Jak mocna jest poduszka powietrzna?! Baaaardzo!
Zastanawialiście się kiedyś, jak silne są poduszki powietrzne? Jak wielką moc mają i jak wytrzymałe są? Ja takie przemyślenia miałem kiedyś, po czym szybko o nich zapomniałem. Teraz, po obejrzeniu tego video w dalszym ciągu nie mogę się nadziwić, że to możliwe...
16.04.2010 | aktual.: 02.10.2022 20:30
Zastanawialiście się kiedyś, jak silne są poduszki powietrzne? Jak wielką moc mają i jak wytrzymałe są? Ja takie przemyślenia miałem kiedyś, po czym szybko o nich zapomniałem. Teraz, po obejrzeniu tego video w dalszym ciągu nie mogę się nadziwić, że to możliwe...
Poduszki powietrzne po raz pierwszy ujrzały światło dzienne w Mercedesie klasy S. Zwykle służą do ratowania życia, to w zasadzie obok pasów bezpieczeństwa chyba najbardziej zasłużony element/ system bezpieczeństwa. Jednak, jeżeli dobrze się upić zastanowić, można z nimi robić wiele, wiele interesujących rzeczy. Inwencja ludzka nie zna granic, a inwencja amerykanów nie zna słowa - niemożliwe. Nie zna też słowa "głupie" i "niebezpieczne". Wszystko pasuje.
Połączcie teraz kilka czynników - wymontowana poduszka powietrzna, jeden Amerykanin, jeden kask na głowie tego Amerykanina, jeden warsztat, przerwa śniadaniowa (?)... tak, mnie też to przyszło do głowy! Tylko, czy aby sufit nad głową to dobry pomysł w takiej chwili?
No to zobaczmy, czy to jest możliwe i jak wysoko podskoczy jegomość...
I jeszcze wytłumaczenie, co to jest poduszka powietrzna. Za Wiki:
Poduszka powietrzna - (ang. airbag) to, w samochodzie, element pasywnego systemu bezpieczeństwa. Poduszka powietrzna ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu ciała (w szczególności głowy) pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia (czołowego lub bocznego). Poduszka powietrzna to specjalnie ukształtowany worek napełniany gazem wystrzelanym pirotechnicznie podczas zderzenia. Wybuch poduszki inicjowany jest czujnikami (zwykle bezwładnościowymi) rozmieszczonymi w różnych miejscach pojazdu. Zadaniem czujników jest rozpoznanie siły i kierunku zderzenia a w konsekwencji aktywacja odpowiednich poduszek. Poduszka otwiera się kilka tysięcznych części sekundy po rozpoczęciu zderzenia. Uderzające w poduszkę ciało pasażera wypycha z niej gaz (najczęściej azot, rzadziej dwutlenek węgla), który ucieka przez boczne otwory. Zapewnia to właściwą amortyzację oraz zapobiega ewentualnemu uduszeniu poszkodowanego, który stracił przytomność oraz przede wszystkim po to, by kierowca bądź pasażer nie uderzyli w twardą, napełnioną w pełni poduszkę, dlatego konieczne jest zapinanie pasów celem zwiększenia opóźnienia uderzenia głowy osób z kabiny w poduszki powietrzne. Nie montuje się poduszek czołowych dla pasażerów tylnych foteli, choć przez moment firma Brabus w jednym ze swych modeli opartych na Mercedesie W140 montowała deskę pomiędzy przednimi a tylnymi fotelami zbliżoną kształtem do deski rozdzielczej tego Mercedesa wraz z dwiema poduszkami czołowymi. Jednak z racji licznych problemów i ograniczeń ilości pasażerów tylnej kanapy do dwóch zrezygnowano z tego rozwiązania.