Horch, gorszy brat Audi [geneza motoryzacji]

Do 1899 roku August Horch pracował jako inżynier budowy maszyn, m.in. u Karla Benza w Mannheim. Pragnąc się usamodzielnić, rozpoczął produkcję wozów silnikowych w dawnej stajni w kolońskiej dzielnicy Ehrenfeld. W poszukiwaniu większej siedziby, w 1903 roku trafił do Saksonii, do Zwickau. Tam założył firmę Horch&Cie. Motorwagen-Werke AG.

Horch 853 cabrioHorch 853 cabrio
Piotr Wielgus

W 1909 roku August Horch firmę jednak stracił i zajął się tworzeniem nowego przedsiębiorstwa, które nazwał... Audi. W Zwickau nadal powstawały jednak samochody pod nazwą Horch, które były całkiem wysokiej jakości. Pierwszy Horch miał dwucylindrowy silnik o mocy zaledwie 4 KM. Sześciocylindrowy silnik znalazł się pod maską Horcha już w 1907 roku, natomiast w latach 20. w Zwickau zaczęto produkować limuzyny z rzędowymi "ósemkami". Taki też silnik otrzymał Horch 430. Ośmiocylindrowa jednostka o pojemności trzech litrów dostarczała 65 KM mocy i była w stanie rozpędzić auto do 115 km/h. Ważący 1,8 tony Horch nie był mistrzem oszczędności. Zużywał średnio 19 l/100km.

Horch 670
Horch 670

Krótko przed powstaniem Auto Union, czyli fuzji Audi, DKW, Horch i Wanderer, zakłady Horch wywołały spore zamieszanie na targach w Paryżu. W stolicy Francji w 1932 roku zaprezentowano bowiem luksusowy samochód z dwunastocylindrowym silnikiem o nazwie Horch 670. Wkrótce rozpoczęto jego seryjną produkcję. Okazało się jednak, że zainteresowanie targowe nie przełożyło się na sprzedaż auta. Ten bez wątpienia piękny model wyprodukowano tylko w ok. 80 egzemplarzach.

Horch 780
Horch 780

W tym samym czasie w zakładach Horch zaczęto także produkcję samochodu z ośmiocylindrowym silnikiem w układzie rzędowym. Jednostka napędowa o pojemności niemal 5 litrów skonstruowana przez Paula Daimlera zachwycała niezawodnością i kulturą pracy. Seria tych aut z lat 1930-1935 trafiła na rynek pod zbiorczą nazwą Horch 8 i prędko stała się symbolem wszystkich wyższych wymagań stawianych przemysłowi samochodowemu - mocy, niezawodności i piękna.

Horch 853 cabrio
Horch 853 cabrio

W 1935 roku wraz ze zniesieniem podatku od pojemności silnika, firma Horch zaprezentowała  kolejną serii modeli o zbiorczej nazwie Horch 5, wyposażonych w rzędowe silniki z ośmioma cylindrami. Jednostki początkowo dysponowały mocą 100 KM, później powstała wersja 120-konna. Najczęściej montowano ją w sportowych kabrioletach 853.

Już krótko po debiucie wspomniany model postrzegany był jako najpiękniejszy ze wszystkich samochodów marki Horch, które kiedykolwiek zbudowano. Dzięki temu kabrioletowi, Horch zdołał obronić pozycję jednego z wiodących producentów samochodów luksusowych. W 1937 udział w rynku wyniósł ponad 50%.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Cztery nowe Toyoty na Kongresie Nowej Mobilności. Wszystkie elektryczne
Cztery nowe Toyoty na Kongresie Nowej Mobilności. Wszystkie elektryczne
Zapowiadali pełną elektryfikację. Teraz przepraszają się z silnikami spalinowymi
Zapowiadali pełną elektryfikację. Teraz przepraszają się z silnikami spalinowymi
Oto najdroższe pojazdy skonfiskowane pijanym kierowcom. Nie tylko samochody
Oto najdroższe pojazdy skonfiskowane pijanym kierowcom. Nie tylko samochody
Pierwsza jazda: Nissan Micra – odwrócona mimikra
Pierwsza jazda: Nissan Micra – odwrócona mimikra
Mercedes jednak nie rezygnuje z małych aut. Klienci zdecydowali
Mercedes jednak nie rezygnuje z małych aut. Klienci zdecydowali
Czytelnik przyłapał Porsche z dziwnym sprzętem na dachu. Takich aut będzie więcej
Czytelnik przyłapał Porsche z dziwnym sprzętem na dachu. Takich aut będzie więcej
Jechał nocą autem w takim stanie. Policjanci nie mogli się nadziwić
Jechał nocą autem w takim stanie. Policjanci nie mogli się nadziwić
Kultowy hot hatch traci jedną wersję. W salonach zostały ostatnie sztuki
Kultowy hot hatch traci jedną wersję. W salonach zostały ostatnie sztuki
Suzuki ma "nowe" logo. Po raz pierwszy od ponad 20 lat. Widzisz różnicę?
Suzuki ma "nowe" logo. Po raz pierwszy od ponad 20 lat. Widzisz różnicę?
Odszedł w wieku 76 lat. Stworzył jedno z najlepszych aut świata
Odszedł w wieku 76 lat. Stworzył jedno z najlepszych aut świata
600 aut trafiło do Rosji i Białorusi. CBŚP rozbiło zorganizowaną grupę
600 aut trafiło do Rosji i Białorusi. CBŚP rozbiło zorganizowaną grupę
BMW z napędem od Japończyków. Świat staje na głowie
BMW z napędem od Japończyków. Świat staje na głowie