstaw osi: 2968 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
  • Prędkość maksymalna: 270 km/hblock position=\inside7293/block

Źródło: BMW Alpina

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Stellantis się wycofuje. Nie chce już samych elektryków
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Ukradł "blachy" na złość. Teraz grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik