Europa stawia na niezależność. Zyskuje na tym również polski przemysł

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów przedstawiło nowe statystyki dotyczące przemysłu motoryzacyjnego. Na Starym Kontynencie przybywa zakładów, a Polska pod kątem ich liczby znajduje się w ścisłej czołówce.

Zakład Stellantis w GliwicachZakład Stellantis w Gliwicach
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Stellantis
Kamil Niewiński

Jedną z konsekwencji pandemii koronawirusa, która może być rozpatrywana jako skutek pozytywny, jest zwrot producentów w stronę większej niezależności i skupieniu się na rozwoju swojej infrastruktury w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Oczywiście w obecnych realiach pełna niezależność od Chin jest niemożliwa, lecz koncerny stawiają teraz kroki, by skupić jak najwięcej kapitału na własnym podwórku.

Oczywiście takie zmiany będą najbardziej widoczne w perspektywie kilku lat, lecz już teraz możemy zaobserwować początki tego właśnie trendu. Pomaga w tym nowy raport zaprezentowany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA), które postanowiło zebrać na interaktywnej mapie wszystkie fabryki, zakłady produkcyjne i placówki na Starym Kontynencie, które działały w 2022 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przyszłość bez aut spalinowych. Co czeka polskie fabryki? "Na świecie trwa walka"

W całej Europie doliczono się ostatecznie 322 placówek, co jest wzrostem względem 2021 r. (301). Punkty te podzielono również względem ich specyfiki:

  • 127 - produkcja samochodów osobowych
  • 71 - produkcja autobusów
  • 71 - produkcja jednostek napędowych
  • 56 - produkcja samochodów ciężarowych
  • 46 - produkcja samochodów dostawczych
  • 42 - produkcja akumulatorów

213 z tych placówek mieści się w 17 krajach Unii Europejskiej, co również wzrostem z 194 punktów w 2021 roku. Co ciekawe, bardzo ważnym miejscem na mapie okazuje się być Polska. Pod kątem liczby zakładów, plasujemy się na 4. miejscu rankingu UE. Nad Wisłą znajduje się 19 tego typu placówek i pod tym kątem przegrywamy tylko z Niemcami (54), Francją (31) oraz Włochami (23).

Mapa zakładów motoryzacyjnych w Europie
Mapa zakładów motoryzacyjnych w Europie © Materiały prasowe | ACEA
Wybrane dla Ciebie
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Tesla wróciła na szczyt. Te auta Europejczycy kupowali we wrześniu
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Policja dostała 100 nowych radiowozów. Tym razem wybrano inną markę
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Następca Alpine A110 jednak zachowa silnik spalinowy? Szef marki tego nie wyklucza
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Nowe zasady dotyczące prawa jazdy w UE. Dokument stracisz w całej wspólnocie
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
25-latek jak James Bond. Policjanci nie docenili jego "pomysłowości"
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Jeep kończy produkcję Renegade'a po 11 latach. Następcy nie ma na horyzoncie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Niemiecka fabryka stanie. Media mówią o poważnym problemie
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł
Nowa droga ma 471 km. Kosztowała Polskę 15 mld zł