Kolorowe oznaczenia na oponach. Co oznaczają kropki i paski?

Na nowych oponach często można zauważyć kolorowe kropki i paski. Wielu kierowców zastanawia się, czy mają one wpływ na bezpieczeństwo jazdy i czy należy się nimi przejmować. Wyjaśniamy, jaka jest rola tych oznaczeń.

Paski na oponach potrzebne są w procesie produkcjiPaski na oponach potrzebne są w procesie produkcji
Źródło zdjęć: © WP | Marcin Łobodziński

Kolorowe kropki i paski, które pojawiają się na bieżniku lub boku nowych opon, nie są przypadkowe. To elementy, które umieszczane są tam w procesie produkcji i mają konkretne zadania. Wbrew pozorom nie są one przeznaczone dla użytkowników, lecz dla pracowników fabryk oraz serwisów montujących ogumienie.

Kropki, które można znaleźć na boku opony, najczęściej mają kolor żółty lub czerwony. Żółta kropka wskazuje miejsce, gdzie opona jest najlżejsza. To właśnie ten punkt powinien być ustawiony naprzeciwko zaworu podczas montażu na feldze. Dzięki temu można zminimalizować konieczność użycia ciężarków do wyważania koła. Czerwona kropka natomiast oznacza miejsce największego bicia promieniowego opony. W przypadku felg, które mają specjalne oznaczenie, ten punkt powinien być z nim zgrany, by zapewnić optymalną pracę koła.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Uszkodzona opona - co robić?

Na bieżniku nowych opon często pojawiają się także kolorowe paski. Ich obecność nie wpływa na właściwości jezdne ani bezpieczeństwo. Paski te są wykorzystywane w fabrykach do identyfikacji konkretnego modelu, rozmiaru lub partii produkcyjnej. Ułatwiają one logistykę i kontrolę jakości, pozwalając szybko rozpoznać oponę na taśmie produkcyjnej czy w magazynie.

Wielu kierowców zastanawia się, czy obecność tych oznaczeń ma wpływ na użytkowanie opony. Odpowiedź jest prosta: nie mają one żadnego znaczenia dla codziennej eksploatacji. Kropki i paski z czasem znikają podczas jazdy, ścierając się wraz z bieżnikiem. Nie trzeba ich usuwać ani się nimi przejmować – nie wpływają na przyczepność, trwałość czy bezpieczeństwo ogumienia.

Podsumowując, kolorowe kropki i paski na nowych oponach to elementy techniczne, które ułatwiają produkcję i montaż, ale nie mają znaczenia dla kierowcy. Po zamontowaniu opony można o nich zapomnieć – nie wpływają ani na komfort, ani bezpieczeństwo jazdy.

Wybrane dla Ciebie
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Stracił "prawko" na trzy miesiące. Nie chodziło o prędkość
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Volkswagen żegna Touarega. Limitowana edycja na koniec
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Europejski SUV za mniej niż 85 tys. zł. Marka obniża ceny
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Euro NCAP rozbiło nowe auta. Chińczycy błyszczą, a Volkswagen się wstydzi
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Alfa Romeo Tonale przeszła lifting. Zmienił się nie tylko wygląd
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Cwaniakują, by zaoszczędzić kilkanaście zł. Narażają się na dużo wyższą karę
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie