GDDKiA przygotowuje się do przejęcia płatnego odcinka A4. Będzie budowa
07.10.2023 09:53
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jedyny płatny odcinek autostrady A4 - pomiędzy Krakowem a Katowicami – w 2027 r. zmieni swój charakter. To wtedy kończy się koncesja firmy Stalexport Autostrada Małopolska na zarządzanie nim. Strona rządowa już przygotowuje się do przebudowy tego fragmentu "czwórki".
Podpisany został Programy Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie przyszłych prac na odcinku pomiędzy węzłami Murckowska i Balice I. Obowiązująca od 1997 r. umowa z firmą Stalexport na zarządzanie odcinkiem A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem wygaśnie w 2027 r. Rząd zadeklarował, że nie zostanie ona przedłużona. Nie rozpocznie się również proces poszukiwania nowego koncesjonariusza. Odcinek przejdzie więc pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a jej głównym zadaniem będzie poprawa przepustowości drogi.
Jak wynika z pomiarów, odcinkiem A4 codziennie przejeżdża od 41 do 75 tys. pojazdów. Po 2027 na każdej z nitek autostrady pojawi się więc trzeci pas ruchu. Jak informuje GDDKiA, przyszłe działania objęłyby przebudowę węzłów, obiektów inżynierskich, budowę lub rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych, a także rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat. Prace będą podzielone na dwa segmenty.
Na odcinku Murckowska - Byczyna prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu. Zbudowany zostanie także MOP Giszowiec/Janów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na odcinku Byczyna - Balice I inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. Prace przygotowawcze zaplanowano na lata 2024-2029. Przewidziana jest przebudowa lub rozbudowa trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.
Autostradę A4 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami wybudowano w latach 1976-1991. W 1997 r. na mocy odpowiedniej koncesji mierzący 61 km odcinek został przekazany pod zarząd firmy Stalexport. Od lat kierowcy narzekają na wysokie ceny przejazdów i częste remonty udostępnionej drogi.