Jesień i zima na drodze? Zadbaj o hamulce!

Gdy dni stają się krótsze, a na drogach pojawiają się mokre liście, błoto pośniegowe czy oblodzone fragmenty nawierzchni, kierowcy najczęściej myślą o wymianie opon na zimowe. To ważny krok, ale czy równie często pamiętamy o hamulcach? Tymczasem to m.in. właśnie układ hamulcowy, do spółki z oponami, decyduje o tym, czy zatrzymamy samochód na czas, a więc bezpośrednio odpowiada za nasze bezpieczeństwo i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu.

Źródło zdjęć: © Adobe Stock

Układ hamulcowy jest tak dobry, jak jego najsłabszy element. Dlatego jesień i zima to najlepszy moment, by przy okazji sezonowego serwisu upewnić się, że hamulce są w idealnej kondycji.

Bosch – potwierdzone bezpieczeństwo

Nie wszystkie klocki i tarcze hamulcowe są takie same, choć na pierwszy rzut oka mogą wyglądać identycznie. To szczegóły technologiczne decydują o skuteczności i trwałości. Bosch, od lat kojarzony z innowacjami motoryzacyjnymi, poddaje swoje produkty testom znacznie bardziej wymagającym niż obowiązujące normy europejskie ECE R90.

Jednym z procesów, który wyróżnia klocki Bosch, jest scorching – obróbka cieplna polegająca na błyskawicznym podgrzaniu powierzchni materiału ciernego do 600°C. Dzięki temu klocki od pierwszego hamowania zapewniają stabilny współczynnik tarcia, a okres ich docierania skraca się do minimum. To szczególnie ważne jesienią i zimą, gdy nie ma miejsca na "próby generalne" – hamulce muszą działać skutecznie od razu.

W przypadku tarcz Bosch wykorzystuje specjalny stop HighCarbon, który wydłuża czas eksploatacji i zmniejsza ryzyko czy odkształceń. Efekt? Dłuższy przebieg między wymianami, większy komfort i spokój za kierownicą.

Hamulce Bosch
© materiały partnera

Cisza i komfort – jak uniknąć "piszczenia" hamulców?

Kierowcy dobrze wiedzą, jak irytujące potrafią być dźwięki wydobywające się spod kół: piski, skrzypienia czy stuki. Choć zwykle nie oznaczają one awarii, wpływają na komfort jazdy i mogą budzić obawy o stan techniczny auta. Bosch bada swoje komponenty także pod kątem akustyki, tak by kierowcy i pasażerowie mogli cieszyć się ciszą w kabinie.

Ważne jednak, aby również serwis był wykonany zgodnie z zaleceniami. Po wymianie tarcz konieczne jest ich prawidłowe docieranie – delikatne hamowania z prędkości ok. 80 km/h do kilkunastu km/h, powtórzone 10–12 razy. Dzięki temu powłoka ochronna tarczy zostaje równomiernie starta, a ryzyko powstawania niepożądanych dźwięków znacznie maleje. Niewłaściwe docieranie może prowadzić do "oklejenia" klocków cienką warstwą materiału ochronnego, co później skutkuje hałasem lub nawet uszkodzeniem powierzchni ciernej.

Płyn hamulcowy też ma znaczenie

Mówiąc o układzie hamulcowym, myślimy głównie o klockach i tarczach. Ale ważną rolę odgrywa też płyn hamulcowy, który przenosi siłę nacisku z pedału hamulca na zaciski. Bosch oferuje płyn ENV6, którego parametry przewyższają standardowe płyny stosowane w układach ABS/ESP. Jego żywotność została wydłużona z 2 do 3 lat, a to oznacza mniej wizyt serwisowych i pewność, że hamulce nie zawiodą nawet w kryzysowych warunkach.

Jesień i zima to czas, w którym systemy bezpieczeństwa pracują w wyjątkowo trudnych warunkach. Mokre liście, lód czy śnieg wydłużają drogę hamowania. Do tego dochodzą niższe temperatury, sól drogowa i większe ryzyko poślizgów. Dlatego warto zadbać o układ hamulcowy, zanim nadejdą pierwsze mrozy.

Hamulce Bosch
© materiały partnera

Bezpieczniej z Bosch

Wybierając klocki i tarcze Bosch, zmniejszamy ryzyko, że samochód nie zatrzyma się wtedy, gdy najbardziej tego potrzebujemy. To inwestycja w bezpieczeństwo – swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu.

Układ hamulcowy to nie miejsce na kompromisy. Kierowcy, którzy chcą mieć pewność działania w każdych warunkach, powinni postawić na sprawdzone rozwiązania. Bosch od dziesięcioleci rozwija technologie hamulcowe – od klocków i tarcz, przez płyny hamulcowe, aż po systemy ESP, które dziś są standardem w każdym nowym samochodzie.

Dlatego zanim wyjedziesz na zaśnieżoną drogę, upewnij się, że Twoje hamulce są gotowe na wyzwania sezonu. Dowiedz się więcej na stronie HamulceBosch.pl.

Płatna współpraca z marką Bosch
Wybrane dla Ciebie
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Policja mówi o oponach. Poważne problemy tych, co nie zmieniają
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Czwórka to zły znak. Trzeba kupić nowe opony
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Trzy pasy w jedną stronę. Otwarto nowy odcinek ważnej drogi
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Alfy Romeo Quadrifoglio wrócą do oferty. Wiemy kiedy
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Norris dominuje w GP Meksyku i wychodzi na prowadzenie w klasyfikacji
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Silnik BMW 1.5 Turbo (B38) - opinie i typowe usterki
Silnik BMW 1.5 Turbo (B38) - opinie i typowe usterki
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Autokult