Jeep Compass 4xe© Autokult | Michał Masiak

Ile więcej paliwa spali samochód z boxem dachowym? Ograniczając prędkość można sporo zaoszczędzić

Filip Buliński

Podczas zimowych wyjazdów niejeden kierowca zdecyduje się na zabranie boxu dachowego. To świetne rozwiązanie pozwalające zabrać ze sobą nie tylko więcej bagażu, ale także bezpiecznie przewieźć sprzęt narciarski i snowboardowy. Jego nieodłącznym elementem jest jednak pewien hałas i większe spalanie. O ile większe? Postanowiłem to sprawdzić.

Artykuł jest częścią zimowej edycji cyklu Wirtualnej Polski "Jedziemy w Polskę". Wszystkie reportaże publikowane w ramach akcji są dostępne na jedziemywpolske.wp.pl

Mało jest samochodów, które są zdolne pomieścić zarówno bagaże całej rodziny, jak i sprzęt zimowy w kufrze. Gdy nie jedziemy w komplecie pasażerów, przewiezienie nart czy snowboardu w kabinie ułatwia tzw. przelotka – to specjalny zamykany otwór w środkowej części oparcia kanapy, który pozwala przewozić długie przedmioty bez konieczności składania całej kanapy. Niektóre auta dysponują także możliwością całkowitego złożenia środkowej części II rzędu.

Jeep Compass 4xe
Jeep Compass 4xe© Autokult | Filip Buliński

Czasem jednak zabranie boxu dachowego jest jedyną możliwością pozwalającą spakować się na zimowy wyjazd. Trzeba się przy tym liczyć z dwoma minusami – większym hałasem podczas jazdy i wyższym zużyciem paliwa. Obie rzeczy są praktycznie nie do uniknięcia.

O ile jednak dodatkowy hałas nie jest czymś, co da się zmonetyzować, to różnica w zużyciu paliwa – już tak. Na podstawie pomiarów łatwo policzyć potencjalne oszczędności, które w połączeniu z różnym czasem przejazdu pozwalają dobrać optymalną prędkość podróży.

Warunki testu

Do przeprowadzenia testu posłużył mi Jeep Compass 4xe w wersji Overland. Samochód wyposażony jest w 1,3-litrowy silnik benzynowy, który wspomagany jest 60-konną jedną elektryczną napędzającą tylną oś. Hybryda plug-in generuje łącznie 240 KM. Chociaż na pokładzie samochodu znalazł się akumulator o pojemności 26,8 kWh pozwalający przejechać dzięki energii elektrycznej do 56 km, test przeprowadziłem przy wyładowanej baterii, by zapewnić miarodajne wyniki zużycia paliwa dla każdej prędkości pomiarowej.

Jeep Compass 4xe
Jeep Compass 4xe© Autokult | Filip Buliński

Do samochodu przytwierdzone zostały fabryczne poprzeczki dachowe, do których przymocowany box dachowy Thule o długości 196 cm, szerokości 78 cm i wysokości 45 cm. To popularny i uniwersalny model o wadze 15 kg, ładowności 50 kg i pojemności 420 l.

Test odbywał się na autostradzie, na suchej nawierzchni, przy temperaturze 5 st. Celsjusza. Przy każdej z prędkości ustawiany był tempomat dla zachowania stałości pomiaru. Wynik zużycia paliwa dla każdej prędkości jest średnią dla przejazdu wybranego odcinka pomiarowego w obie strony o łącznej długości 34 km. Pozwoliło to wyeliminować wpływ różnicy terenu oraz wiatru na uzyskane wyniki.

Jeep Compass 4xe
Jeep Compass 4xe© Autokult

Chociaż na autostradzie dozwolona maksymalna prędkość wynosi 140 km/h, prędkością wyjściową do testu było 130 km/h. Wynika to z ograniczeń konstrukcyjnych oraz zaleceń producenta boxu dachowego i związanych z tym kwestii bezpieczeństwa.

Wyniki testu

W zależności od obranej prędkości, różnica w zużyciu paliwa między samochodem z boxem a samochodem bez boxu wynosiła od 10 do blisko 17,5 proc. Wyniki te mogą się różnić w zależności od boxu oraz nadwozia samochodu, którym podróżujemy. Różnice w spalaniu przy prędkościach 90-110 km/h są praktycznie takie same.

Różnica w zużyciu paliwa między autem z boxem dachowym i bez boxu
Różnica w zużyciu paliwa między autem z boxem dachowym i bez boxu© Autokult

Wyraźny skok można zaobserwować przy prędkości 120 km/h, gdzie różnica w zapotrzebowaniu na paliwo jest nawet większa, niż przy 130 km/h. Dlaczego? Wynika to z obciążenia silnika oraz i tak dużych oporów powietrza, jakie musi pokonać samochód przy wyższej prędkości.

Spójrzmy teraz na potencjalne oszczędności kosztowe, jak i czasowe dla poszczególnych prędkości podczas jazdy z boxem dachowym. Jeśli podchodzicie do wyjazdu bardzo budżetowo, optymalną prędkością do jazdy będzie 110 km/h. Na każde 100 km oszczędzanie bowiem blisko 15 zł, natomiast czas jazdy wydłuża się tylko o 9 min.

Wpływ prędkości na zużycie paliwa podczas jazdy z boxem dachowym
Wpływ prędkości na zużycie paliwa podczas jazdy z boxem dachowym© Autokult | Wojciech Kozioł

Niewiele czasu (bo tylko 4 min na każde 100 km) "tracicie" też przy 120 km/h. Wówczas jednak hałas jest już bardziej uciążliwy, a wybrana prędkość pozwala zaoszczędzić niespełna 7 zł na każde 100 km. Z pewnością łatwiej i sprawniej będzie wam wychodzić wyprzedzanie np. ciężarówek.

Niekoniecznie wartymi rozważenia są prędkości 90 i 100 km/h. Co prawda oszczędności finansowe są znaczące (kolejno 20,4 i 23 zł na 100 km), ale istotnie wydłuża się już czas przejazdu. Na każde 100 km trzeba doliczyć odpowiednio 14 i aż 21 minut. Z kolei generowany hałas niewiele różni się od tego, którego doświadczamy przy 110 km/h przez gwizd generowany przez belki dachowe. Do tego dochodzi utrudnione wyprzedzanie wolniejszych pojazdów, które może utrudnić ruch innym na drodze.

Artykuł powstał we współpracy z firmą FCA Poland. Nasi autorzy podczas podróży korzystają z samochodu Jeep udostępnionego nieodpłatnie przez firmę FCA Poland. Firma FCA Poland nie ma wpływu na jakiekolwiek treści, wypowiedzi ani opinie zawarte w artykule.

Źródło artykułu:WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (19)