Fiesta z RPA – Lupini Fiesta 1.6 (2011)
Przerabiając nową Fiestę Lupini Power chciało przypomnieć, że już w latach 80. ubiegłego wieku zajmowało się Fordami. Pierwszym był Escort XR3. Jak to napisał tuner – Fiesta jest powrotem do przyszłości.
07.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:59
Wybrana do przeróbek Fiesta 1.6 jest sprzedawana od 2008 roku. Jej 1,6-litrowy silnik seryjnie legitymuje się mocą 120 KM przy 6000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 152 Nm przy 4050 obr./min. Są to wystarczające parametry, aby ważącemu 1045 kg Fordowi zapewnić dobre osiągi.
Do 100 km/h Fiesta 1.6 przyspiesza w 9,90 s, natomiast jej prędkość maksymalna to 193 km/h. Zwiększenie mocy silnika odbyło się poprzez najprostszą możliwą operację, a więc modyfikację oprogramowania centralnej jednostki sterującej. Przyrost jest spory, bo 30-konny. Również moment obrotowy zwiększył wartość do 175 Nm.
Lupini Power zapewnia, że udało się nawet minimalnie zmniejszyć emisję CO2 samochodu i wynosi ona 137 zamiast 139 g/km. Różnica jest faktycznie minimalna.
Więcej mocy sprawiło, że Ford stał się jeszcze żwawszy. Teraz 100 km/h na prędkościomierzu pokazuje się po 8,50 s. Prędkość maksymalna przekroczyła 200 km/h i wynosi dokładnie 208 km/h.
Oprócz ulepszeń silnika Lupini oferuje zmodyfikowane zawieszenie, które ma zapewniać lepszą kontrolę nad pojazdem i pozwolić na agresywniejszą jazdę.
Z tymi dwiema zmianami auto jest warte 233 950 randów (ok. 97 450 zł[sup]1)[/sup]). Można jeszcze zamówić komplet kół z 17-calowymi felgami i oponami Hankook 205/45 R 17, które zwiększą wartość Fiesty o 23 000 randów. Dla porównania seryjna 3-drzwiowa Fiesta 1.6 kosztuje w Polsce 55 650 zł.
Tuner zapewnia, że jakość dokonywanych przez niego zmian jest najwyższej próby, dlatego nie boi się dać 3-letniej gwarancji bez limitu kilometrów na auto. Można ją przedłużyć nawet do 5 lat.
Przerabiając Fiestę Lupini Power przypomniało o tym, że kiedyś Fordy były specjalnością firmy. Stuningowana Fiesta wygląda podobnie do seryjnej i to też może być jednym z atutów tego tunera.
[sup]1) [/sup]Przeliczone według kursu z 05.07.2011 r. 1 rand = 0,4037 zł. Trzeba jednak brać pod uwagę 11-procentową inflację w RPA.
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1596 cmsup3/sup
- Moc maksymalna: 150 KM przy 6200 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 93,99 KM/l (seryjny – 75,19 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 175 Nm przy 4250 obr./min
- Skrzynia biegów: 5-biegowa, manualna
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 258 mm
- Hamulce tylne: Bębnowe, średnica 250 mm
- Koła przednie: 17″
- Koła tylne: 17″
- Opony przednie: 205/45 R 17
- Opony tylne: 205/45 R 17
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1045 kg
- Stosunek masy do mocy: 6,97 kg/KM (seryjny – 8,71 kg/KM)
- Długość: 3950 mm
- Szerokość: 1722 mm
- Rozstaw osi: 2489 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-40km/h: 2,20 s
- Przyspieszenie 0-60km/h: 3,90 s
- Przyspieszenie 0-80km/h: 5,90 s
- Przyspieszenie 0-100km/h: 8,50 s
- Przyspieszenie 0-120km/h: 11,50 s
- Przyspieszenie 0-140km/h: 15,90 s
- Przyspieszenie 0-160km/h: 23,50 s
- Przyspieszenie 80-120km/h na 4. biegu: 10,80 s
- Czas przejazdu ¼ mili ze startu stojącego: 16,50 s
- Czas przejazdu 1000 m ze startu stojącego: 29,30 s
- Prędkość maksymalna: 208 km/hblock position=\inside7661/block
Źródło: Lupini Power