Jakość części zamiennych - jak czytać oznaczenia i co z nich wynika?

Rynek części do popularnych aut jest ogromny, a klienci nie zawsze wiedzą jak się w nim odnaleźć. Najważniejszym aspektem bywa cena. Poza kwotą warto jednak zwracać uwagę także na oznaczenia jakościowe, które wiele mówią o danym podzespole.

Sprzęgło to jeden z elementów, na których nie warto oszczędzaćSprzęgło to jeden z elementów, na których nie warto oszczędzać
Źródło zdjęć: © fot. Pixabay
Aleksander Ruciński

Oznaczenia jakości części zamiennych to kwestia często bagatelizowana przez kupujących, spychana na dalszy plan przez dostępność części oraz kwotę jaką trzeba zostawić w sklepie. Niesłusznie, gdyż zbytnie oszczędności po czasie mogą się zemścić.

Nie brakuje przecież kierowców, którzy chcąc oszczędzić kilka groszy kupili podejrzany zamiennik, tylko po to by po kilku miesiącach musieć zastąpić go renomowanym odpowiednikiem. Podwójnie wydane pieniądze i stracony czas. W uniknięciu takich kłopotów przydatne może być zwracanie większej uwagi na oznaczenia jakościowe.

Oznaczenia jakości części - jak je czytać?

Zgodnie z dyrektywą GVO obowiązującą w krajach Unii Europejskiej, dystrybutorzy części mają obowiązek klasyfikować je w określony sposób, ze względu na jakość i zastosowanie:

  • O lub OE - części oryginalne, sygnowane logiem producenta samochodu
  • Q lub OEM lub OES - części oryginalne sygnowane logiem producenta części dostarczanych na pierwszy montaż. Nierzadko są to te same części co O i OE, ale bez logo danej marki.
  • P lub PJ - zamienniki o jakości porównywalnej z oryginałem, deklarowanej przez producenta
  • Z lub ZJ - pozostałe części, które mogą lecz nie zawsze muszą spełniać określone standardy jakościowe

Jakie części wybrać?

To zależy od budżetu jakim dysponujemy, wartości pojazdu i tego, o której części mowa. Istnieją bowiem podzespoły, na których nie warto oszczędzać, takie jak układy sprzęgła, rozrządu, koła dwumasowe, wtryskiwacze czy turbosprężarki. Ich zakup często wiąże się ze sporymi wydatkami, więc oszczędności mogą kusić. Warto jednak pamiętać, że wymiana również jest kosztowna i dość skomplikowana. Jeśli taka część zawiedzie, możemy więc narazić się na znacznie wyższe wydatki. Najlepiej więc od razu wybrać coś z półki OE lub OEM.

Z kolei w przypadku tańszych, prostszych i łatwych w wymianie podzespołów, takich jak klocki hamulcowe, filtry, niektóre elementy zawieszenia i oświetlenie można spróbować. Warto jednak pamiętać o ryzyku jakie to ze sobą niesie. Mowa nie tylko o potencjalnie niższej jakości, a co za tym idzie, trwałości, ale także np. innym materiale czy delikatnie zmienionych wymiarach.

Może się bowiem zdarzyć, że lampa z kategorii P lub Z będzie np. delikatnie mniejsza od oryginału lub wykonana z plastiku o innej barwie, a zakupiony filtr ledwie zmieści się w obudowie. To najbardziej ekonomiczna opcja, choć raczej dla tych, którzy nie wymagają nic więcej ponad to, by ich samochód "jakoś" jeździł.

Mimo wszystko, mając wątpliwości co do tego jaką część kupić, bezpieczniej zawsze postawić na renomowanego producenta z kategorii OE lub OEM, a jeśli nie mamy dużej wiedzy na ten temat, jeszcze lepiej zostawić wszystko w rękach mechanika, który zajmie się zakupem i wymianą. W przypadku problemów z podzespołem, który sam zamówił, to na jego barkach spocznie odpowiedzialność za taki, a nie inny wybór i ewentualną reklamację.

Wybrane dla Ciebie

Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach
"Mogą demoralizować kierowców". Ekspert o projekcie zmian w przepisach