Lotus Evora Sport 410 (2016) - zgodnie z mantrą
Obsesją Colina Chapmana, czyli twórcy Lotusa, była niska masa. Jego mottem było "uprość, dodaj lekkości". Teraz brytyjska marka przypomina w czym się specjalizuje, wraz z przedstawieniem lżejszej i mocniejszej Evory Sport 410.
Obecnie Evora jest największym sportowym wozem w gamie Lotusa. Do tej pory najmocniejszą wersją była odmiana z przydomkiem 400. Jej 3,5-litrowe V6 z sprężarką Edelbrock rozwija, jak sama nazwa wskazuje, 400 hp, czyli 406 KM przy 7000 rpm i 410 Nm przy 3500 rpm. Przy masie wynoszącej 1395 kg samochód ten jest w stanie osiągnąć 100 km/h w 4,2 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 300 km/h. Teraz Lotus dołożył do tego jeszcze więcej frajdy w postaci dodatkowych koni mechanicznych i ujętych kilogramów.
Z aluminiowej V6 z doładowaniem Lotus wycisnął jeszcze 10 KM, co oznacza, ze w sumie silnik ten generuje 410 KM. Moment obrotowy pozostał niezmieniony. Dzięki zastosowaniu licznych elementów z włókna węglowego, Evora Sport 410 jest lżejsza od dotychczas topowej wersji o 70 kg. To zmiany znaczne, w szczególności w kwestii masy. Jednak prawdopodobnie będą bardziej odczuwalne na torze, niż w postaci suchych liczb, widocznych na papierze.
Jak się okazuje, mimo zwiększenia mocy i redukcji masy, czas przyspieszenia do 100 km/h oraz prędkość maksymalna pozostały niezmienione względem Evory 400. Za to 0-60 mph poprawiło się o 0,1 s i wynosi teraz 4,0 s. Jeśli właściciel zdecyduje się na automat Evorze Sport 410 przybędzie 12 dodatkowych kilogramów. Ubędzie za to czasu przyspieszenia - po 0,1 s w wypadkach obu wartości: 60 mph i 100 km/h.
Co jeszcze poprawiono? Delikatnie zmodyfikowano aerodynamikę Evory. Wersja Sport 410 generuje przy 150 mph (ok. 240 km/h) 37 kg siły dociskowej. To o 5 kg więcej niż w Evorze 400.
O tym, że inżynierowie Lotusa przygotowali Sport 410 pod mocne wrażenia na torze, może świadczyć fakt, że pojazd ten został też wyposażony w ulepszone zawieszenie. Poprawiona została jego geometria, zwiększono siłę tłumienia, a prześwit zredukowano o 5 mm. Gotową maszynę osadzono na 19-calowych felgach z przodu i 20-calowych z tyłu. Lekkie, kute koła mogą zostać obute w opcjonalne opony Michelin Cup 2.
Lotus Evora Sport 410
[b]Moc maks.:[/b] 416 KM przy 7000 rpm[b]Moment maks.:[/b] 410 Nm przy 3500 rpm[b]0-100 km/h:[/b] 4,2 s[b]Prędkość maks.:[/b] 300 km/h[b]Masa własna:[/b] 1325 kg[b]Cena od:[/b] 107 800 euro (DE)
Sęk w tym, że jeśli ktoś chce torowego bandyty i jest w stanie zrezygnować z większej przestrzeni wewnątrz oraz minimalnie lepszego czasu przyspieszenia do 100 km/h, z pewnością postawi po prostu na Caymana GT4, który w Niemczech startuje od 85 776 euro. Nam pozostaje śledzić poczynania Lotusa i mieć nadzieję, że ta świetna brytyjska firma z historią poradzi sobie z wyjściem z tarapatów, w których jeszcze niedawno była.