Doktor, który zbudował Opla [geneza motoryzacji]

Początki jednej z najważniejszych marek w historii motoryzacji za nic nie wskazywały na to, że jej przyszłość może potoczyć się na czterech kołach.

Opel DoktorwagenOpel Doktorwagen
Piotr Wielgus

Podwaliny pod przedsiębiorstwo, które działa dziś na całym świecie, położył Adam Opel. W 1862 roku własnoręcznie zbudował swoją pierwszą maszynę do szycia. To właśnie na tym miał zamiar zbudować imperium i zdobyć fortunę.  Od 1884 roku Opel rozpoczyna prace nad rowerami i już dwa lata później fabrykę w rodzinnym mieście Opla, Russelsheim, opuszcza pierwszy rower. Po śmierci Adama Opla w 1895 roku firmą zajęli się jego synowie  – Fritz oraz Wilhelm. Panowie byli zwolennikami najnowszych technologii, dlatego też bardzo zainteresowali się rodzącym się ówcześnie przemysłem samochodowym.

Opel Lutzmann
Opel Lutzmann

W 1899 roku bracia opatentowali wóz napędzany silnikiem spalinowym – Opel System Lutzmann. Zaczęło się od kupna fabryki wozów silnikowych Anhaltische Motorwagenfabrik ze swojego rodzinnego miasta, należącą do tej pory do Friedricha Lutzmanna. Pierwsze pojazdy silnikowe zaprojektowane przez Lutzmanna były podobne do wcześniejszych konstrukcji innych wynalazców. Rolę kierownicy pełniła obrotnica. Jednocylindrowy silnik napędzał tylne koła poprzez wał pośredni i kilka pasów taśmowych. Kierowca miał do dyspozycji dwa biegi do przodu oraz bieg wsteczny, a do ich zmiany służyły specjalne dźwignie umieszczone na kolumnie kierownicy. Pojazd miał 4 KM mocy, a maksymalnie jechał 20 km/h. Został sprzedany w 11 egzemplarzach.

Opel 10/12 PS
Opel 10/12 PS

W 1901 Opel podpisał umowę z francuskim konstruktorem Alexandrem Darracq, w wyniku której powstał model 9PS. Opel wykupił od razu od projektanta licencję i już rok później na salonie samochodowym w Hamburgu został pokazany pierwszy model wyprodukowany całkowicie w fabryce w Russelsheim – 10/12PS. Auto dysponowało dwucylindrowym silnikiem, chłodzonym cieczą i osiągało prędkość 45 km/h. Rok później z fabryki wyjechał model z 4-cylindrową jednostką napędową. W tym samym roku Opel rozpoczął także produkcję motocykli.

Opel Doktorwagen
Opel Doktorwagen

Przełom dla Opla nastąpił w roku 1909, kiedy to na rynku pojawił się model 4/8 PS. Miał silnik o pojemności 1128 cm[sup]3[/sup], cztery cylindry i 8 KM mocy. Powszechnie był nazywany „Doktorwagen”, także ze względu na swój luksusowy charakter i sporą popularność wśród wyższych sfer i wiejskich lekarzy. Ten legendarny samochód kosztował niespełna 4000 marek, co nie było kwotą wygórowaną, bo luksusowe auta konkurencji były sporo droższe. Dlatego oprócz zwolenników luksusu Oplowi udało się pozyskać także tych klientów, którzy chcieli mieć dobre auto, ale nie było ich stać na marki powszechnie uznawane za luksusowe. Sukces „Doktorwagena” pozwolił Oplowi na dalsze inwestycje i budowanie kolejnych modeli.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯