Fiat 128

Fiat 128 był pierwszym, przednionapędowym modelem Fiata. Samochód należał co prawda do klasy niższej-średniej, ale i tak pokochali go Europejczycy. Produkcja Fiata 128 ruszyła w 1969 roku, a już w 1970 roku ogłoszono go samochodem roku.

  • Fiat 128 zadebiutował w 1969 roku. Już rok później został uznany Europejskim Samochodem Roku
  • Auto można było nabyć w czterech typach nadwozia: sedan, kombi, Sport Coupe i coupe 3P
  • Produkcję modelu zakończono 1 1985 roku. Następcą 128-ki został Fiat Ritmo
  • W Polsce Fiat 128 jest dość rzadko spotykany. Obecnie można go nabyć za kwotę 10-15 tysięcy złotych
  • Model produkowano z silnikami benzynowymi R4 1.1 i 1.3 l. Najmocniejsza jednostka pozwalała rozpędzić auto do 160 km/h
[1/5] Fiat 128 zadebiutował w 1969 roku. Już rok później został uznany Europejskim Samochodem RokuŹródło zdjęć: © en.wheelsage.org/Robert de Kimpe

Fiat 128 miał kilka typów nadwozi:

  • sedan (dwu i czterodrzwiowe),
  • kombi (trzydrzwiowe),
  • Sport Coupe,
  • coupe 3P.

Silnik Fiata 128 był czterocylindrowy o pojemności 1116 cm3. Tankować można było do niego tylko benzynę, a moc Fiata 128 wynosiła 60-75 koni mechanicznych.

Co ciekawe licencja Fiata 128 została wykupiona przez firmę z Jugosławii, która od 1971 roku produkowała go jako Zastavę 1100. Jugosłowiańscy producenci zmienili tylne nadwozie Fiata 128, dzięki czemu ich Zastava mogła się stać pięciodrzwiowym hatchbackiem.

Elementy nadwozia Fiata 128 przeszły facelifting w 1978 roku, co nieco zmodernizowało jego charakter. Warto wiedzieć też, że w Warszawie montowano wersje 3P i Sport Coupe pod nazwą Polski Fiat 128p.