Japonia polubiła ekologię?
Wszystko za sprawą Mazdy, która opracowała i wprowadziła do użytku nowoczesny i innowacyjny system lakierowania. Nawała go Aqua-tech. Mazda informuje, że jest to najbardziej ekologiczny wodny system lakierowania. O co chodzi?
25.11.2009 | aktual.: 02.10.2022 19:02
Wszystko za sprawą Mazdy, która opracowała i wprowadziła do użytku nowoczesny i innowacyjny system lakierowania. Nawała go Aqua-tech. Mazda informuje, że jest to najbardziej ekologiczny wodny system lakierowania. O co chodzi?
Innowacyjna technologia ponoć wyznacza nowe standardy w dziedzinie redukcji emisji lotnych związków organicznych zawartych w lakierze oraz dwutlenku węgla, wytwarzanego na skutek zużycia energii podczas procesu lakierowania. Podobnie jak dotychczasowy system lakierowania trójwarstwowego na mokro, stosowany we wszystkich fabrykach Mazdy w Japonii, nowa technologia mieści się w światowej czołówce pod względem ograniczania emisji CO2, zmniejszając przy tym emisję lotnych związków organicznych o 57%. Takie rezultaty są wynikiem zastosowania ulepszonego systemu klimatyzacji w lakierniach oraz niezwykle wydajnej technologii usuwania wody z lakieru.
Jednocześnie Mazda udoskonaliła proces lakierowania poprzez opracowanie wierzchnich lakierów o wyższym połysku, większej trwałości i odporności na porysowania oraz działanie promieni słonecznych. Dzięki lepszemu wykorzystaniu klimatyzacji oraz kontroli temperatury powietrza i wilgotności lakiernie Mazdy zużywają o 34% mniej energii w porównaniu do tradycyjnych lakierni wodnych.
System Aqua-tech obejmuje też selektywnie działające ogrzewanie na podczerwień, które można szybko włączać i wyłączać. System ten optymalnie dostosowuje ogrzewanie do każdego typu nadwozia i koloru lakieru, a także wydajniej usuwa wodę, ograniczając przy tym zużycie energii potrzebnej do schładzania. Pozwala on też na ograniczenie emisji CO2 o 17% w porównaniu z powszechnie stosowaną technologią flash-off.
„Jestem przekonany, że nasze dokonania wyznaczą światowe standardy dla nowoczesnych systemów lakierowania. Mazda samodzielnie zaprojektowała i wdrożyła system Aqua-tech, korzystając ze wsparcia dostawców, głównie firm lakierniczych - podsumowuje Takakazu Yamane, starszy inżynier ds. badań w Centrum Badań Technicznych Mazda Motor Corporation w Japonii.