Fiat Tipo podrożał. Czy wciąż można nazwać go tanim? Sprawdzamy ceny konkurencji
Napisał do mnie kolega z pewnym wyrzutem: "Pamiętam jak chwaliłeś Fiata Tipo za relację ceny do jakości, ale chyba ci się coś pomyliło. To auto jest drogie, a w środku wygląda dużo gorzej niż Hyundai, którego oglądałem w tym samym czasie". W jednej chwili zerknąłem w cennik i okazało się, że ma sporo racji. Ale czy na pewno?
11.01.2018 | aktual.: 01.10.2022 19:18
Fiat Tipo, który w roku 2017 był jednym z najchętniej kupowanych modeli samochodów kompaktowych przez Polaków, rzeczywiście podrożał, ale w większej mierze wrócono do jego standardowej ceny. Łatwo to potwierdzić. Na stronie Fiata można bowiem znaleźć zarówno cennik na rok 2017, jak i na 2018. Na zeszłoroczne Tipo były ceny promocyjne, ale nawet te przekreślone są niższe o 1000 zł niż obecnie. Zatem kompaktowy model Fiata podrożał o 1000 zł w stosunku do cen bazowych.
Tym samym, w zeszłym roku Tipo wyglądało bardzo atrakcyjnie na tle konkurentów. Obecnie już nie ma takiej przewagi. Jeżeli weźmiemy cenę hatchbacka z silnikiem 1.4 T-Jet w specyfikacji Lounge na poziomie 65 900 zł, to z podobną mocą i wyposażeniem nie znajdziecie tak łatwo konkurenta. W jednym z naszych artykułów serii WP Pomaga zrobiłem dokładną analizę dla czytelnika i porównanie z Oplem Astrą i Fordem Focusem. Dziś mowa o tym samym aucie, kosztującym już 71 000 zł.
Zobacz także
Za podobne pieniądze można kupić wg. cennika promocyjnego Opla Astrę 1.4 Turbo (125 KM) w bogatej specyfikacji Dynamic z automatyczną klimatyzacją i pakietem systemów bezpieczeństwa. Focus nadal jest dość drogi, ale porównajmy wspomnianego przez mojego kolegę Hyundaia i30. Za 71 tys. zł kupicie wersję 1.0 T-GDI (120 KM) w specyfikacji Comfort, ale tu łatwo o błąd. Mowa bowiem o roczniku 2017, zatem o autach już wyprodukowanych. Jak się dobrze przyjrzeć, to również ceny Opla dotyczą aut już wyprodukowanych, choć z rocznika modelowego 2018.
Cała różnica polega na tym, że wyższe o 5100 zł ceny Tipo 2018 w stosunku do egzemplarzy 2017, dotyczą samochodów, które można dowolnie skonfigurować i dopiero będą wyprodukowane na zamówienie. Nie jest to więc oferta porównywalna do aut już czekających na klienta, które również w salonach Fiata są sporo tańsze.
Jak zatem wyglądają obecnie dostępne na stronach importerów cenniki? Okazuje się, że niewielu z nich ma aktualne, czyli z rocznika modelowego 2018 i tego samego roku produkcji. Wszystkie marki z Grupy VW mają już takie oferty. To samo dotyczy Peugeota oraz Kii. Popatrzmy na konkurentów Fiata Tipo 1.4 T-Jet Lounge i sprawdźmy, ile kosztują.
Model | Wersja | rok produkcji | rok modelowy | cena wg. cennika | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Tipo | 1.4 T-Jet Lounge | 2018 | 2018 | 71 000 zł | ||
Citroen C4 | 1.2 PureTech More Life | 2017 | 2017 | 63 690 zł | ||
Ford Focus | 1.0 EcoBoost SE | 2017 | 2017 | 78 990 zł | ||
Kia Cee'd | 1.6 GDI M | 2018 | 2018 | 64 560 zł | ||
Mazda 3 | 2.0 SkyMotion | 2017 | 2017 | 74 900 zł | ||
Honda Civic | 1.0 Turbo Comfort | 2018 | 2018 | 80 500 zł | ||
Hyundai i30 | 1.0 T-GDI Comfort | 2017 | 2017 | 70 700 zł* | ||
Opel Astra | 1.4 Turbo Dynamic | 2017 | 2018 | 70 200 zł* | ||
Peugeot 308 | 1.2 PureTech Business Line | 2018 | 2018 | 73 900 zł | ||
Renault Megane | SCe 115 ZEN | 2017 | 2017 | 64 900 zł | ||
Seat Leon | 1.4 TSI Style | 2018 | 2018 | 69 400 zł | ||
Skoda Octvia | 1.0 TSI Ambition | 2018 | 2018 | 78 390 zł* | ||
Toyota Auris | 1.6 Valvematic Premium | 2017 | 2017 | 69 200 zł* | ||
VW Golf | 1.4 TSI Comfortline | 2018 | 2018 | 82 550 zł | ||
wybór wersji konkurencyjnej dla Tipo polegał na wybraniu silnika o mocy najbardziej zbliżonej do mocy silnika fiata (120 KM) oraz podobnej specyfikacji wyposażenia. W niektórych modelach wymagana będzie dopłata do poziomu Lounge Fiata. *ceny wyraźnie zaznaczone jako promocyjne |
Jak widać, Fiat Tipo nadal jest samochodem wyglądającym dobrze w relacji cena/wyposażenie oraz tego, co daje jego konstrukcja. Tańsze są zwykle auta z rocznika 2017 i te, które mają uboższe wyposażenie. Dobrze na tle Tipo wypada Kia Cee'd oraz Seat Leon. Porównanie konkretnej wersji Tipo do klasycznych kompaktów jest jednak o tyle trudne, że Fiat nie oferuje niektórych elementów wyposażenia - np. dwustrefowej klimatyzacji czy elektrycznie składanych lusterek, nawet za dopłatą.
Mimo wszystko Fiat Tipo wraz z nowym rokiem wyraźnie podrożał i obecnie nie jest już tak atrakcyjny jak wtedy, gdy obowiązują promocyjne ceny. Czy to oznacza, że jest za drogi? Jak uważacie?