Lotus Evora

Lotus Evora to sportowe auto produkowane od 2009 roku przez firmę Lotus Cars w mieście Hethel, w Wielkiej Brytanii. Pierwsza prezentacja tej maszyny odbyła się podczas brytyjskich międzynarodowych targów samochodowych w 2008 roku. Za wygląd auta odpowiada Russell Carr. Projekt był opracowywany pod nazwą Project Eagle.

  • Evora to sportowe auto produkowane od 2009 roku przez firmę Lotus Cars
  • Zakład produkcyjny, w którym wytwarzane są nowe egzemplarze Lotusa Evory, znajduje się w mieście Hethel w Wielkiej Brytanii
  • Nadwozie Lotusa Evory ma typowe proporcje auta z silnikiem umieszczonym centralnie
  • Z tyłu Lotusa Evory znajdują się podwójna końcówka wydechu oraz okrągłe lampy wmodelowane w eliptyczne przetłoczenie
  • Do wykończenia wnętrza Lotusa Evory użyto materiałów najlepszej jakości, a na konsoli środkowej umieszczono duży, kolorowy ekran nawigacji satelitarnej
[1/5] Evora to sportowe auto produkowane od 2009 roku przez firmę Lotus Cars

Nadwozie Evory ma typowe proporcje auta z silnikiem umieszczonym centralnie. Niedługa, opadająca maska została wyposażona w atrybut typowy dla aut Lotusa produkowanych w ostatnich latach. Jest nim duży wylot powietrza przedzielony masywnym żebrem. Światła umieszczono na płaskiej powierzchni wspólnej z maską. Mają one kształt elips o zaostrzonych końcach. Razem z dużym wlotem powietrza, z wyglądu przypominającym uśmiech, nadają pasowi przedniemu Evory przyjazny wygląd. Z tyłu znajdują się podwójna końcówka wydechu oraz okrągłe lampy wmodelowane w eliptyczne przetłoczenie. Jego górna krawędź tworzona jest przez spojler z centralnym światłem stopu.

Wnętrze Evory znacznie różni się od tych znanych z modeli takich jak Elise czy Exige. Nie ma tu mowy o spartańskich warunkach. Do wykończenia użyto materiałów najlepszej jakości. Na konsoli środkowej znalazło się nawet miejsce dla dużego, kolorowego ekranu nawigacji satelitarnej. Na pokładzie tego modelu goszczą również: klimatyzacja, system kontroli ciśnienia w oponach, poduszki powietrzne oraz system audio firmy renomowanej firmy Alpine z subwooferem. System multimedialny został wyposażony w złącze USB, a dla miłośników producenta gadżetów z jabłuszkiem w logo jest miejsce do podłączenia iPoda. Jeśli pasażera znuży podróż, może skorzystać z odtwarzacza DVD. Ponieważ widoczność do tyłu nie jest zbyt dobra, Lotus wyposażył swoją sportową maszynę w kamerę cofania.

Na tym nie koniec udogodnień. W pakiecie Premium Suedetex Evora ma skórzane, podgrzewane fotele kubełkowe z podłokietnikiem. Na pokładzie tego Lotusa może również opcjonalnie zostać zamontowany system Bluetooth pozwalający na bezpieczne korzystanie z telefonu komórkowego.

Co ciekawe, mimo że silnik umieszczono centralnie, w Evorze za przednimi fotelami jest również miejsce dla dwójki pasażerów. Niestety, wyższe osoby nie powinny liczyć na przejażdżkę na tylnej kanapie. Evora oprócz układu 2+2 dostępna jest również w zwykłej, dwumiejscowej odmianie, nazywanej Plus Zero. Kolejna nietypowa cecha dla aut sportowych z centralnie umieszczonym silnikiem to umieszczenie bagażnika z tyłu. Konstruktorzy ulokowali go za komorą jednostki napędowej.

Za napęd podstawowej wersji odpowiada silnik Toyoty o pojemności 3,5 l. V6 o oznaczeniu 2GR-FE dostarcza na tylną oś 280 KM. We wzmocnionej odmianie – Evora S, znajduje się ta sama jednostka, tyle że wyposażona w sprężarkę. Z doładowaniem rozwija ona 250 KM. Napęd przekazywany jest przez 6-stopniową przekładnię ręczną lub automatyczną.

Zawieszenie Evory zostało opracowane przy współpracy z takimi firmami jak Bilstein i Eibach. Lotus ma bardzo duże doświadczenie przy dostrajaniu zawieszeń. Dzięki temu i współpracy z równie doświadczonymi zewnętrznymi firmami Evora może poszczycić się bardzo dobrym prowadzeniem. W utrzymaniu auta w ciasnych, szybkich zakrętach pomagają opony marki Yokohama.

Lotus Evora jest wciąż produkowany. Firma przewidywała, że będzie sprzedawać 2000 egzemplarzy rocznie. Nowa Evora S w Polsce kosztuje 380 000 zł (dane na jesień 2011). Decydując się na zakup tego modelu, nie trzeba się obawiać kompromisów, do których zmuszają mniejsze modele Lotusa. Jest to bogato wyposażone auto sportowe, które zagwarantuje komfort w podróży i pozwoli przewieźć również dzieci. Jednocześnie nie trzeba rezygnować z doskonałego prowadzenia, z którego słyną Elise i Exige. Niestety, wszystko ma swoją cenę. Jest to najdroższy model brytyjskiego producenta.