Lżejsze, mocniejsze, szybsze. Takie jest nowe BMW M5 

Stylistycznie jest to raczej ewolucja, ale technicznie mówimy tutaj o rewolucji. Nowe M5 to zmiany, które dla wielu mogą okazać się nie do zaakceptowania.

Obraz
Michał Zieliński

Zacznijmy od tego, co zirytowało niejednego purystę. BMW w swojej najnowszej, sportowej limuzynie zastosowało napęd na cztery koła. To trochę tak, jakby we flagowym kubełku KFC kurczaki nagle zastąpiono wyrobami z soi. Inżynierowie z Monachium zadbali jednak, żeby fani driftowania dostali to, czego oczekują.

BMW M5
BMW M5 © Materiały prasowe

Kierowca będzie mógł wybierać między trzema trybami jazdy. Dwa z nich, 4WD i 4WD Sport będą przekazywać moc na każde z kół. Ostatni – 2WD – tylko na koła tylne. A będzie co przekazywać, bo 4,4-litrowe, podwójnie doładowane V8 (znane z poprzedniego modelu) zostało podkręcone i generuje teraz 600 koni mechanicznych. Moment obrotowy wzrósł do 750 Nm. Obie wartości są niższe niż w przypadku konkurencji spod znaku Gwiazdy. Wszyscy jednak wiemy, że prawdziwa bitwa rozegra się na torze, nie na papierze.

BMW M5
BMW M5 © Materiały prasowe

Drugą kontrowersyjną zmianą jest rezygnacja zarówno ze skrzyni dwusprzęgłowej, jak i manualnej (w F10 była dostępna tylko na rynku amerykańskim). Zgodnie z deklaracją Petera Quintusa, wiceprezesa BMW, firma chce skupić się na używaniu tradycyjnych przekładni automatycznych. Według niego są one szybsze od człowieka i bardziej trwałe niż DCT. Ja mu wierzę. W przypadku tego modelu zdecydowano się na ośmiostopniową skrzynię Steptronic.

BMW M5 (wnętrze)
BMW M5 (wnętrze) © Materiały prasowe

Najbardziej cieszy, że nowe M5 jest mimo wszystko lżejsze od poprzednika. Osiągnięto to dzięki zastosowaniu aluminiowej maski i dachu wykonanego z lekkiego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. W samochodzie znalazły się też hamulce lżejsze o 23 kilogramy niż w standardowej serii 5.

BMW M5
BMW M5 © Materiały prasowe

OK, ale to jest szybkie BMW, więc każdego interesują zupełnie inne cyferki. 3,4 sekundy do 100 km/h, 11,5 sekundy do 200 km/h. Coś, co jeszcze niedawno było zarezerwowane tylko dla supersamochodów, można mieć w wygodnym sedanie z dużym bagażnikiem. Niespotykane. Podobnie jak poprzednio, prędkość jest ograniczona do 250 km/h, ale ogranicznik można zdjąć. Wtedy M5 popędzi 305 km/h.

Obraz
Obraz

Odnoszę wrażenie, że BMW stworzyło samochód, który ma jasny cel: być piekielnie szybkim i przy tym bardzo cywilizowanym. Absolutnie wszystko w nim zdaje się być podyktowane urwaniu tej ostatniej sekundy na torze. A gdy już uda się ją urwać, nowe M5 ma pozwolić na spokojny powrót do domu. Ma złagodnieć i nie chcieć nikomu zrobić krzywdy.

BMW M5
BMW M5 © Materiały prasowe

Na zdjęciach widzicie specjalną wersję nowego M5 nazwaną First Edition. Będzie limitowana do 400 sztuk na całym świecie, a jej wyróżnikiem jest ten kolor: mroźna, ciemna czerwień. Pierwsze egzemplarze samochodu pojawią się u klientów na wiosnę przyszłego roku, a polska cena nie jest jeszcze znana.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Ram Rampage wjeżdża do Europy. Hybrydy? Nie tutaj
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Jak Lamborghini stało się specjalistą od wyścigów? Sprawdziłem to na dorocznych Mistrzostwach Świata tej marki
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Prezydent wetuje przywilej dla "elektryków". Wszystko przez "wrzutkę"
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Bezbłędny Norris wygrywa w Sao Paulo i powiększa przewagę w mistrzostwach
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech