Kandydaci do nagrody World Car of the Year

Komitet nagrody World Car of the Year zatwierdził listę samochodów kandydujących do tytułu Światowego Samochodu Roku 2009 oraz Światowego Sportowego Samochodu Roku 2009. W dniach 7-16.01.2009 odbędzie się pierwsza runda głosowania, w wyniku której powstanie lista półfinałowa: po 10 kandydatów do każdej nagrody.

Mateusz Gajewski

Listy kandydatów do tytułów w pozostałych dwóch kategoriach - Światowy "Zielony" Samochód Roku 2009 oraz Samochodowy Design Roku 2009 - zostaną ogłoszone w późniejszym terminie, jako że ich tworzeniem zajmują się specjaliści - designerzy, inżynierowie-konstruktorzy i naukowcy - a nie jurorzy, jak w przypadku Światowego Samochodu Roku 2009 oraz Światowego Sportowego Samochodu Roku 2009.

Komitet nagrody World Car of the Year zatwierdził listę samochodów kandydujących do tytułu Światowego Samochodu Roku 2009 oraz Światowego Sportowego Samochodu Roku 2009. W dniach 7-16.01.2009 odbędzie się pierwsza runda głosowania, w wyniku której powstanie lista półfinałowa: po 10 kandydatów do każdej nagrody.

Listy kandydatów do tytułów w pozostałych dwóch kategoriach - Światowy "Zielony" Samochód Roku 2009 oraz Samochodowy Design Roku 2009 - zostaną ogłoszone w późniejszym terminie, jako że ich tworzeniem zajmują się specjaliści - designerzy, inżynierowie-konstruktorzy i naukowcy - a nie jurorzy, jak w przypadku Światowego Samochodu Roku 2009 oraz Światowego Sportowego Samochodu Roku 2009.

Lista kandydatów:

Alfabetycznie, nazwy niektórych modeli podawane są dla wszystkich rynków, na których występują:

2009 World Car of the Year Awards

Audi A4 / Avant

BMW X6

BMW 7

Buick Enclave

Chrysler Grand Voyager / Dodge Town & Country / Grand Caravan

Citroen C5 sedan / C5 Tourer

Dodge Journey

Fiat 500

Fiat Fiorino Qubo/Citroen Nemo/Peugeot Bipper

Ford Fiesta

Honda Accord

Honda Fit / Jazz

Hyundai Genesis

Hyundai i10

Infiniti FX

Infiniti EX35 / EX37

Jeep Liberty / Cherokee

Jaguar XF

Mazda Atenza / Mazda6

Mercedes-Benz GLK

Mercedes-Benz SLK

Mercedes-Benz SL

Mitsubishi Evo X / Evo MR

Nissan GT-R

Nissan Murano

Nissan Teana / Maxima

Peugeot 308

Renault/Dacia Sandero

Rolls-Royce Phantom Coupe

Skoda Superb

Subaru Forester

Toyota Avensis

Toyota iQ

Volvo XC60

Volkswagen Golf VI

Volkswagen Passat CC

Volkswagen Scirocco

Volkswagen Tiguan

2009 World Performance Car

Abarth Grande Punto Abarth

Abarth 500

Alfa Romeo 8C Competizione

Aston Martin DBS

Audi TTS

Audi RS 6 Avant

BMW 135i Coupe/Cabriolet

Bentley Continental GT Speed/Flying Spur Speed

Cadillac CTS-V

Corvette ZR1

Jaguar XF

Lamborghini LP560-4 Gallardo

Lexus IS F

Maserati Gran Turismo S

Mercedes-Benz C 63 AMG

Mercedes-Benz SL 63 AMG

Mercedes-Benz SLK 350 V6

MINI John Cooper Works

Mitsubishi Evo X / Evo MR

Nissan GT-R

Porsche 911 Carrera

Saab 9-3 Turbo X

Subaru Impreza WRX STI

W wyborach World Car Of The Year (WCOTY) biorą udział dziennikarze motoryzacyjni z Azji, Europy i Ameryki Północnej zrzeszeni w komitecie, ustalającym poszczególne kategorie konkursu i oceniającym zakwalifikowane do nich modele samochodów. Centrala World Car Of The Year ma swoją siedzibę w Toronto (Kanada).

Jak przebiega głosowanie?

Czerwiec-lipiec - lista aut, które przystąpią do konkursu.

Sierpień-listopad - jurorzy oceniają i testują wybrane samochody w czasie testów drogowych.

Listopad-grudzień - pierwsza, półfinałowa runda głosowań.

Styczeń - finał głosowania w poszczególnych kategoriach.

Kwiecień - oficjalne ogłoszenie zwycięzcy w czasie targów New York International Auto Show.

Samochody biorące udział w konkursie, muszą być dostępne w salonach sprzedaży w minimum 5 krajach na dwóch kontynentach. Jurorzy określają 20 różnych parametrów, które zostaną przetestowane i ocenione (od wyglądu nadwozia, po osiągi i bezpieczeństwo). Każdy z nich jest oceniany w skali od 1 do 10 punktów według określonych wcześniej Subiektywnych Standardów Oceny (Subjective Rating Scale). Pierwsza runda ocen, kończy się wyborem 10 aut finałowych, druga runda określa zwycięzców.

Tytuł WCOTY jest przyznawany w czterech kategoriach:

  1. World Car of the Year
  1. World Performance Car
  1. World Green Car
  1. World Car Design of the Year.

Kim są jurorzy?

W skład komisji oceniającej wchodzi 50 dziennikarzy motoryzacyjnych, reprezentujących wszystkie zakątki świata, od Argentyny, Australii, Chin, Indii, Japonii, Korei, Malezji, Nowej Zelandii, aż po Francję, Niemcy, Polskę, Wielką Brytanię i Rosję. Dziennikarze zasiadający w komisji jurorów, muszą spełnić określone warunki. Muszą na przykład, w swoich krajach, regularnie zajmować się testami drogowymi aut, stanowiącymi nieodzowny element ich dziennikarskiego fachu.

W tym roku w komisji oceniającej auta do tytułu WCOTY, Polskę reprezentowali: Maciej Pertyński - dziennikarz pracujący w Auto-Moto i Motorze oraz Robert Przybylski pracujący w Rzeczpospolitej.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik emitujący tyle co nic
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Dacia Duster z pakietem Sleep. Sprawdziłem, nie polecam
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy