Hennessey Sequoia V8 5.7 HPE500 Supercharged (2013)

Po kryzysie w USA nie ma już śladu, a wbrew niektórym zapowiedziom Amerykanie nadal kochają wielkie samochody. Kochają też ich tuning. Czołowa firma w branży modyfikacji poddała zmianom jeden z największych modeli Toyoty dostępnych na amerykańskim rynku.

Obraz
Olgierd Lachowski

Pierwsze skojarzenie z „V8 5.7” jest takie, że właśnie taką jednostkę napędową montowano niegdyś w Chevrolecie Corvette ZR1. Japoński silnik, choć opisywany identycznym oznaczeniem, z motorem General Motors ma wspólną tylko liczbę i układ cylindrów.

Konstrukcja Toyoty to ulubione w USA V8. W tych ośmiu cylindrach jest łącznie niespełna 5,7 l objętości skokowej. Układ rozrządu jest daleko bardziej skomplikowany niż ten najczęściej stosowany w amerykańskich dużych silnikach. W motorze z Kraju Kwitnącej Wiśni kadłub i głowice wykonane są z aluminium. Wałki rozrządu znajdują się w głowicach (po 2 w każdej) i napędzają w sumie 32 zawory (po 4 na każdy cylinder).

Jednostka Toyoty jest wolnossąca, ale zastosowano w niej bezpośredni wtrysk paliwa i układ zmiennych czasów otwierania i zamykania zaworów. Dzięki takim rozwiązaniom silnik rozwija moc 386 KM przy 5600 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi 545 Nm przy 3800 obr./min.

Po modyfikacji przeprowadzonej przez Hennessey Performance motor nie jest już konstrukcją wolnossącą, bo mechanicy dołożyli mu sprężarkę mechaniczną typu Roots wyprodukowaną przez firmę Eaton. Nie wiadomo czy zainstalowanie kompresora pociągnęło za sobą obniżenie stopnia sprężania – np. poprzez wymianę tłoków lub wstawienie grubej uszczelki pod głowicą. Tuner zmodyfikował natomiast układ wtryskowy, zainstalował sportowe filtry powietrza i skalibrował na nowo centralną jednostkę sterującą.

Efektem tych wszystkich zmian jest moc maksymalna wynosząca 517 KM przy 5300 obr./min. Amerykanie nie podają wartości maksymalnego momentu obrotowego w silniku po przeróbkach. Moc trafia najpierw do 6-biegowej automatycznej przekładni, by potem powędrować na tylne lub na wszystkie koła.

Wśród dodatkowych opcji tuningowych proponowanych przez Hennesseya znajdują się ulepszenia zawieszenia i układu kierowniczego, jak również montaż nowych felg i opon.

Dane techniczne

  • Typ: V8
  • Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 5663 cmsup3/sup
  • Doładowanie: kompresor
  • Moc maksymalna: 517 KM przy 5300 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 91,29 KM/l (seryjny – 67,28 KM/l)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
  • Typ napędu: na tylne lub na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane, średnica 353 mm
  • Hamulce tylne: tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 2605 kg (2WD), 2740 kg (4WD)
  • Stosunek masy do mocy: 5,04 kg/KM (2WD), 5,30 kg/KM (4WD) (seryjny – 6,84 kg/KM (2WD), 7,19 kg/KM (4WD))
  • Długość: 5210 mm
  • Szerokość: 2030 mm
  • Rozstaw osi: 3098 mm

Źródło: Hennessey

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Relacja z targów IAA 2025: kolejna odsłona wojny Europa kontra Chiny
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nie znał nowych przepisów. Za głupi żart grozi mu 5 lat więzienia
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Nowe Porsche 911 Turbo S już wycenione w Polsce. Było drogo, jest jeszcze drożej
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Policjant zajrzy do auta i zada pytanie. Nie znasz odpowiedzi – mandat
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Zabierają kierowcom kluczyki. Policja mówi, kiedy można tak postąpić
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Verstappen dominuje we Włoszech. W McLarenie znów problemy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Są zdjęcia nowego Clio. Renault nie utrzymało tajemnicy
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Rowerzyści zapominają, a mandaty są jak dla kierowców. Nawet 2,5 tys.
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery