Hartge chce być lepsze od Alpiny – Hartge 535d H35d (2011)
Hartge jest drugą obok Alpiny firmą tuningową, która dobrała się do BMW 535d i wycisnęła z jego silnika ponad 350 KM. Dokonano też kilku innych modyfikacji, które mają uatrakcyjnić to niemieckie auto. Czy zatem Hartge jest lepsze od Alpiny?
24.10.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:29
Hartge jest drugą obok Alpiny firmą tuningową, która dobrała się do BMW 535d i wycisnęła z jego silnika ponad 350 KM. Dokonano też kilku innych modyfikacji, które mają uatrakcyjnić to niemieckie auto. Czy zatem Hartge jest lepsze od Alpiny?
Mierzące aż 4,9 m długości, luksusowo wyposażone BMW 535d zostało uzbrojone w silnik N57D30TOP. Jest to 3-litrowa rzędowa jednostka napędowa o 6 cylindrach, którą zasila olej napędowy. W modelu 535d silnik ma dwie turbosprężarki.
W wersji na rok 2011 fabryka wzmocniła motor do 313 KM przy 4400 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi w nim 630 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 2500 obr./min.
Z N57D połączona jest 8-biegowa automatyczna skrzynia biegów wyprodukowana przez firmę ZF. Napęd realizują tylne koła (jest też możliwość zakupu 535d xDrive z napędem na 4 koła).
Przerobione przez Hartge auto ma ten sam silnik o sporo większej mocy wynoszącej 354 KM przy 3400 obr./min i momencie obrotowym 700 Nm przy 1800 obr./min. Zwiększone parametry udało się uzyskać dzięki zmianie modułu sterującego silnikiem. Przy tym średnia emisja CO2 zwiększyła się tylko o 20 g/km (do 162 g/km), co oznacza, że podkręcone auto nadal spełnia wymogi normy Euro 5.
Przyjemny dla uszu dźwięk gwarantuje nowy sportowy układ wydechowy z końcówkami rur o średnicy 80 mm.
Komplet nowych krótszych i sztywniejszych sprężyn obniżył BMW o 30 mm. Tuner zainstalował w samochodzie charakterystyczne dla niego felgi Classic 2 o średnicy 21”. Przednie koła mają 8,5” szerokości, a tylne 9,5”. Firma tuningowa zdecydowała się na montaż opon Yokohama o rozmiarze 255/30 (przód) i 295/25 (tył).
Od fabrycznego nadwozia karoseria Hartge w zasadzie wcale się nie różni. Jedynymi różnicami są obudowy lusterek (w Hartge kompozytowe) i zmienione logo z przodu i z tyłu.
Do kabiny trafiła nowa kierownica obszyta skórą (zawiera też włókno węglowe), nowe są aluminiowe nakładki na pedały oraz dywaniki z emblematem tunera.
Hartge 535d H35d w sprincie do setki jest szybsze o 0,50 s od seryjnego samochodu (mowa tu o 300-konnej wersji z 2010 roku) i przyspiesza do 100 km/h w 5,20 s. Z kolei czas rozpędzania się do 200 km/h w przypadku auta po tuningu jest aż o 5,20 s lepszy i wynosi 17,50 s.
Nieco rozczarowane mogą poczuć się osoby, którym zależało na dużej prędkości maksymalnej, bo Hartge nie zdjęło ogranicznika i wynosi ona nadal 250 km/h. Wkrótce jednak ma się to zmienić.
Czy więc Hartge jest lepsze od BMW Alpiny? Odpowiedzcie sobie na to pytanie sami.
Dane techniczne
- Typ: R6, N57D30TOP
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 2993 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 354 KM przy 3400 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 118,28 KM/l (seryjny – 104,58 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 700 Nm przy 1800 obr./min
- Skrzynia biegów: 8-biegowa, automatyczna ZF
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 348 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 345 mm
- Koła przednie: 8,5 x 21” Classic 2
- Koła tylne: 9,5 x 21” Classic 2
- Opony przednie: 255/30 R 21 Yokohama
- Opony tylne: 295/25 R 21 Yokohama
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1800 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,09 kg/KM (seryjny – 5,75 kg/KM)
- Długość: 4905 mm
- Szerokość: 1860 mm
- Wysokość: 1434 mm (- 30 mm)
- Rozstaw osi: 2968 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,20 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 17,50 s
- Prędkość maksymalna: 250 km/hblock position=\inside7090/block
Źródło: WCF