Hartge chce być lepsze od Alpiny – Hartge 535d H35d (2011)

Hartge jest drugą obok Alpiny firmą tuningową, która dobrała się do BMW 535d i wycisnęła z jego silnika ponad 350 KM. Dokonano też kilku innych modyfikacji, które mają uatrakcyjnić to niemieckie auto. Czy zatem Hartge jest lepsze od Alpiny?

Obraz
Olgierd Lachowski

Hartge jest drugą obok Alpiny firmą tuningową, która dobrała się do BMW 535d i wycisnęła z jego silnika ponad 350 KM. Dokonano też kilku innych modyfikacji, które mają uatrakcyjnić to niemieckie auto. Czy zatem Hartge jest lepsze od Alpiny?

Mierzące aż 4,9 m długości, luksusowo wyposażone BMW 535d zostało uzbrojone w silnik N57D30TOP. Jest to 3-litrowa rzędowa jednostka napędowa o 6 cylindrach, którą zasila olej napędowy. W modelu 535d silnik ma dwie turbosprężarki.

W wersji na rok 2011 fabryka wzmocniła motor do 313 KM przy 4400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi w nim 630 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 2500 obr./min.

Z N57D połączona jest 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów wyprodukowana przez firmę ZF. Napęd realizują tylne koła (jest też możliwość zakupu 535d xDrive z napędem na 4 koła).

Przerobione przez Hartge auto ma ten sam silnik o sporo większej mocy wynoszącej 354 KM przy 3400 obr./min i momencie obrotowym 700 Nm przy 1800 obr./min. Zwiększone parametry udało się uzyskać dzięki zmianie modułu sterującego silnikiem. Przy tym średnia emisja CO2 zwiększyła się tylko o 20 g/km (do 162 g/km), co oznacza, że podkręcone auto nadal spełnia wymogi normy Euro 5.

Obraz

Przyjemny dla uszu dźwięk gwarantuje nowy sportowy układ wydechowy z końcówkami rur o średnicy 80 mm.

Komplet nowych krótszych i sztywniejszych sprężyn obniżył BMW o 30 mm. Tuner zainstalował w samochodzie charakterystyczne dla niego felgi Classic 2 o średnicy 21”. Przednie koła mają 8,5” szerokości, a tylne 9,5”. Firma tuningowa zdecydowała się na montaż opon Yokohama o rozmiarze 255/30 (przód) i 295/25 (tył).

Od fabrycznego nadwozia karoseria Hartge w zasadzie wcale się nie różni. Jedynymi różnicami są obudowy lusterek (w Hartge kompozytowe) i zmienione logo z przodu i z tyłu.

Do kabiny trafiła nowa kierownica obszyta skórą (zawiera też włókno węglowe), nowe są aluminiowe nakładki na pedały oraz dywaniki z emblematem tunera.

Hartge 535d H35d w sprincie do setki jest szybsze o 0,50 s od seryjnego samochodu (mowa tu o 300-konnej wersji z 2010 roku) i przyspiesza do 100 km/h w 5,20 s. Z kolei czas rozpędzania się do 200 km/h w przypadku auta po tuningu jest aż o 5,20 s lepszy i wynosi 17,50 s.

Obraz

Nieco rozczarowane mogą poczuć się osoby, którym zależało na dużej prędkości maksymalnej, bo Hartge nie zdjęło ogranicznika i wynosi ona nadal 250 km/h. Wkrótce jednak ma się to zmienić.

Czy więc Hartge jest lepsze od BMW Alpiny? Odpowiedzcie sobie na to pytanie sami.

Dane techniczne

  • Typ: R6, N57D30TOP
  • Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
  • Doładowanie: Dwie turbosprężarki
  • Moc maksymalna: 354 KM przy 3400 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 118,28 KM/l (seryjny – 104,58 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1800 obr./min
  • Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
  • Typ napędu: Na tylne koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
  • Koła przednie: 8,5 x 21” Classic 2
  • Koła tylne: 9,5 x 21” Classic 2
  • Opony przednie: 255/30 R 21 Yokohama
  • Opony tylne: 295/25 R 21 Yokohama

Masy i wymiary:

  • Masa własna: 1800 kg
  • Stosunek masy do mocy: 5,09 kg/KM (seryjny – 5,75 kg/KM)
  • Długość: 4905 mm
  • Szerokość: 1860 mm
  • Wysokość: 1434 mm (- 30 mm)
  • Rozstaw osi: 2968 mm

Osiągi:

  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
  • Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,50 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/hblock position=\inside7090/block

Źródło: WCF

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Koniec rosyjskiego eldorado. Ogromny spadek sprzedaży chińskich aut
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Sprawdziłem całoroczne opony latem. Test w warunkach drogowych
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Cupra Tindaya to nowa wizja przyszłości marki. Kierowcy nie zastąpi tryb autonomiczny
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km
Oto nowe Renault Clio. Pod maską duży silnik palący 3,9 l/100 km