Najpopularniejsze auta na świecie, w Europie i w segmencie A (2016)
Często postrzegamy popularność danego samochodu przez pryzmat własnego podwórka, ale wystarczy wyjechać nieco dalej, by zupełnie zmienić swój punkt widzenia. Nawet w Polsce po Warszawie jeżdżą zupełnie inne samochody niż w Szczecinie, a dzieli je raptem 500 km. W Europie, drugim najpopularniejszym autem jest obecnie Volkswagen Polo, a przecież w Polsce zajmuje dpiero 33. miejsce. Sprawdzamy które modele cieszą się największym popytem na świecie, które w Europie i sprawdzamy jak to wygląda w segmencie aut najmniejszych.
14.06.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:37
Serwis focus2move.com opublikował raport dotyczący sprzedaży samochodów na kilkudziesięciu najważniejszych światowych rynkach w pierwszym kwartale tego roku. Oczywiście, że nie dziwi fakt zajmowania pierwszej pozycji przez Toyotę Corollę, którą goni Volkswagen Golf. Kompaktowe samochody nadal stanową największy odsetek rynku, choć niektórych może zdziwić 3. miejsce. Należy ono do Forda serii F. Jest to od kilkunastu lat jeden z najchętniej kupowanych samochodów świata i zdecydowanie wyprzedza swojego dalekiego i dużo mniejszego krewniaka Focusa. Bardzo dużą popularnością cieszy się również wspomniany VW Polo, który zajmuje 5. pozycję w rankingu światowym, a drugą w Europie.
Najlepiej sprzedającym się samochodem, którego prawdopodobnie nigdy nie widzieliście, jest Wuling Hongguang. Oczywiście mamy tu sytuację podobną do tej z Fordem serii F. Oba modele są sprzedawane tylko na wybranych rynkach i tylko tam cieszą się dużym popytem, a ich wysoka pozycja w rankingu jest wynikiem wielkości owego rynku.
Obecnie zaskakuje silna pozycja samochodów typu SUV/crossover. Na przykład Honda CR-V zajmuje w światowym rankingu 8. miejsce, a 9. należy do Toyoty RAV-4. Samochody segmentu D nie mają szans z crossoverami klasy średniej. Nieco inaczej wygląda to w Europie, ale rynek segmentu D podtrzymuje w zasadzie Passat zajmujący 10. pozycję. Dopiero na 23. jest Mercedes Klasy C i nieco dalej Audi A4 oraz BMW serii 3. W Europie zdecydowanie dominują samochody segmentu B. W TOP10 jest aż pięć takich modeli, za to na przykład Nissan Qashqai, najpopularniejszy crossover na Starym Kontynencie zajmuje silną 7. pozycję. Toyota, w przeciwieństwie do Škody nie liczy się aż tak bardzo w Europie jak w Polsce. Najpopularniejszy model to Yaris (16. miejsce), a Auris jest dopiero 30., daleko za Octavią i Fabią.
Na świecie | W Europie | ||
Model | Sprzedaż w I kwartale 2016 (szt.) | Model | Sprzedaż w I kwartale 2016 (szt.) |
Toyota Corolla | 301 325 | VW Golf | 213 672 |
VW Golf | 253 546 | VW Polo | 133 130 |
Ford F | 223 146 | Renault Clio | 126 663 |
Ford Focus | 192 918 | Ford Fiesta | 110 871 |
VW Polo | 184 800 | Opel Corsa | 98 538 |
Wuling Hongguang | 167 156 | Peugeot 208 | 96 079 |
Toyota Camry | 161 669 | Nissan Qashqai | 92 233 |
Honda CR-V | 160 605 | Skoda Octavia | 84 832 |
Toyota RAV-4 | 160 362 | Ford Focus | 86 125 |
VW Lavida | 159 555 | VW Passat | 83 034 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych focus2move.com |
Co ciekawe, najmniejsze samochody miejskie stanowią aż 11 proc. rynku światowego i z jednej strony to nie dziwi z uwagi na fakt, że są też najtańsze, ale z drugiej, moda na kompakty i SUV-y jest już ogromna, a na potężnych rynkach Chin i USA raczej sprzedają się większe modele. W światowym rankingu najwyżej sklasyfikowanym samochodem segmentu A jest Maruti Alto i zajmuje dopiero 59. pozycję. Jest jednak liderem w swojej klasie.
Maruti Alto nie należy mylić z Suzuki Alto/Celerio, choć są to bliźniacze modele, ale różnią się przednim pasem. Są to samochody indyjskie, sprzedawane na rynkach, na których nie oferuje się Suzuki. Zatem są traktowane oddzielnie, ale przecież nie inaczej jest w przypadku trojaczków z Kolina czy trójki Volkswagena. Dzięki temu, w rankingu segmentu A Maruti/Suzuki zdecydowanie dominuje, ponieważ Suzuki Alto zajmuje również wysoką, 7. pozycję.
Jednak wielu z was może się zdziwić, jaki model zajmuje drugie miejsce. Jest to Fiat Panda, wytwarzana we Włoszech i niespecjalnie ciesząca się zainteresowaniem na wielu europejskich rynkach, w tym w Polsce. 3. miejsce zajmuje Fiat 500, który dopiero w tym roku stracił drugą lokatę na rzecz większej siostry. Warto zauważyć, że szósta pozycja należy do nie sprzedawanego już u nas Chevroleta Sparka. Bardzo popularny jest także Volkswagen up!, który wyprzedza zarówno Hyundaia i10 (10. miejsce) jak i Toyotę Aygo (20. miejsce).
Model samochodu | Sprzedaż |
---|---|
Maruti Alto | 68 862 |
Fiat Panda | 58 352 |
Fiat 500 | 57 403 |
Daihatsu Tanto | 54 742 |
Nissan Dayz | 48 917 |
Chevrolet Sprak | 48 384 |
Suzuki Alto | 42 893 |
Volkswagen up! | 42 826 |
Maruti Wagon R | 41 530 |
Hyundai i10 | 41 435 |
Tabelę przygotowano na podstawie danych focus2move.com |