Jakość paliw: kontrole UOKiK w 2017 r. - niektóre stacje to pułapki
Wielu kierowców ma swoje stałe, zaufane stacje paliw, na których na co dzień tankuje. Jak jednak ustrzec się zatankowania paliwa złej jakości, będąc w podróży? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podpowiada.
16.06.2017 | aktual.: 30.03.2023 11:20
UOKiK przedstawił wyniki z kontroli stacji paliw, przeprowadzonych w czterech pierwszych miesiącach 2017 roku.
Odchylenia najczęściej dotyczyły oleju napędowego. Wśród niedomagań jakościowych paliw wymienia się między innymi niewłaściwą odporność na utlenianie (konsekwencją może być zatykanie dysz wtryskiwaczy), niewłaściwą temperaturę zapłonu (spadek mocy silnika), zbyt wysoką zawartość siarki (osadzanie się nagaru), niewłaściwą prężność par (dławienie się silnika), a także nieodpowiedni skład frakcyjny (nagar).
Oto stacje, na których kontrolerzy wykryli paliwo odbiegające od norm określonych przepisami.
Woj. kujawsko-pomorskie
- Oil-Gaz Group, Bydgoszcz, ul. Mińska 7: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. łódzkie
- Repoil, Łódź, ul. Przybyszewskiego 99: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
- MMK Petrol, Łódź, Solec 3/5: benzyna (niewłaściwa temperatura końca destylacji)
Woj. podlaskie
- Orlen, Siemiatycze, ul. Białostocka 14: olej napędowy (niewłaściwa temperatura zapłonu)
Woj. śląskie
- Lotos, Katowice, ul. Mikołowska 58: olej napędowy (niewłaściwa stabilność oksydacyjna)
- UL Trans II, Zawiercie, ul. Polska 21: benzyna (niewłaściwa zawartość siarki)
- Oil Trust, Łazy, ul. Wiejska 3: benzyna (niewłaściwa zawartość węglowodorów aromatycznych)
Jak widać, nawet korzystanie z markowych stacji nie oznacza całkowitego bezpieczeństwa. Warto więc śledzić wyniki kontroli prowadzonych przez UOKiK. Paliwo złej jakości może przyczynić się do usterki silnika, a dochodzenie swoich praw jest w takim przypadku bardzo trudne.