Każdy kierowca powinien znać zasadę 3P. Rzadziej będzie kupował opony

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego, niewłaściwe opony lub ich zły stan techniczny to jedne z najczęstszych, ale nie jedynych zaniedbań, do jakich dopuszczają się kierowcy. Aby opony służyły efektywnie i przez dłuższy czas, kierowcy powinni przestrzegać prostych zasad, które mogą znacznie wydłużyć żywotność opon.

Ciśnienie w oponieCiśnienie w oponie
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński

Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) promuje zasadę 3P, która obejmuje: porządne opony, profesjonalny serwis oraz prawidłowe ciśnienie. Zarówno zbyt niskie, jak i zbyt wysokie ciśnienie w oponach mogą prowadzić do niekorzystnych konsekwencji, takich jak zwiększony hałas, dłuższa droga hamowania czy zwiększone spalanie paliwa. Z badań przeprowadzonych przez Moto Data wynika, że aż 58 proc. kierowców zaniedbuje regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach.

Badania przeprowadzone przez niemiecki organ Dekra wykazały, że aż 36 proc. wypadków drogowych w Niemczech ma związek ze stanem technicznym pojazdu. Co więcej, nawet połowa (!) z tych zastrzeżeń dotyczy opon. PZPO zwraca uwagę, że nawet niewielki ubytek ciśnienia, rzędu 0,5 bara (co jest praktycznie niewidoczne dla ludzkiego oka), może wydłużyć drogę hamowania o 4 metry (co jest porównywalne z długością samochodu Volkswagen Golf) i skrócić żywotność bieżnika o 1/3. Jest to spowodowane większym odkształceniem opony podczas jazdy i wyższą temperaturą pracy. Z drugiej strony, zbyt duże ciśnienie powoduje zmniejszenie powierzchni styku opony z nawierzchnią, co skutkuje pogorszeniem przyczepności.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Kempingowy" Ford Kuga - to bardzo udane połączenie

PZPO zaleca, aby ciśnienie w oponach sprawdzać co najmniej raz w miesiącu, najlepiej na "zimnych" oponach. Możliwe jest również powolne przejechanie 2-3 km do najbliższej stacji paliw, aby skorzystać z kompresora. Wystarczy sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu lub na naklejce na nadwoziu, jakie powinno być optymalne ciśnienie i odpowiednio napompować opony. Jeśli nasz samochód jest wyposażony w czujniki ciśnienia i opony typu run-flat, powinniśmy sprawdzać ciśnienie w oponach ręcznie raz w miesiącu. Uszkodzenie czujnika ciśnienia i grube ściany boczne tego typu opon mogą bowiem zamaskować niedobór powietrza.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu