Nowy Ford Focus RS (2015) oficjalnie zaprezentowany!
Wiemy już niemal wszystko na temat Forda Focusa RS poza jednym – nie znamy jego ceny.
03.02.2015 | aktual.: 02.10.2022 12:43
Zacznijmy od najważniejszego. Napędzany 2,3-litrowym motorem EcoBoost Focus RS będzie przekazywał moc 320 KM na cztery koła. Maksymalny moment obrotowy to 433 Nm, a maksymalne obroty wynoszą 6800 obr./min. Jest to jednostka stosowana również w modelu Mustang, ale została zoptymalizowana specjalnie do Focusa RS. Nowością są turbosprężarka Twin-Scroll o niskiej bezwładności, większy intercooler, układ dolotowy o zwiększonej zdolności napełniania i sportowy układ wydechowy z elektronicznym zaworem, zintegrowanym z końcowym elementem, który optymalizuje przeciwciśnienie i charakterystykę dźwięku. Zmieniono również tuleje cylindrowe i uszczelkę pod głowicą na odporniejsze na wysokie temperatury. O odpowiednie chłodzenie zadba powiększona chłodnica cieczy.
Napęd o nazwie Ford Performance All-Wheel-Drive będzie wspierał system Dynamic Torque Vectoring (rozwinięcie Torque Vectoring Control), który ma pomagać kierowcy w zakrętach. Poza elektroniką sterującą hamulcami, w tylnym mechanizmie różnicowym znajdują się sprzęgła blokujące, konieczne do pełnego wykorzystania zjawiska wektorowania momentem obrotowym. Elektronicznie sterowany jest również centralny mechanizm rozkładający siłę napędową na osie (prawdopodobnie elektroniczne sprzęgło). Na tylną oś ma trafiać maksymalnie 70 procent momentu obrotowego. W skrzyni biegów skrócono skok lewarka zmiany biegów i zastosowano wytrzymalsze sprzęgło.Ten system napędu na cztery koła to przełomowa technologia, zdolna zapewnić najlepsze własności jezdne w skręcie i przyjemność z prowadzenia samochodu na granicy przyczepności. Po prostu wyrzuciliśmy na śmietnik wszystkie dotychczasowe teorie, jakoby napędzane na 4 koła hatchbacki nie mogły zapewniać przyjemności z jazdy. I stworzyliśmy samochód, który po równi zaskakuje i nagradza. – oświadczył Dave Pericak, dyrektor Global Ford Performance.Poza zaawansowanym technicznie napędem nowy Focus RS ma oczywiście sportowe zawieszenie, w którym zmieniono właściwie wszystko – od amortyzatorów po łożyska kół. Amortyzatory będą sterowane elektronicznie z możliwością wyboru przez kierowcę ich trybu pracy. Od podstaw zaprojektowano i skalibrowano układ kierowniczy wspomagany elektrycznie, współpracujący ze sztywniejszymi kolumnami resorujących i zwrotnicami niewspółosiowymi na krótszych wahaczach.Opony są stworzone we współpracy z Michelinem i dedykowane do Focusa RS. Ich rozmiar to 235/35 R19. Auto będzie sprzedawane z jednym z dwóch rodzajów opon: Michelin Pilot Sport Cup 2 dla kierowców żądnych najwyższych osiągów lub Michelin Pilot Super Sport do jazdy na co dzień.
Seryjnym wyposażeniem są biksenonowe reflektory z funkcją Adaptive Front Lighting dostosowującą intensywność i kąt świecenia do prędkości auta, kąta skrętu i odległości od obiektów na drodze. Wewnątrz znajdziemy fotele Recaro obszyte częściowo skórą, a opcją będą wyścigowe kubełki. Kierownica o spłaszczonym na dole wieńcu jest obita miękką skórą. Aluminiowe pedały i wyjątkowa grafika zegarów to kolejne wyróżniki wersji RS. Nad konsolą centralną znalazły się dodatkowe wskaźniki dla ciśnienia doładowania, temperatury i ciśnienia oleju.
Do wyboru są cztery kolory nadwozia: Nitrous Blue, Stealth Grey, Shadow Black i Frozen White. Prezentowane na zdjęciach auto pomalowano lakierem specjalnym Liquid Blue, takim samym jak premierowego Forda GT.
Produkcja nowego Focusa RS ma się rozpocząć pod koniec tego roku, a sprzedaż na początku przyszłego.