Mocniejszy niż MC 12! - Novitec GranTursimo MC Stradale Supersport (2011)

Do tej pory nawet tuningowane przez firmę Novitec Maserati nie mogły pochwalić się mocą większą niż seryjne sportowe Maserati MC 12. Teraz to się zmieniło, bo tuner zaprezentował żółte MC Stradale o mocy prawie 650 KM!

Mocniejszy niż MC 12! - Novitec GranTursimo MC Stradale Supersport (2011)
Olgierd Lachowski

07.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:24

Do tej pory nawet tuningowane przez firmę Novitec Maserati nie mogły pochwalić się mocą większą niż seryjne sportowe Maserati MC 12. Teraz to się zmieniło, bo tuner zaprezentował żółte MC Stradale o mocy prawie 650 KM!

Od czasów limitowanego supersportowego MC 12 Corsa najmocniejszym samochodem włoskiej fabryki z wspaniałą historią jest GranTurismo MC Stradale. To właśnie ten wóz ostatnio podkręcił oddział Tridente firmy Novitec.

Seryjny bolid ma 8-cylindrowy widlasty silnik o objętości skokowej 4,7 l, który opracowała firma Ferrari. Należący do rodziny oznaczanej w Maranello jako Tipo F136 motor ma moc 450 KM przy 7000 obr./min i moment obrotowy 510 Nm przy 4750 obr./min.

Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.9
Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.9

Dzięki tej jednostce i 6-biegowej automatycznej skrzyni biegów (w tym wozie) MC Stradale do 100 km/h przyspiesza 4,60 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 301 km/h. Dużo? Tak, ale dla specjalistów Noviteca to za mało.

Żeby były lepsze osiągi, potrzeba mocniejszego silnika. Oczywiście tuner nie zdecydował się na wymianę jednostki napędowej, ale na jej wzmocnienie instalując doładowanie. Jak to często bywa w przypadku Noviteca, firma ta wybrała kompresor jako pomocnika dla silnika. Miejsce dla niego znalazło się między rzędami cylindrów. Ładujący z nadciśnieniem 0,43 bara kompresor ma oddzielny obieg oleju i własną jego chłodnicę.

Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.27
Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.27

Żeby wydajność sprężarki była większa, zainstalowano dwie międzystopniowe chłodnice powietrza doładowującego typu ciecz-gaz, zmieniono pompę cieczy chłodzącej, wstawiono większe i wydajniejsze wtryskiwacze paliwa i wreszcie, pozbyto się seryjnej elektroniki, zastępując ją nową, przygotowaną przez Noviteca.

Rezultat jest oszałamiający, bo moc wzrosła prawie o 200 KM i wynosi teraz dokładnie 646 KM przy 7500 obr./min. Spory jest też maksymalny moment obrotowy, który podniósł się do 624 Nm dostępnych przy 5600 obr./min.

Mocniejsza jednostka napędowa - rzecz jasna - poprawiła osiągi Maserati. Przyspieszenie do 100 km/h zmalało do 3,90 s, a sprint do 200 km/h wynosi tylko 11,40 s. Prędkość maksymalna, no właśnie… Prędkość maksymalna wynosi tylko 306 km/h. Okazuje się, że skrzynia ma zbyt duże (krótkie) przełożenia jak na tak mocny silnik. Inżynierowie już znaleźli rozwiązanie i oferują modyfikację przełożenia 6. biegu tak, żeby auto mogło rozpędzić się do 330 km/h.

Novitec zazwyczaj nie zmienia specjalnie wyglądu swoich samochodów i tym razem też nie odstąpił od tej zasady, bo zamontował tylko inne końcówki rur wydechowych (o średnicy 105 mm) oraz nową, kompozytową pokrywę silnika, a także nowe koła.

Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.17
Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.17

Z przodu znajdują się felgi o rozmiarze 9,0 x 21”, a z tyłu mają rozmiar 11,5 x 22”. Jest to model Tridente NM3, który z przodu ubrano w opony 255/30 R 21, a z tyłu 315/25 R 22.

Nie tylko nowe koła sprawiają, że samochód wygląda dynamiczniej. Swój udział ma też obniżone o 25 mm zawieszenie, w którym zmieniono sprężyny.

Wnętrze tego bolidu pozostaje nietknięte, ale firma tuningowa na życzenie może wymienić tapicerkę na nową skórzaną lub wykonaną z Alcantary®, a do tego zabarwić ją na dowolnie wybrany przez klienta kolor.

Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.21
Novitec GranTurismo MC Stradale Supersport fot.21

Wartość wykonanych w tym egzemplarzu modyfikacji to 23 900 euro. Dzięki tuningowi GranTurismo stało się samochodem mocniejszym niż fabryczne MC 12 i ustępuje już tylko MC 12 Corsa i podkręconym przez Edo Competition MC dwunastkom.

Dane techniczne

  • Typ: V8, 90supo/sup
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 4691 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Kompresor
  • Moc maksymalna: 646 KM przy 7500 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 137,71 KM/l (seryjny – 95,93 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 624 Nm przy 5600 obr./min
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 380 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
  • Koła przednie: 9,0 x 21”
  • Koła tylne: 11,5 x 22”
  • Opony przednie: 255/30 R 21
  • Opony tylne: 315/25 R 22

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1770 kg
  • Stosunek masy do mocy: 2,84 kg/KM (seryjny – 3,93 kg/KM)
  • Długość: 4993 mm
  • Szerokość: 1915 mm
  • Wysokość: 1318 mm (- 25 mm)
  • Rozstaw osi: 2942 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 11,40 s
  • Prędkość maksymalna: 306 km/h lub 330 km/h (w zal. od przełożenia 6. biegu)block position=\inside7192/block
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)