Mitsubishi Racing Lancer - rajdówka z Dieslem!
Jak już oficjalnie Mitsubishi ogłosiło, najnowsza rajdówka cross-country będzie napędzana turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, który swoje pierwsze testy przeszedł pracując w specjalnie przygotowanej wersji Pajero Evolution w rajdach: Central Europe Rally, Rali Transiberico i Baja Espana.
23.08.2008 | aktual.: 02.10.2022 14:52
Jak już oficjalnie Mitsubishi ogłosiło, najnowsza rajdówka cross-country będzie napędzana turbodoładowanym silnikiem wysokoprężnym, który swoje pierwsze testy przeszedł pracując w specjalnie przygotowanej wersji Pajero Evolution w rajdach: Central Europe Rally, Rali Transiberico i Baja Espana.
Rywalizując w “ogniu walki” z czołowymi zespołami, pozwolił zebrać zespołowi mnóstwo bardzo istotnych i cennych danych, których zdobycie podczas testów było niewykonalne. Dwukrotnie wysokoprężnym Pajero Evolution startował Hiroshi Masuoka (Japonia), który entuzjastycznie wypowiadał się o potencjale tej konstrukcji: „Wersja z dieslem jest niesamowicie łatwa w prowadzeniu, dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu, dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów”, mówił Masuoka. „Deklasuje auta benzynowe na polu łatwości kontroli auta, zwłaszcza w wymagającym terenie, podobnie, jak i w przyspieszaniu na wyjściu z ciasnych zakrętów i długich, szybkich prostych. Z odpowiednimi ustawieniami, ten samochód będzie wyraźnie szybszy”.
*Joan *„Nani” Roma (Hiszpania) prowadził Mitsubishi Pajero Evolution z turbodieslem podczas rajdu Transiberico. Przyznał, że musiał zaadaptować swój styl jazdy do nowej jednostki napędowej. Roma uzyskał trzy najszybsze czasy na odcinkach specjalnych podczas portugalskiej imprezy i nawet na pewien czas objął prowadzenie w rajdzie, co pokazuje potencjał nowego silnika.
Eksperymentalny pojazd pokonał ponad 8000 km w testach i na zawodach, a inżynierowie na podstawie zebranych danych mogli m.in. zaprojektować nowe zawieszenie o zmienionej geometrii, odpowiadające wymogom innego rozkładu masy i charakterystyce przebiegu momentu obrotowego turbodoładowanego diesla. Pracowali również nad zmienionym przedziałem silnikowym, w którym skupiono się na lepszym chłodzeniu jednostki oraz osprzętu. Poprawki poczyniono również w turbinie, lepiej reagującej przy niskich obrotach i dającej więcej mocy przy dużych prędkościach obrotowych, nie zapominając przy tym o trwałości i niezawodności tego podzespołu.
„Racing Lancer” wziął już udział w dwóch, tygodniowych sesjach testowych w Hiszpanii i Maroku. Przy bazowych ustawieniach, starano się wyeliminować błędy „okresu dziecięcego” tak, by zespół mógł jak najszybciej rozpocząć prace nad rozwojem konstrukcji, korzystając z doświadczeń zdobytych podczas eksploatacji Pajero Evolution.
Kontynuując program rozwojowy na drodze do Dakaru 2009, zespół wystawi trzy benzynowe wersje Pajero Evolution w portugalskim PAX Rally, drugiej imprezie z cyklu Dakar Series (9.09 – 14.09.2008). Zasiądą w nich Stephane Peterhansel (Francja), Luc Alphand (Francja) i Joan Roma (Hiszpania). Udział w imprezie pozwoli zespołowi przetestować nowe rozwiązania w zawieszeniu, które następnie zostaną zastosowane w modelu Racing Lancer.
Racing Lancer na przełomie sierpnia i września będzie testowany w Maroku, a następnie w końcówce października. Każdy z testów potrwa około dwóch tygodni, a samochód za każdym razem pokona około 4000 km. Po intensywnym programie przygotowawczym Racing Lancer zadebiutuje w rajdzie Baja Portalegre w Portugalii, szóstej rundzie Pucharu Świata Rajdów Cross-Country FIA (30.10-2.11). Samochodem wystartuje Stephane Peterhansel, najbardziej utytułowany kierowca w historii Dakaru, mający na swoim koncie 9 zwycięstw w tej imprezie, zarówno na dwóch, jak i na czterech kołach.
Źródło: MMC Car Poland via mototarget