Koniec z bezpłatnymi autostradami w Niemczech

Niemieckie autostrady słynęły dotychczas z dwóch kwestii: braku ograniczeń prędkości na niektórych odcinkach oraz braku opłat za ich użytkowanie. Były prawdziwym eldorado nie tylko dla niemieckich kierowców, ale i przyjezdnych zza granicy. Niestety wszystko co dobre, kiedyś się kończy.

Zdjęcie autostrady A3 z ShutterstockZdjęcie autostrady A3 z Shutterstock
Aleksander Ruciński

Niemieckie władze od lat rozważały wprowadzenie opłat za korzystanie z autostrad dla zagranicznych kierowców. Pomysł narodził się w wyniku znaczącego wzrostu ruchu na niemieckich autostradach, zauważalnego szczególnie w ostatnich latach. Pojawiły się głosy zarówno wśród społeczeństwa jak i polityków, mówiące o niesprawiedliwym traktowaniu niemieckich kierowców, którzy płacą wysokie podatki drogowe, podczas gdy obcokrajowcy podróżują po rozbudowanej sieci autostrad zupełnie za darmo.

Ministerstwo Transportu kilka miesięcy temu zaprezentowało projekt opłat dla kierowców zza granicy. Został on jednak skrytykowany i odrzucony przez Komisję Europejską, jako dyskryminujący obcokrajowców, a w szczególności tych, którzy pochodzą z innych krajów Wspólnoty. Sprawa miała nawet trafić przed Trybunał w Luksemburgu. Ostatecznie jednak doszło do negocjacji, w wyniku których niemieckie władze otrzymały zielone światło do realizacji projektu.

Nowe przepisy najprawdopodobniej wejdą w życie już w przyszłym roku. Na ich podstawie, wszyscy kierowcy, nie będący obywatelami Niemiec, będą musieli nabywać okresowe winiety upoważniające do poruszania się po tamtejszych autostradach. W stosunku do dotychczasowej sytuacji, będzie to stanowić znaczącą niedogodność. Trzeba jednak przyznać, że Niemcy rozsądnie skalkulowali ceny.

Winieta na 10 dni ma kosztować od 5 do 15 euro w zależności od wykorzystywanego środka transportu. Oczywiście w ofercie pojawią się też winiety na dłuższy okres. Najbardziej opłacalną opcją będzie winieta na rok kosztująca równowartość około 550 zł. Cóż, ceny godne pozazdroszczenia. Dla porównania, przejazd z przejścia granicznego świecku, do Warszawy to wydatek 80 zł. Pokonanie trasy z Katowic do Wrocławia kosztuje natomiast 36 zł. Oznacza to, że ceny niemieckich winiet będą całkiem atrakcyjne.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nowa Toyota Land Cruiser teraz także z miękką hybrydą. Wiemy, ile kosztuje
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Nadjeżdża odświeżony Mercedes Klasy S. Jest oficjalna zapowiedź
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
Ogromny tunel w Polsce. Przebili się na drugą stronę
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
W USA samolot wylądował na aucie. Wszystko się nagrało
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Podwodny tunel z rondem. Norwegia buduje cud inżynierii
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Nowa Kia Seltos jedzie do Europy. Wypełni lukę między dwoma modelami
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Opel odświeżył Astrę. Kosmetyka, ale wyraźna
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
Minivany nie umarły. Oto Citroën ELO Concept
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯