Napęd 4x4 na co dzień: bezpieczeństwo i spokój na każdej drodze

Jazda samochodem to codzienność – poranki, korek, mokry asfalt, śnieg, śliskie liście. W takich momentach kierowcy nierzadko odczuwają niepokój: czy auto dobrze złapie przyczepność? Czy nie ugrzęznę? Czy nie wpadnę w poślizg? Wszechstronny napęd 4x4 w Škodzie jest odpowiedzią nie na ekstremalne warunki off-roadowe, ale właśnie na codzienną jazdę – by zapewnić spokój, pewność i bezpieczeństwo tam, gdzie liczy się to najbardziej.

Škoda Karoq
Źródło zdjęć: © materiały partnera | Škoda Auto

Ruszanie na śliskiej nawierzchni – poranny przymrozek, mokry asfalt po nocnej ulewie, liście zalegające na drodze. W samochodzie z napędem tylko na jedną oś napędzane koła mogą stracić przyczepność. Tu działa 4x4 – dołączając napęd drugiej osi i odpowiednio rozkładając siłę napędową, by auto ruszyło płynnie i bezpiecznie.

Deszcz i ulewa – intensywne opady oznaczają śliską nawierzchnię. Škody w modelach z napędem 4x4 zapewniają znacznie lepsze właściwości jezdne – systemy czujników wykrywają minimalne poślizgi i automatycznie przekierowują moment napędowy tak, żeby opony miały przyczepność, a auto nie traciło sterowności.

Zima w mieście – śnieg, lód, błoto pośniegowe – takie warunki potrafią być stresujące i bardzo niebezpieczne. Napęd 4x4 oznacza większą kontrolę podczas startu na ośnieżonej nawierzchni i lepszą stabilność przy skrętach.

Górskie drogi i nachylenia – podjazdy, serpentyny, zmienny profil drogi, mokra nawierzchnia. Tu 4x4 daje pewność, że auto nie będzie się ślizgać, że tylna oś wspomoże przód, gdy ten utraci stabilność, a dzięki temu jazda staje się mniej męcząca, bardziej przewidywalna.

Škoda
© materiały partnera | Škoda Auto

Jak działa "inteligentny rozdział momentu"

Aby zrozumieć, dlaczego napęd 4x4 w autach Škody wypada tak dobrze na co dzień, warto wiedzieć, jak działa technologia, która za tym stoi.

  • Napęd przedni jako baza – w większości sytuacji auto jeździ jak przednionapędowe. Tylna oś "śpi", co zmniejsza zużycie paliwa/energii, obniża straty mechaniczne;
  • Czujniki reagują na poślizg – gdy przednia oś traci przyczepność (np. jedno albo oba przednie koła zaczynają się ślizgać), system 4x4 natychmiast wykrywa różnicę prędkości obrotowej między kołami, używa czujników układu ABS/ESP albo innych modułów (kontrola trakcji). Wówczas dochodzi do przekazania części momentu na tylną oś – za pomocą sprzęgła wielopłytkowego, które działa błyskawicznie;
  • Sterowanie momentem w czasie rzeczywistym – kluczem jest to, że dołączenie tylnej osi nie jest "na stałe", tylko adaptacyjne – system reaguje w ciągu milisekund, decydując, czy wystarczy moc z przodu, czy też warto "dołożyć" tył. To sprawia, że auto jest bardziej przewidywalne, reaguje spokojniej i jest odporniejsze na poślizg.
  • Wsparcie systemów bezpieczeństwa – 4x4 w Škodzie nie działa w izolacji. Pomaga mu szereg systemów, m.in. ESP (stabilizacja toru jazdy), a moment obrotowy można "przerzucać" także pomiędzy tylnymi kołami – wszystkie te systemy we współpracy zwiększają stabilność podczas dynamicznej jazdy i w wymagających warunkach.

Przykłady modeli Škody, które naprawdę pomagają na co dzień:

  • Škoda Octavia 4x4 – w wersjach z napędem 4x4 Octavia łączy niespotykaną w tej klasie funkcjonalność z lepszymi właściwościami jezdnymi w warunkach zimowych i mieszanych: podjazd pod garaż, ruszanie na śniegu, mokra nawierzchnia.
  • Škoda Superb 4x4 – model dla tych, którzy dużo podróżują, często w gorszych warunkach pogodowych. Dzięki 4x4 Superb daje stabilność przy wyższych prędkościach, pewność na mokrej nawierzchni i jeszcze większy komfort prowadzenia.
  • Škoda Karoq 4x4 – kompaktowy SUV, który łączy zalety auta miejskiego z lepszą trakcją. Tryb "Off-Road", dostępny w wersjach 4x4, pomaga przy nierównościach i słabej przyczepności luźnego podłoża.
Škoda
Škoda
Škoda
Škoda

"4x4 jest tylko dla off-roadu"

Ten mit ciągle funkcjonuje, ale praktyka pokazuje coś innego.

  • 4x4 nie oznacza, że auto musi jeździć w błocie, po kamieniach, w gęstym lesie. W większości użytkowania napęd jest w stanie przednim, tylna oś włącza się tylko wtedy, gdy warunki tego wymagają;
  • 4x4 nie musi oznaczać ogromnych kosztów utrzymania – nowoczesne sprzęgła są zaprojektowane tak, by były niezawodne, pracowały tylko wtedy, gdy to konieczne, i aby zużycie paliwa / energii było możliwie zminimalizowane;
  • 4x4 nie oznacza "agresywnej jazdy" czy "sportowego stylu" – to raczej wsparcie, komfort, bezpieczeństwo, pewność. Daje poczucie, że gdy coś nieoczekiwanego stanie się na drodze (np. błoto, lód), auto nie zaskoczy kierowcy. Ale fakt, napęd 4x4 zwiększa też dynamikę jazdy podczas ofensywnych manewrów na suchej nawierzchni.

Napęd 4x4 w Škodzie to nie efekt mody ani prób nadania SUV-owego charakteru kilku modelom. To rozwiązanie zaprojektowane tak, by faktycznie działało – w mieście, w trasie, w deszczu, śniegu. To technologia, która zwiększa pewność, poprawia bezpieczeństwo i pozwala kierowcy odetchnąć.

Jeśli szukasz auta na co dzień – do pracy, dla rodziny, na weekendy – które nie boi się kaprysów pogody, napęd 4x4 w modelach Octavia, Superb, Karoq, Kodiaq czy Enyaq i Elroq daje coś więcej niż moc – daje spokój, kontrolę i bezpieczeństwo.

Płatna współpraca z marką Škoda
Wybrane dla Ciebie
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Gigantyczne zakupy. Mazowiecka policja odebrała 209 nowych radiowozów
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Porsche przywróciło Carrerę GT do fabrycznego stanu. Właściciel zachwycony
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Przewoził pocięte auta. Grozi mu surowa kara
Nowa ekspresówka na południu. Kierowcy mogą korzystać
Nowa ekspresówka na południu. Kierowcy mogą korzystać
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Nowa marka w Polsce. Nie z Chin i kusi rekordową gwarancją
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Test: Rolls-Royce Phantom kończy 100 lat. Zasady luksusu pozostały te same
Drogowe pociągi wyjadą na polskie drogi. Rząd chce zmienić prawo
Drogowe pociągi wyjadą na polskie drogi. Rząd chce zmienić prawo
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Luksusowy van Mercedesa coraz bliżej. Znamy datę premiery
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Pierwsza jazda: Alpine A390 - warto się zainteresować
Nadchodzą opady śniegu. Wielu zapomina o obowiązku, a mandat to 1500 zł
Nadchodzą opady śniegu. Wielu zapomina o obowiązku, a mandat to 1500 zł
Radykalna zmiana wizerunku Jaguara. Marka tłumaczy swoją decyzję
Radykalna zmiana wizerunku Jaguara. Marka tłumaczy swoją decyzję
Będzie nowa ważna droga. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Będzie nowa ważna droga. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥