Jeździsz spokojnie? W twoim aucie może pojawić się pięć usterek
Jazda dynamiczna zawsze niesie ze sobą pewne negatywne skutki, które mogą objawiać się nie tylko w postaci konsekwencji prawnych, ale także w kwestiach związanych z eksploatacją pojazdu. Alei istnieją pewne usterki, które mogą wystąpić wcześniej lub z większą częstotliwością, jeśli kierowca zbyt łagodnie prowadzi swój samochód. Oto pięć takich problemów.
14.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 18:08
Osobiście jestem zwolennikiem spokojnego, łagodnego stylu jazdy, który jest dodatkowo umilany uśmiechem na twarzy, przyjemną muzyką i skupieniem na tym, co dzieje się wokół pojazdu. Jest to również najbardziej efektywny sposób na zredukowanie zużycia paliwa, co w konsekwencji przekłada się na obniżenie kosztów utrzymania samochodu. Niemniej jednak czasami długotrwała, nieprzerwana jazda w tym stylu może prowadzić do pewnych usterek lub niedomagań, które potem mogą dać o sobie znać w warsztacie. Wystarczy trochę zaangażowania, aby to poprawić, chociaż nie zawsze jest to możliwe.
Problemy z filtrem DPF
Filtry DPF są jednym z największych problemów dla użytkowników samochodów z silnikami Diesla od około dwudziestu lat. Z drugiej strony, są one jedynym znanym sposobem na redukcję toksyczności spalin tych pojazdów. Obecnie, te filtry są na tyle zaawansowane, że potrafią się wypalać zarówno przy niskich prędkościach obrotowych, jak i podczas jazdy miejskiej.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jeżeli jednak zauważycie, że w waszym samochodzie filtr DPF wypala się zbyt często, albo zbyt szybko się zapycha, to może oznaczać, że styl jazdy nie jest odpowiedni dla tego typu pojazdu. Łagodne przyspieszanie, niskie obroty, krótkie dystanse, dłuższe postoje podczas jazdy (na przykład na światłach) – to najczęstsze przyczyny eksploatacyjne wcześniejszego napełniania się filtrów cząstek stałych.
Jak można temu zaradzić? Jeżeli problemem jest częsta jazda po mieście, od czasu do czasu zaplanujcie dłuższą trasę obwodnicą, nawet jeśli będzie to oznaczało utratę trochę czasu i zwiększenie przebiegu. Również podczas wyjazdów poza miasto warto skorzystać z dróg szybkiego ruchu i zrobić w tym czasie kilka dynamicznych przyspieszeń. Dobrze jest jechać ze średnim obciążeniem i w miarę niezmienną prędkością przez kilka-kilkanaście minut.
Zobacz także
Problemy z zaworem EGR
Zawór EGR, czyli Exhaust Gas Recirculation, to istotny element układu wylotowego pojazdu. Jego główną funkcją jest otwieranie się w celu przepuszczenia pewnej ilości spalin z powrotem do komór spalania. Dzięki temu procesowi, toksyczność gazów wydobywających się z układu wylotowego jest znacznie niższa. Zazwyczaj zawór EGR otwiera się podczas jazdy z niskim lub średnim obciążeniem, natomiast nigdy nie działa podczas pełnego obciążenia lub na obrotach biegu jałowego.
Co to oznacza dla kierowcy? Przy długotrwałej jeździe z niskim lub średnim obciążeniem, zawór EGR otwiera się częściej, co skutkuje jego szybszym zabrudzeniem. Ale to nie jedyny problem. Spaliny, które przepuszczane są dalej, bezpośrednio do komór spalania, również powodują szkody. Na głowicy silnika odkładają się zanieczyszczenia, które są trudne do usunięcia. Ponadto cały układ dolotowy, a w szczególności w silnikach z wtryskiem bezpośrednim, może być zanieczyszczony.
Jak sobie z tym poradzić? Niestety, nie ma jednoznacznego rozwiązania tego problemu. Regularne czyszczenie zaworu i układu dolotowego może pomóc, ale dynamiczna jazda niewiele zmieni, ponieważ wtedy zawór jest zamknięty, a zanieczyszczenia nie znikają. Niemniej jednak sporadyczne korzystanie z wysokich obrotów i dużego obciążenia może przynieść korzyści dla czystości układu dolotowego i wylotowego.
Problem z wodą w oleju i wydechu
Kolejnym problemem, z którym mogą się spotkać kierowcy, jest gromadzenie się wody w oleju i wydechu. Jazda na krótkich dystansach, a także jazda z niskim obciążeniem w okresie jesienno-zimowym, prowadzi do gromadzenia się skroplin z silnika i układu wydechowego. Woda, która miesza się z olejem, tworzy substancję o konsystencji ciepłego masła o brązowym kolorze. Nawet jeśli nie jest ona widoczna, olej szybciej się starzeje, a elementy pracujące na ciśnieniu oleju stają się mniej sprawne.
Dodatkowo układ wylotowy rdzewieje znacznie szybciej, jeśli nie jest odpowiednio rozgrzany, a woda zalega w nim. Im nowocześniejszy samochód, z bardziej skomplikowanym systemem oczyszczania spalin, tym problem jest większy.
Jak sobie z tym poradzić? Warto od czasu do czasu dobrze rozgrzać cały samochód, a nie tylko płyn chłodniczy. Jazda powinna zakończyć się tak, że wydech "strzela" po zatrzymaniu i wyłączeniu silnika. Wystarczy kilkanaście minut jazdy autostradą lub kilkanaście dynamicznych przyspieszeń, na przykład jadąc równoległą do autostrady drogą techniczną. Oczywiście, wszystko to powinno odbywać się po rozgrzaniu silnika do temperatury roboczej.
Innym ważnym aspektem jest dbałość o układ chłodzenia. Sprawny układ chłodzenia pozwala na szybsze rozgrzanie silnika. Jeśli silnik będzie niedogrzany (zwłaszcza diesel), to wpływa to negatywnie na każdy z wyżej opisanych obszarów.
Ostatnia, ale nie mniej ważna zasada dotyczy oleju. Powinien on być odpowiedniej lepkości i jakości, aby nawet po niewielkiej utracie parametrów nadal spełniał swoją funkcję. W przypadku jazdy na krótkich dystansach, szczególnie po mieście, olej powinien być wymieniany częściej.
Problem z adaptacją automatycznej skrzyni biegów
Czy kiedykolwiek słyszeliście o terminie "inteligentna skrzynia biegów"? Być może spotkaliście się z tym określeniem, które producenci samochodów często wykorzystują, nie zawsze w kontekście czysto marketingowym. Wiele automatycznych skrzyń biegów ma zdolność do adaptacji do stylu jazdy kierowcy, co może być dla niektórych osób dość niespodziewane. Najczęściej adaptacja ta jest krótkoterminowa, co oznacza, że skrzynia biegów dostosowuje się do stylu jazdy od momentu uruchomienia silnika. Niemniej jednak zdarza się, że po wielu latach użytkowania, automatyczna skrzynia biegów może działać inaczej niż na początku.
Możliwe, że zauważycie to szczególnie po zakupie używanego samochodu z większym przebiegiem. Jeżeli nabyliście pojazd od osoby, która jeździła nim w sposób bardzo spokojny, automatyczna skrzynia biegów może być niechętna do zmiany biegów na niższe. W takim przypadku, aby wymusić redukcję, konieczne może być prawie pełne wciśnięcie pedału gazu. Nie jest to jednak oznaką usterki, chociaż może wynikać na przykład z zaniedbań serwisowych, takich jak nieustawiona linka kickdownu czy brak wymiany oleju.
Co zrobić w takiej sytuacji? Dobrym rozwiązaniem jest wizyta u mechanika specjalizującego się w skrzyniach biegów lub elektronice, w celu "zresetowania" systemu. Warto również wymienić olej, najlepiej 2-3 razy w krótkim odstępie czasu. Dzięki temu automatyczna skrzynia biegów zacznie działać "na czysto" i przez kolejne tysiące kilometrów będzie się dostosowywać do waszego stylu jazdy.
Problem z układem hamulcowym
Innym elementem samochodu, który może ucierpieć na korzystaniu z niewielkiej części jego możliwości, jest układ hamulcowy. Szczególnie dotyczy to tylnych hamulców, które w normalnym ruchu drogowym prawie nie są używane, a co dopiero podczas łagodnej jazdy.
Hamulce, które są używane tylko sporadycznie i w minimalnym stopniu, mogą zacząć rdzewieć, a nawet przestać prawidłowo działać z powodu zapieczenia tłoczków czy innych ruchomych elementów układu. Co gorsza, kierowca może dowiedzieć się o tym dopiero w sytuacji awaryjnej.
Co zrobić, aby temu zapobiec? Przede wszystkim, od czasu do czasu warto przyspieszyć mocniej i gwałtownie zredukować prędkość, najlepiej kilka razy, upewniając się wcześniej, że nikt za wami nie jedzie. Podczas mocnego hamowania dowiecie się, jak sprawny jest układ. Głośne szuranie hamulców może być oznaką nieprawidłowości w układzie i konieczności przeprowadzenia przynajmniej porządnego przeglądu. Może to również wynikać z korozji tarcz hamulcowych.