Najbardziej ekonomiczne samochody. Wyniki 20‑letnich testów ADAC

Spalanie hybryd może być naprawdę niskie
Spalanie hybryd może być naprawdę niskie
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

22.10.2023 10:16, aktual.: 23.10.2023 08:08

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Które samochody z ostatnich lat zużywają najmniej paliwa czy energii elektrycznej? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, dlatego warto poznać więcej niż jeden punkt widzenia. Niemcy przedstawili swój – oparty na wieloletnich badaniach. Kto zwyciężył?

Katalogowe spalanie samochodów określane jest na powtarzalnym scenariuszu testowym, zwanym normą WLTP. Daje to możliwość porównania spalania samochodów różnych marek w takich samych okolicznościach, ale rzeczywiste spalanie podczas jazdy zwykle odbiega od tego katalogowego. Jeśli więc chcemy ocenić paliwożerność, warto zapoznać się również z innymi testami.

Takim jest właśnie zestawienie, tworzone przez niemiecki automobilklub ADAC na podstawie własnych badań laboratoryjnych. Różnią się one od WLTP tym, ze przewidują również istotny dla wyniku cykl imitujący jazdę autostradą. ADAC przeprowadza swoje testy od 2003 r. i postanowiło podsumować 20 minionych lat. Oto najbardziej oszczędne samochody benzynowe, diesle i auta elektryczne wraz z podanym rokiem, kiedy przeprowadzano test.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Samochody benzynowe

  • Toyota Prius 1.8 Hybrid III gen. - spalanie: 4,1 l/100 km; 2016 r.
  • Toyota Corolla 1.8 Hybrid – spalanie: 4,6 l/100 km; 2019 r.
  • Suzuki Celerio 1.0 Eco+ - spalanie: 4,8 l/100 km; 2016 r.
  • Toyota Prius 1.8 Hybrid IV gen. - spalanie: 4,8 l/100 km; 2019 r.
  • Toyota Yaris 1.5 Hybrid – spalanie: 4,8 l/100 km; 2016 i 2018 r.

Jak wynika niemieckich testów, technologia hybrydowa nie daje szans zwykłym silnikom. Jedynie małe Celerio w pierwszej piątce reprezentuje tradycję. Jest jednak otoczone przez większe samochody.

Samochody z silnikiem Diesla

  • Mazda 2 SKYACTIV-D 105 – spalanie: 4,1 l/100 km; 2016 r.
  • Hyundai i20 1.1 CRDi – spalanie: 4,3 l/100 km; 2016 r.
  • Peugeot 208 BlueHDi 100 – spalanie: 4,3 l/100 km; 2016 r.
  • Mazda 3 SKYACTIV-D 105 – spalanie: 4,5 l/100 km; 2017 r.
  • Ford Fiesta 1.5 TDCi – spalanie: 4,5 l/100 km; 2018 r.

Tu rozstrzał marek i rozwiązań jest już większy. Warto jednak zwrócić uwagę, na fakt, że Mazda zdołała umieścić w pierwszej piątce dwa swoje modele.

Samochody elektryczne

  • Hyundai IONIQ Elektro (28 kWh) – konsumpcja energii: 14,7 kWh/100 km; 2017 r.
  • Hyundai IONIQ 6 (77,4 kWh) 2WD – konsumpcja energii: 15,5 kWh/100 km; 2023 r.
  • Hyundai IONIQ Elektro (38,3 kWh) – konsumpcja energii:6,3 kWh/100 km; 2020 r.
  • Hyundai Kona Elektro (64 kWh) – konsumpcja energii: 16,7 kWh/100 km; 2021 r.
  • VW e-up! – konsumpcja energii: 16,7 kWh/100 km; 2020 r.

Dominacja Koreańczyków jest w zestawieniu widoczna na pierwszy rzut oka. Co warto zauważyć, sklasyfikowany na piątym miejscu volkswagen jest najmniejszy w stawce.

Zestawienie ADAC nie powinno być traktowane jako jedyne źródło wiedzy o spalaniu. Warto jednak zapoznać się również tym punktem widzenia.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (24)