Infiniti FX50 - sportowy potencjał na wyciągnięcie ręki

Infiniti FX50 - sportowy potencjał na wyciągnięcie ręki

Infiniti FX50 - sportowy potencjał na wyciągnięcie ręki
Rafał Warecki
28.07.2010 10:41, aktualizacja: 02.10.2022 21:12

Infiniti FX50 to samochód, który swoim wnętrzem wyznacza standardy komfortu i luksusu w segmencie SUV, swoją sylwetką wskazuje na kompromis pomiędzy sportem, a elegancją, jednak od strony mechanicznej, to prawdziwy drapieżca mający dawać radość z jazdy w każdych warunkach i przy każdej prędkości. Wszystko to za sprawą świetnej jednostki napędowej i nowoczesnych technologii zastosowanych przy konstrukcji podwozia, o czym możecie przeczytać na blogu Infiniti.

Infiniti FX50 to samochód, który swoim wnętrzem wyznacza standardy komfortu i luksusu w segmencie SUV, swoją sylwetką wskazuje na kompromis pomiędzy sportem, a elegancją, jednak od strony mechanicznej, to prawdziwy drapieżca mający dawać radość z jazdy w każdych warunkach i przy każdej prędkości. Wszystko to za sprawą świetnej jednostki napędowej i nowoczesnych technologii zastosowanych przy konstrukcji podwozia, o czym możecie przeczytać na blogu Infiniti.

Wszystko zaczyna się od ośmiocylindrowej, widlastej jednostki napędowej o pojemności 5026cm³, oferuje ona kierowcy 390KM (przy 6500rpm) mocy i okrągłe 500Nm (przy 4400rpm) momentu obrotowego.

Napęd kierowany jest na tylne koła poprzez siedmiostopniową, sterowaną elektronicznie przekładnię automatyczną. Sama skrzynia, dzięki odpowiednim czujnikom, dobiera wartości przełożeń optymalnie do stylu jazdy i temperamentu kierowcy. Jednak rządni prawdziwej przyjemności, z pewnością będą zadowoleni z możliwości manualnej zmiany sekwencyjnej, tryb ten włączamy poprzez odpowiednie ustawienie lewarka lub doraźnie przez łopatki znajdujące się za kierownica. Sama skrzynia reaguje bardzo żwawo na wszystkie impulsy odbierane od kierowcy, redukcja przy gwałtownym wciśnięciu pedału gazu jest niemal natychmiastowa.

Jeśli jednak przesadzimy z dawkowaniem momentu na koła, samochód sam zadba o nasze bezpieczeństwo. Przekazanie pełnej wartości momentu na tylną oś, ma miejsce tylko w przypadku optymalnych warunków trakcyjnych, w wypadku utraty przyczepności, inteligentny system ATTESA-E TS (Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) mechanizmu międzyosiowego rozdzieli napęd pomiędzy przednią a tylną oś, w proporcjach nawet 50/50 procent. Układ ten współpracuje z systemami bezpieczeństwa, nadzorując poślizgi wszystkich kół w sposób ciągły.

Napęd na tylną oś, to jednak nie jedyna opcja mająca poprawić humor fanom sportowej jazdy, w standardzie dostajemy także funkcję sport, odpowiedzialną za odpowiednie do stylu jazdy zestrojenie układu zawieszenia. Opozycją do niej, jest tryb inteligentnego tłumienia CDC (Continous Damping Control), który zadba o odpowiedni i optymalnie niski współczynnik tłumienia  by wybrać wszystkie nierówności drogi. Pojazd został wyposażony w dwuwahaczowy układ, pochodny kolumnie MacPhersona dla kół przednich i niezależne, wielowahaczowe zawieszenie kół tylnych co zapewni odpowiednie prowadzenie i komfort podróżowania. Każdy z amortyzatorów został także wyposażony w układ DFP (Dual Flow Path) zwiększający wydajność ich pracy.

Obraz

O to by samochód prowadził się nie tylko posłusznie ale i precyzyjnie dba również kilka innych systemów. Najważniejszym z nich jest RAS (Rear Active Steering) czyli po prostu układ tylnych kół skrętnych. Do określonej prędkości poruszania się pojazdu, tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich znacznie poprawiając zwrotność i zmniejszając promień zawracania. Jest to nieoceniona pomoc przy wykonywaniu manewrów w ciasnych miejscach czy parkowaniu. Przy wyższych prędkościach, tylne koła skręcają się zgodnie z kierunkiem przednich, poprawiając w ten sposób właściwości trakcyjne i skracając przykładowo czas zmiany pasa ruchu. Aby lepiej wyczuć zachowanie pojazdu, do dyspozycji kierowcy jest układ inteligentnego wspomagania układu kierowniczego w funkcji prędkości jazdy, wartości momentu i czasu jego działania na kole kierowniczym.

Jednak Infiniti FX50 nie obliguje do agresywnej jazdy, dla spokojniejszych kierowców zainstalowano inteligentny tempomat ICC (Intelligent Cruise Control), który będzie utrzymywał dystans od poprzedzającego nas pojazdu i w razie potrzeby sam odpowiednio wyhamuje auto (system IBA – Intelligent Brake Assist). Pomogą mu w tym potężne, wentylowane tarcze o średnicy 355mm z czterotłoczkowymi zaciskami (ustawionymi przeciwstawnie) z przodu oraz 350mm z dwoma tłoczkami z tyłu. Jednak swoje możliwości, układ hamulcowy pokaże dopiero przy wyższych prędkościach, wszak Infiniti FX50 pojedzie nawet do 250km/h (ograniczone elektronicznie).

Wyhamować pojazd o masie własnej 2120kg (a doliczmy jeszcze paliwo, bagaż i pasażerów) to sztuka, jednak rozpędzenie go od 0 do 100km/h w ciągu 5.8 sekundy to również nie lada wyzwanie. Mimo gabarytów, ten pojazd mógłby zawstydzić niejedno GT! Koniecznie przeczytajcie także o jednostce napędowej.

Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)