E10 tańsze o 60 groszy. Zaoszczędzisz mnóstwo pieniędzy

Jeśli podobnie jak od wielu lat Niemcy też jesteś septyczny względem nowej benzyny E10, to niestety nie masz takiego samego wyboru jak oni. Możesz tankować E10 albo wyraźnie droższą 98-oktanową E5. Policzyliśmy różnicę w cenie, by sprawdzić, o ile tańsze będzie tankowanie nowego paliwa.

Benzyna E5 czy E10? Policzyliśmy różnicęBenzyna E5 czy E10? Policzyliśmy różnicę
Źródło zdjęć: © Autokult
Marcin Łobodziński

Wprowadzenie benzyny E10 spowodowało niemałe zamieszanie wśród sceptycznych do nowych rozwiązań kierowców. Ale spokojnie – to nie oznacza, że jesteśmy zaściankiem Europy. Od kilkunastu lat na rynku niemieckim też jest benzyna E10 i tam jest więcej sceptyków niż zwolenników tego paliwa.

Przez ponad 10 lat tylko kilkanaście procent niemieckich kierowców wybierało na stacjach E10, a dopiero w 2022 roku, kiedy paliwa wyraźnie podrożały, popyt na tańszą E10 wzrósł do 30 proc. Wciąż spora większość niemieckich kierowców wybiera nieco droższą benzynę E5. Różnica jest taka, że u nich dostępna jest 95-oktanowa, a u nas nie.

Czy tankowanie benzyny 98-oktanowej do samochodu, do którego zaleca się 95-oktanową jest dużo droższe? To właśnie starałem się policzyć dla dziewięciu różnych przypadków. Benzyna 98-oktanowa E5 jest wyraźnie droższa na litrze od 95-oktanowej E10, bo kosztuje według danych na dzień 3 stycznia o 61 gr więcej. Sprawdźmy, jak dużo droższe będzie jej tankowanie w zależności od tego, ile jeździmy i jakie jest spalanie naszego auta.

Do obliczeń przyjąłem trzy warianty samochodu: oszczędny, spalający ok. 6 l/100 km, przeciętny, spalający 8 l/100 km oraz mało ekonomiczny, który zużywa 10 l/100 km. Każdy z tych trzech samochodów został uwzględniony w trzech scenariuszach przebiegu: 5000 km rocznie, 10 000 km rocznie i 15 000 km rocznie. Nie brałem pod uwagę różnicy w zużyciu paliwa zależnie od rodzaju benzyny, gdyż jest ona niewielka i zależna od samochodu.

Różnica w kosztach benzyny
Różnica w kosztach benzyny © Autokult

Jak widać w powyższej tabeli, o ile miesięczna różnica w wydatkach na paliwo nie robi większego wrażenia, o tyle w skali roku robią się już dość poważne kwoty. Nawet w przypadku bardzo oszczędnego autka, które spala tylko 6 l/100 km, przy wcale nie tak dużym przebiegu 15 000 km rocznie, różnica to ponad 500 zł. W ciągu dwóch lat można uzbierać tyle, że da się za to kupić komplet niezłej jakości opon.

Spore wrażenie robią kwoty przy większych przebiegach i sporym spalaniu. Auto potrzebujące 10 l/100 km, a mowa tu choćby o tanich samochodach klasy średniej z silnikami 1.8-2.0 z początku lat 2000, już przy przebiegu 15 000 km rocznie generuje ponad 900 zł wyższy koszt utrzymania przy tankowaniu benzyny 98-oktanowej.

Warto przy okazji zauważyć, że benzyna 98-oktanowa jest na początku stycznia 2024 roku wyraźnie droższa od benzyny 95-oktanowej. Niecały miesiąc temu różnica wynosiła ok. 50 groszy na litrze. Dziś to już 60 groszy.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟