Kierowcy wpadają na zielonej strzałce. Są trzy powody

Sygnalizatory kierunkowe na skrzyżowaniach wciąż stanowią wyzwanie dla wielu kierowców. Spory dotyczą szczególnie świateł wskazujących skręt w lewo. Czy zielona strzałka zabrania wykonania manewru zawracania?

Strzałka w lewo oznaczona sygnalizatorem S-3. Tutaj nie można zawracaćStrzałka w lewo oznaczona sygnalizatorem S-3. Tutaj nie można zawracać
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Buliński
11

Obserwując kierowców poruszających się po pasach kierowanych sygnalizacją w lewo, można stwierdzić, że nie wszyscy znają zasady ruchu drogowego. Jednakże w tym wypadku można zrozumieć ich dezorientację, gdyż przepisy są skomplikowane.

Czy widząc zieloną strzałkę w lewo na skrzyżowaniu, można zawracać? Odpowiedź jest jednoznaczna: nie. Przepisy wyraźnie to regulują, a za naruszenie tych zasad grozi mandat w wysokości 250 zł oraz pięć punktów karnych. Można zawracać tylko wtedy, gdy zielona strzałka ma dodatkową odnogę w dół.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Skrót z gali Samochód Roku 2025

Dlaczego mimo tego wielu kierowców popełnia błąd? Poza celowym łamaniem przepisów, może to wynikać z braku wiedzy. Zamieszanie zaczyna się od znaku drogowego. Zgodnie z Rozporządzeniem dotyczącym znaków i sygnałów drogowych, kierujący autem na pasie z białą strzałką w lewo (znak poziomy P-8b) może zawrócić.

Jednakże istnieje wyjątek. Dalsza część rozporządzenia stanowi: "Strzałka kierunkowa z lewą strzałką na skrajnym pasie oznacza zgodę na zawracanie, o ile nie obowiązuje zakaz B-23 (zakaz zawracania) lub ruch nie jest pod kontrolą sygnalizatora S-3 (zielona strzałka w lewo)".

W tym przypadku ze skrajnego pasa można zawrócić, bo przy nim strzałka w lewo opatrzona jest drugą odnogą w dół
W tym przypadku ze skrajnego pasa można zawrócić, bo przy nim strzałka w lewo opatrzona jest drugą odnogą w dół © Fot. GettyImages/aureliano1704

Problemy można rozwiązać łatwo. Inny zapis tego samego rozporządzenia przypomina, że z każdego pasa można poruszać się tylko w kierunku wskazanym przez strzałkę na sygnalizatorze.

Brak wiedzy lub celowe działanie to jednak dwa powody zawracania na strzałce w lewo. Jaki jest więc trzeci powód? Otóż bardzo często kierowcy korzystają z nawigacji, zwłaszcza Google Maps. Tymczasem nawigacje rozpoznają skrzyżowania i kierunek jazdy na danym pasie ruchu, ale nie uwzględniają przepisów dotyczących zawracania. Podają więc nierzadko trasę tak, że nakazują zawrócić w miejscu, gdzie nie wolno tego robić.

Wybrane dla Ciebie

Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test: Mercedes-Benz CLA 250e Shooting Brake – konieczne minimum
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Test długodystansowy: Ile zmieści się w bagażniku Mazdy CX-60?
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Tanie ściganie w Polsce. Pojechałem w Toyota GR Cup
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Jedziesz na urlop? Uważaj na ceny paliw przy głównych trasach
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Dziesięcioletni Polak za kierownicą wyczynowego GR Yarisa. Tak wygląda jego trening
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Uważaj na takie miejsca. Zasada prawej strony, ale inaczej
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Tysiące mandatów. Policja łapie rowerzystów. Kary 2500 zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nie Dacia i nie "chińczyki". Alternatywy do 100 tys. zł
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
Nowa Mazda CX-5. Większa, pojemniejsza i... słabsza?
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
UE przecenia plug-iny. Nie są o wiele lepsze niż zwykłe hybrydy
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Jedno paliwo tanieje, drugie wciąż drogie. Wiemy, jak będzie w przyszłym tygodniu
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"
Test: Toyota Land Cruiser 250 z przyczepą - kto wsiadł, mówił, że "nic nie czuć"