Najbardziej ekonomiczne samochody. Wyniki 20-letnich testów ADAC

Które samochody z ostatnich lat zużywają najmniej paliwa czy energii elektrycznej? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, dlatego warto poznać więcej niż jeden punkt widzenia. Niemcy przedstawili swój – oparty na wieloletnich badaniach. Kto zwyciężył?

Spalanie hybryd może być naprawdę niskieSpalanie hybryd może być naprawdę niskie
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Katalogowe spalanie samochodów określane jest na powtarzalnym scenariuszu testowym, zwanym normą WLTP. Daje to możliwość porównania spalania samochodów różnych marek w takich samych okolicznościach, ale rzeczywiste spalanie podczas jazdy zwykle odbiega od tego katalogowego. Jeśli więc chcemy ocenić paliwożerność, warto zapoznać się również z innymi testami.

Takim jest właśnie zestawienie, tworzone przez niemiecki automobilklub ADAC na podstawie własnych badań laboratoryjnych. Różnią się one od WLTP tym, ze przewidują również istotny dla wyniku cykl imitujący jazdę autostradą. ADAC przeprowadza swoje testy od 2003 r. i postanowiło podsumować 20 minionych lat. Oto najbardziej oszczędne samochody benzynowe, diesle i auta elektryczne wraz z podanym rokiem, kiedy przeprowadzano test.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Samochody benzynowe

  • Toyota Prius 1.8 Hybrid III gen. - spalanie: 4,1 l/100 km; 2016 r.
  • Toyota Corolla 1.8 Hybrid – spalanie: 4,6 l/100 km; 2019 r.
  • Suzuki Celerio 1.0 Eco+ - spalanie: 4,8 l/100 km; 2016 r.
  • Toyota Prius 1.8 Hybrid IV gen. - spalanie: 4,8 l/100 km; 2019 r.
  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid – spalanie: 4,8 l/100 km; 2016 i 2018 r.

Jak wynika niemieckich testów, technologia hybrydowa nie daje szans zwykłym silnikom. Jedynie małe Celerio w pierwszej piątce reprezentuje tradycję. Jest jednak otoczone przez większe samochody.

Samochody z silnikiem Diesla

  • Mazda 2 SKYACTIV-D 105 – spalanie: 4,1 l/100 km; 2016 r.
  • Hyundai i20 1.1 CRDi – spalanie: 4,3 l/100 km; 2016 r.
  • Peugeot 208 BlueHDi 100 – spalanie: 4,3 l/100 km; 2016 r.
  • Mazda 3 SKYACTIV-D 105 – spalanie: 4,5 l/100 km; 2017 r.
  • Ford Fiesta 1.5 TDCi – spalanie: 4,5 l/100 km; 2018 r.

Tu rozstrzał marek i rozwiązań jest już większy. Warto jednak zwrócić uwagę, na fakt, że Mazda zdołała umieścić w pierwszej piątce dwa swoje modele.

Samochody elektryczne

  • Hyundai IONIQ Elektro (28 kWh) – konsumpcja energii: 14,7 kWh/100 km; 2017 r.
  • Hyundai IONIQ 6 (77,4 kWh) 2WD – konsumpcja energii: 15,5 kWh/100 km; 2023 r.
  • Hyundai IONIQ Elektro (38,3 kWh) – konsumpcja energii:6,3 kWh/100 km; 2020 r.
  • Hyundai Kona Elektro (64 kWh) – konsumpcja energii: 16,7 kWh/100 km; 2021 r.
  • VW e-up! – konsumpcja energii: 16,7 kWh/100 km; 2020 r.

Dominacja Koreańczyków jest w zestawieniu widoczna na pierwszy rzut oka. Co warto zauważyć, sklasyfikowany na piątym miejscu volkswagen jest najmniejszy w stawce.

Zestawienie ADAC nie powinno być traktowane jako jedyne źródło wiedzy o spalaniu. Warto jednak zapoznać się również tym punktem widzenia.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Test: Ford Transit Custom Nugget - przemeblowali mi mieszkanie
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Ej Toyota, dajcie nam tego Land Cruisera FJ!
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pokazali, na jakie auta stać przeciętnego Polaka
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony