GDDKiA przygotowuje się do przejęcia płatnego odcinka A4. Będzie budowa
Jedyny płatny odcinek autostrady A4 - pomiędzy Krakowem a Katowicami – w 2027 r. zmieni swój charakter. To wtedy kończy się koncesja firmy Stalexport Autostrada Małopolska na zarządzanie nim. Strona rządowa już przygotowuje się do przebudowy tego fragmentu "czwórki".
07.10.2023 09:53
Podpisany został Programy Inwestycji, pozwalający na sfinansowanie przyszłych prac na odcinku pomiędzy węzłami Murckowska i Balice I. Obowiązująca od 1997 r. umowa z firmą Stalexport na zarządzanie odcinkiem A4 pomiędzy Katowicami i Krakowem wygaśnie w 2027 r. Rząd zadeklarował, że nie zostanie ona przedłużona. Nie rozpocznie się również proces poszukiwania nowego koncesjonariusza. Odcinek przejdzie więc pod zarząd Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a jej głównym zadaniem będzie poprawa przepustowości drogi.
Jak wynika z pomiarów, odcinkiem A4 codziennie przejeżdża od 41 do 75 tys. pojazdów. Po 2027 na każdej z nitek autostrady pojawi się więc trzeci pas ruchu. Jak informuje GDDKiA, przyszłe działania objęłyby przebudowę węzłów, obiektów inżynierskich, budowę lub rozbudowę Miejsc Obsługi Podróżnych, a także rozbiórkę infrastruktury do poboru opłat. Prace będą podzielone na dwa segmenty.
Na odcinku Murckowska - Byczyna prace przygotowawcze do rozbudowy odcinka o długości 25,2 km zaplanowano na lata 2024-2028. Inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady, przebudowę lub rozbudowę czterech węzłów drogowych: Mysłowice, Brzęczkowice, Jeleń, Byczyna, a także przebudowę 36 obiektów inżynierskich i budowę ośmiu. Zbudowany zostanie także MOP Giszowiec/Janów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na odcinku Byczyna - Balice I inwestycja obejmie dobudowę trzeciego lub czwartego pasa autostrady na odcinku o długości 34,5 km. Prace przygotowawcze zaplanowano na lata 2024-2029. Przewidziana jest przebudowa lub rozbudowa trzech węzłów drogowych: Balin, Chrzanów, Rudno, przebudowy 42 obiektów inżynierskich, a także rozbudowy MOP Aleksandrowice/Morawica oraz Rudno/Grojec.
Autostradę A4 na odcinku pomiędzy Krakowem a Katowicami wybudowano w latach 1976-1991. W 1997 r. na mocy odpowiedniej koncesji mierzący 61 km odcinek został przekazany pod zarząd firmy Stalexport. Od lat kierowcy narzekają na wysokie ceny przejazdów i częste remonty udostępnionej drogi.