Dominacja Francuzów przerwana – Rajd Finlandii

Jari-Matti Latvala przerwał 3-letnią dominację Francuzów w Rajdzie Finlandii, który niegdyś słynął z seryjnych zwycięstw fińskich kierowców.

Dominacja Francuzów przerwana – Rajd Finlandii
Marcin Łobodziński

03.08.2014 | aktual.: 08.10.2022 09:10

Można powiedzieć, że Sébastien Ogier był o włos od zwycięstwa i kto wie czy nie wygrałby rajdu, gdyby dziś rozegrano jeden lub dwa oesy więcej. Jednak nie ma co gdybać, Finowie mogą świętować. Jari-Matti Latvala był niedościgniony przez niemal całe 4 dni i zasłużył na to zwycięstwo. Zwłaszcza, że nie obeszło się bez problemów.

W trwającej od 1951 roku historii Rajdu Finlandii (dawniej Rajdu 1000 Jezior) tylko 11 razy na najwyższym stopniu podium stanął kierowca spoza tego kraju. Na listę zapisali się m. in. Stig Blomqvist, Mikael Ericsson, Carlos Sainz czy Didier Auriol, ale w ostatnim czasie zdecydowanie dominowali Francuzi. Oczywiście ci dwaj, którzy dominują wszędzie. Sébastien Loeb wygrał Finlandię 3-krotnie, z czego dwa razy z rzędu, a w zeszłym roku to samo powtórzył Sébastien Ogier. W tegorocznym sezonie to Jari-Matti Latvala był nadzieją Finów, którzy nie mogą już liczyć na Mikko Hirvonena. Presja na Jarim była ogromna, a odświeżony w tym roku kierowca Volkswagena wytrzymał do końca.

Obraz

Nie bez problemów przyszło to zwycięstwo. Finlandia jest na tyle specyficzna, że 30-sekundowa strata jest bardzo trudna do odrobienia, nawet dla tak wyśmienitych zawodników jak Sébastieny. Z drugiej jednak strony, niewielki błąd lidera może zniweczyć szansę na wygraną w czasie jednego oesu. Taka sytuacja spotkała wczoraj Jariego na drugim przejeździe Jukojärvi, na którym droga była bardzo zniszczona i obfitowała w ogromne dziury. W jedną z nich wpadł lider i tym samym stracił 11 sekund ze swojej 31-sekundowej przewagi. Po zaliczeniu dziury pojawiły się problemy z hamulcem, a dla Sébastiena był to moment kluczowy. Szansa, której nie chciał zmarnować.

Obraz

Kolejny, 15-kilometrowy odcinek Latvala pokonał bez prawego, przedniego hamulca i stracił kolejne 7,3 s. Na szczęście dla niego, po tym oesie czekał go serwis. Po wizycie u mechaników, już do końca trwała bitwa na sekundy. Na koniec dnia kierowców Volkswagena dzieliło 3,4 s. Dziś rozegrano tylko 3 odcinki, w tym Power Stage. Pierwszy z nich wygrał Jari (-1,6 s), kolejny Sébastien (-1,3). Przed 7-kilometrowym Power Stage dzieliło ich 3,7 s. Wygrał Ogier, ale nie na tyle by zniszczyć Latvali dzień i odebrać 11. zwycięstwo w karierze i 2. w Rajdzie Finlandii.

Obraz

Pozostali kierowcy nie mieli wiele do powiedzenia. Nawet Andreas Mikkelsen, który mógł być czarnym koniem tej rozgrywki. Jechał równo i bezbłędnie, ale w Finlandii to za mało. Świetnie radził sobie natomiast Kriss Meeke z Citroëna, który dzielnie trzymał wysokie tempo ani na chwilę nie dając złudzeń Mikko Hirvonenowi, a później Andreasowi Mikkelsenowi. To Kris Meeke jakiego pamiętam za czasów JWRC. Meeke, którego wychował Colin McRae i dziś mógłby być z niego dumny. Takiej regularności nie miał od dawna. Na wszystkich odcinkach zmieścił się w pierwszej piątce, a 18 razy był w trójce. Wygrał jeden oes.

Niestety nie można tego powiedzieć o Madsie Østbergu, który tym razem miał naprawdę wielkiego pecha. Potężne uderzenie w kamień na próbie nr 18 trochę przestraszyło kierowcę Citroëna, ale mógł jechać dalej. Zaliczył udany przejazd z 4. czasem i zajmował 5. miejsce choć ze sporą, 1,5-minutową stratą do lidera, ale z szansami na walkę o 4. miejsce z Mikkelsenem. Niestety podczas serwisu sędziowie wnikliwie przyjrzeli się klatce bezpieczeństwa i znaleźni uszkodzenie w okolicy przedniego zawieszenia: Nie jestem w stanie opisać słowami tego, jak bardzo jestem rozczarowany – mówił rozgoryczony Norweg. Podobną przygodę miał dużo wcześniej Thierry Neuville.

Obraz

Hyundai Motorsport opuści Finlandię z mieszanymi uczuciami. Mieli powalczyć o czołowe lokaty, wprowadzili poprawki w silniku, ale się nie udało. Neuville stracił kontakt z czołówką już pierwszego dnia, gdy stwierdził, że jego opis jest za wolny. Dobre tempo utrzymywał Juho Hänninen, ale szansa na znakomity rezultat zniknęła na OS6, na którym rolował. Pojechał dalej, ale strata była zbyt duża. Ostatecznie Fin ukończył rajd na i tak dobrej, 6.pozycji notując czasy w pierwszej siódemce. Kilka dobrych przejazdów zaliczył Heyden Paddon, który mógł być przed Hänninenem, ale dziś wysiadło mu wspomaganie.

Obraz

To był fatalny weekend dla M-Sportu. Obchodzący swoje 34. urodziny Hirvonen nie zaczął dobrze. Na czwartkowych oesach stracił 26,4 s. Regularności mu nie brakowało, ale czasy w pierwszej piątce czy szóstce z nielicznymi przebłyskami na pojedynczych oesach na nic nie mogły się zdać. Na tym samym odcinku, na którym Latvala zniszczył hamulec, Mikko uszkodził amortyzator. Szczęśliwie ukończył rajd na 5. miejscu. Gdyby taką jazdę zaprezentował Robert Kubica moglibyśmy dziś świętować, ale to tempo nie dało nawet cienia szans na powalczenie o zwycięstwo. Na tle tego wyniku 7. miejsce Elfyna Evansa ze stratą 2,5 minuty do Hirvonena nie jest złym wynikiem.

Obraz

Robert Kubica ukończył rajd na 34. pozycji. Jak wiemy, w piątek wpadł do rowu i w sobotę korzystał z Rally2. Na dzień dobry dostał 45 minut. Jak potoczyły się kolejne dni. Nieźle. Polska załoga jechała bez większych przygód. Przez wszystkie sobotnie i niedzielne odcinki trzymali się w pierwszej dziesiątce, czyli gdzieś na końcu stawki WRC. Robert miał dużo czasu i wiele kilometrów na zdobycie doświadczenia.

Na 40. pozycji dojechała załoga Aron Domżała i Przemysław Zawada (6. miejsce w Junior WRC). Szymon Kornicki i Przemysław Mazur ukończyli rajd na 42. miejscu w klasyfikacji generalnej (8. miejsce w Drive DMACK Fiesta Trophy).

Wyniki Rajdu Finlandii 2014

  1. Jari-Matti Latvala / Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) 2h 57:23,20 min
  1. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) +3,6 s
  1. Kris Meeke / Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) +50,6 s
  1. Andreas Mikkelsen / Ola Floene (Volkswagen Polo R WRC) +1:52,5 min
  1. Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) +2:49,7 min
  1. Juho Hänninen / Tomi Tuominen (Hyundai i20 WRC) +4:29,0 min
  1. Elfyn Evans / Daniel Britt (Ford Fiesta RS WRC) +5:25,8 min
  1. Hayden Paddon / John Kennard (Hyundai i20 WRC) +6:17,8 min
  1. Henning Solberg / Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) +12:07,0 min
  1. Karl Kruuda / Martin Jarveoja (Peugeot 208 T16) +14:44,7 min
Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (16)