Kajetanowicz walczy o podium w Rally Liepāja [ERC]

Kajetanowicz walczy o podium w Rally Liepāja [ERC]

Kajetanowicz walczy o podium w Rally Liepāja [ERC]
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Snopkowski
Marcin Łobodziński
01.02.2014 19:15, aktualizacja: 08.10.2022 09:43

Dziś rozpoczęto zmagania w drugiej, tym razem litewskiej rundzie Rajdowych Mistrzostw Europy. W gronie faworytów m. in. mistrz Polski Kajetan Kajetanowicz. Jak wyglądał pierwszy dzień zmagań w Rally Liepāja?

Na liście startowej do Rally Liepāja pojawiło się znacznie więcej interesujących nazwisk niż w pierwszej rundzie ERC Jänner Rallye. Do faworytów z pewnością należał gwiazdor tegorocznego Monte Carlo Bryan Bouffier, który na Litwie pojawił się za kierownicą Citroëna DS3 RRC. Jest to egzemplarz, którym Robert Kubica zdobył mistrzostwo w WRC2. Innym faworytem jest Esapekka Lappi, Fin, który reprezentuje team fabryczny Škody. W Fabii S2000 jedzie również wspierany przez Skoda Auto Deutschland Niemiec Sepp Wiedand. Do stawki najlepszych dołączył Craig Breen swoim Peugeotem 207 S2000, w którym prawdopodobnie pojedzie po raz ostatni bo szykuje się przesiadka do Peugeota 208 T16. Faworytem jest również nasz rodak Kajetan Kajetanowicz, podobnie jak w Jänner za kierownicą Forda Fiesty R5. I na tym można by skończyć, ale w obliczu dzisiejszych wyników do stawki trzeba dodać Rosjanina z litewską licencją Vasily’a Gryazina (Ford Fiesta S2000). Mimo, że w Jänner zajął dopiero 7. miejsce to w Liepāja był teoretycznie u siebie.

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi© fot. ERC

Rosjanin we wczorajszych kwalifikacjach zajął 4. miejsce przed Kajetanowiczem więc już od początku było wiadomo, że będzie liczył się w walce. Odcinek kwalifikacyjny najszybciej pokonał Wiedang przed Breenem i Lappim. Bouffier był dopiero 8. Gryazin wybrał 17. pozycję startową, przed nim ustawili się do startu Bouffier, Kajetan i Breen. Wiegand i Lappi poszli inną drogą i ustawili się w środku odpowiednio na 7. i 10. pozycji.

Pierwszy, 10-kilometrowy odcinek specjalny padł łupem Bouffiera, ale tylko 0,2 s stracił Gryazin. Lappi i Kajetanowicz zmieścili się w 6 s straty, Breen stracił 7,1 s, a Wiedand aż 22,5 s. Niestety lider Rally Liepāja już na drugiej próbie musiał skapitulować. Na odcinku uderzył w belę słomy i uszkodził chłodnicę. Wydawało się, że nie będzie problemu z dotarciem do serwisu, ale DS3 przegrzało się przed metą. Zwycięzcą oesu i nowym liderem został Gryazin, który mimo problemów ze skrzynią biegów pokonał Lappiego o 14,8 s. Kajtek zanotował 5. czas ze stratą 24 s, a 4. pozycję utrzymał jedynie dzięki przygodzie Bouffiera. Przed pierwszym serwisem kierowcy narzekali na bardzo trudne warunki, zmieniającą się przyczepność i jej całkowity brak na niekiedy 15-centymetrowej warstwie śniegu.

Vasily Gryazin
Vasily Gryazin© fot. ERC

By pokazać rywalom, że jego wyniki to nie przypadek Vasily Gryazin wygrał w cuglach 3. odcinek specjalny z przewagą 9,9 s nad Lappim. Fin jednak odgryzł się na kolejnym uzyskując najlepszy czas i odrabiając do Gryazina 11,8 s. Przed drugim serwisem Gryzain miał już wypracowane 18,4 s przewagi nad Lappim oraz 46,4 nad Kajetanowiczem, który w tej pętli uzyskał 6. i 4. czas. Okazało się, że Rosjanin wybrał najlepszą pozycję startową (ostatnią) bo mógł jechać po śladach wyznaczonych przez rywali z przodu. Jednak tylko w pierwszej fazie rajdu dało mu to przewagę.

Zwycięstwo na OS4 było jednak dopiero zapowiedzią Esapekki Lappiego. Fabryczny kierowca Škoda najszybciej pokonał również 2 końcowe oesy dnia, w tym jeden rozgrywany w ciemnościach. Lappi i Gryazin jechali te odcinki na 100 procent, Breen nie mógł odnaleźć ustawień Peugeota, a Kajtek uznał, że jeszcze nie jest gotowy do walki o zwycięstwo i pojechał stosunkowo ostrożnie. Lappi na ostatniej próbie dnia pokonał odrabiającego straty Wiedanga o 15,1 s, a Gryazinowi dołożył 19,1 s dzięki czemu został liderem z przewagą 2,6 s. Craig Breen jest 3. w klasyfikacji i traci 59,2 s do Lappiego. Kajtek jest poza pierwszą trójką ze stratą 1:35,9 min do lidera i 36,7 s do Breena. Sepp Wiegand jest na 5. miejscu 43,4 s za Kajtkiem.

Kajetan Kajetanowicz
Kajetan Kajetanowicz© fot. Marcin Snopkowski

To był udany dzień. Myślę, że wykonaliśmy dobrą robotę. Teraz więcej wiemy o tym jak jechać szybciej na śniegu. Zobaczymy jutro. Trudno powiedzieć czy będziemy mocniej cisnąć. Opony są dla mnie nowe. Nie wiem jak pracują. Jestem zadowolony. To była dobra robota. Dziękuję mojemu zespołowi.

Kajetan Kajetanowicz

W Rally Liepāja startuje jeszcze kilku innych Polaków i poza Kajetanowiczem najszybciej jedzie Aleks Zawada w Peugeocie 208 R2. Po dzisiejszym dniu jest na 8. miejscu w klasyfikacji ERC Juniors, w której prowadzi Jan Cerny. Takim samym autem startuje Tomasz Kochański, który jest 16. w 2WD Drivers. Łukasz Kabaciński (Mitsubishi Lancer Evo X) zajmuje 12. pozycję w Production Cup i 35. w generalce. Ostatni w generalce jest Sławomir Ogryzek (17. miejsce w 2WD Drivers). W klasie RC4 Zawada zajmuje 11., Tomasz Kochański 15., a Sławomir Ogryzek 16. miejsce.

Wyniki pierwszego dnia Rally Liepāja

  1. Esapekka Lappi/Janne Ferm (FIN) Skoda Fabia S2000 1:17.30,6 min
  1. Wasily Gryazin/Dmitry Chumak (RUS) Ford Fiesta S2000 +2,6 s
  1. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB) Peugeot 207 S2000 +59,2 s
  1. Kajetan Kajetanowicz/Jarek Baran (PL) Ford Fiesta R5 +1.35,9 min
  1. Sepp Wiegand/Frank Christian (D) Skoda Fabia S2000 +2.19,3 min
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)