Grożą strajkami na niespotykaną skalę. Kolejna tura rozmów nie przyniosła przełomu

W poniedziałek 9 grudnia pracownicy Volkswagena znów opuścili miejsca pracy w ramach strajku przeciwko kontrowersyjnym planom koncernu. Równolegle prowadzono rozmowy, które nie przyniosły przełomu. Związki zawodowe grożą poważną eskalacją.

An employee wears a cap with the Volkswagen logo during a warning strike by the union IG Metall in front of the headquarters of carmaker Volkswagen in Wolfsburg, Germany, 09 December 2024. Volkswagen workers stage a strike at nine Volkswagen factories in Germany as negotiations continue between the German carmaker Volkswagen and IG Metall union. Volkswagen may close three factories dedicated to its core brand in Germany and reduce employee wages, according to the company's workers council. EPA/Martin Meissner / POOL Dostawca: PAP/EPA.Pracownicy już po raz drugi wyszli na ulice EPA/Martin Meissner / POOL Dostawca: PAP/EPA.
Źródło zdjęć: © PAP | PAP/EPA/Martin Meissner / POOL
Aleksander Ruciński

Niemieccy pracownicy Volkswagena zrzeszeni w związkach zawodowych IG Metall nie zamierzają zgodzić się na plany Volkswagena związane z obniżką pensji i potencjalnym zamknięciem kilku fabryk. Z każdym tygodniem konflikt przybiera na sile.

Na początku grudnia blisko 10 tys. pracowników w 9 zakładach wzięło udział w dwugodzinnym strajku ostrzegawczym. W poniedziałek, 9 grudnia przeprowadzono kolejną turę protestu, tym razem już czterogodzinną. Przedstawiciele IG Metall grożą jednak dłuższymi przestojami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

"Dziś pracownicy zajmują stanowisko w formie ogólnokrajowego strajku ostrzegawczego. Wszędzie, we wszystkich lokalizacjach, na wszystkich zmianach pracownicy Volkswagena przerywają pracę, nie na dwie godziny, jak ostatnio, ale na cztery godziny" — powiedział główny negocjator IG Metall Thorsten Groeger.

"A jakby tego było mało, po sylwestrowych fajerwerkach nastąpi eskalacja, jakiej ta firma nigdy wcześniej nie doświadczyła" — dodał. Związki nie wykluczają strajków 24-godzinnych, a jeśli będzie trzeba, nawet bezterminowych.

Pracownicy liczą, że w ten sposób przełamią impas, skłaniając władze Volkswagena do wycofania się z planów 10-procentowych obniżek pensji, a także zamknięcia najmniej rentownych fabryk.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Urząd ostrzega kierowców. Sprawdź przed wymianą kół
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Projekt drakońskich kar dla kierowców. Tak ostrych przepisów nie było
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Wolą wezwać policję. Nowy sposób zgłaszania stłuczki się nie przyjął
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Drugi zakład Mercedesa w Polsce prawie gotowy. Będzie jednym z najnowocześniejszych
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Znamy datę. W życie wejdą wielkie zmiany w przepisach
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Nowy Mercedes CLA doczekał się wersji spalinowej. Wiemy, ile kosztuje
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Wyprzedaż rocznika w Toyocie. Nawet 50 tys. zł taniej
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów