Jak mocna jest poduszka powietrzna?! Baaaardzo!

Zastanawialiście się kiedyś, jak silne są poduszki powietrzne? Jak wielką moc mają i jak wytrzymałe są? Ja takie przemyślenia miałem kiedyś, po czym szybko o nich zapomniałem. Teraz, po obejrzeniu tego video w dalszym ciągu nie mogę się nadziwić, że to możliwe...

Obraz
Michal Grygier

Zastanawialiście się kiedyś, jak silne są poduszki powietrzne? Jak wielką moc mają i jak wytrzymałe są? Ja takie przemyślenia miałem kiedyś, po czym szybko o nich zapomniałem. Teraz, po obejrzeniu tego video w dalszym ciągu nie mogę się nadziwić, że to możliwe...

Poduszki powietrzne po raz pierwszy ujrzały światło dzienne w Mercedesie klasy S. Zwykle służą do ratowania życia, to w zasadzie obok pasów bezpieczeństwa chyba najbardziej zasłużony element/ system bezpieczeństwa. Jednak, jeżeli dobrze się upić zastanowić, można z nimi robić wiele, wiele interesujących rzeczy. Inwencja ludzka nie zna granic, a inwencja amerykanów nie zna słowa - niemożliwe. Nie zna też słowa "głupie" i "niebezpieczne". Wszystko pasuje.

Połączcie teraz kilka czynników - wymontowana poduszka powietrzna, jeden Amerykanin, jeden kask na głowie tego Amerykanina, jeden warsztat, przerwa śniadaniowa (?)... tak, mnie też to przyszło do głowy! Tylko, czy aby sufit nad głową to dobry pomysł w takiej chwili?

No to zobaczmy, czy to jest możliwe i jak wysoko podskoczy jegomość...

I jeszcze wytłumaczenie, co to jest poduszka powietrzna. Za Wiki:

Poduszka powietrzna - (ang. airbag) to, w samochodzie, element pasywnego systemu bezpieczeństwa. Poduszka powietrzna ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu ciała (w szczególności głowy) pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia (czołowego lub bocznego). Poduszka powietrzna to specjalnie ukształtowany worek napełniany gazem wystrzelanym pirotechnicznie podczas zderzenia. Wybuch poduszki inicjowany jest czujnikami (zwykle bezwładnościowymi) rozmieszczonymi w różnych miejscach pojazdu. Zadaniem czujników jest rozpoznanie siły i kierunku zderzenia a w konsekwencji aktywacja odpowiednich poduszek. Poduszka otwiera się kilka tysięcznych części sekundy po rozpoczęciu zderzenia. Uderzające w poduszkę ciało pasażera wypycha z niej gaz (najczęściej azot, rzadziej dwutlenek węgla), który ucieka przez boczne otwory. Zapewnia to właściwą amortyzację oraz zapobiega ewentualnemu uduszeniu poszkodowanego, który stracił przytomność oraz przede wszystkim po to, by kierowca bądź pasażer nie uderzyli w twardą, napełnioną w pełni poduszkę, dlatego konieczne jest zapinanie pasów celem zwiększenia opóźnienia uderzenia głowy osób z kabiny w poduszki powietrzne. Nie montuje się poduszek czołowych dla pasażerów tylnych foteli, choć przez moment firma Brabus w jednym ze swych modeli opartych na Mercedesie W140 montowała deskę pomiędzy przednimi a tylnymi fotelami zbliżoną kształtem do deski rozdzielczej tego Mercedesa wraz z dwiema poduszkami czołowymi. Jednak z racji licznych problemów i ograniczeń ilości pasażerów tylnej kanapy do dwóch zrezygnowano z tego rozwiązania.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
Toyota GR GT już bez tajemnic. Ma mocne V8 i napęd na tył
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
W sobotę akcja policji i diagnostów. Uwaga skierowana na starsze auta
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Opony letnie przy niskich temperaturach. Jak bardzo odstają od całorocznych?
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀