Dodge Viper ACR (2016) - najszybszy Viper w historii
Oznaczenie American Club Racer powraca na Dodge'u Viperze. Amerykanie stworzyli najszybszego dopuszczonego do ruchu drogowego Dodge'a w historii.
08.05.2015 | aktual.: 02.10.2022 10:10
Dodge Viper ACR (2016) - najszybszy Viper w historii
Vipera po blisko 25 latach od narodzin śmiało można już nazwać legendą amerykańskiej motoryzacji. Jego najnowsza odsłona wyposażona jest w ogromnych rozmiarów 8,4-litrowe V10. Silnik ten dysponuje mocą 653 KM i momentem obrotowym na astronomicznym poziomie równym 813 Nm. Producent dozbroił Żmiję w niezwykle agresywny pakiet ACR, który trafi do sprzedaży jeszcze w tym roku.
Najbardziej oczywiście rzucają się w oczy zmiany w aerodynamice pojazdu. Tutaj dostępne są dwa poziomy - bazowy ACR oraz Extreme Aero. Drugi do już rozbudowanego pakietu zawierającego między innymi potężny tylny spojler, dokłada jeszcze demontowalny spliter i rozszerzenie dyfuzora. W tej konfiguracji całe nadwozie Vipera ACR dostarcza trzy razy więcej aerodynamicznej siły dociskowej niż wersja Time Attack 2.0. Przy prędkości maksymalnej (285 km/h) generuje ono aż tonę docisku.
Ociekający kompozytem węglowym Viper ACR został stworzony przede wszystkim z myślą o jeździe po torze. Dlatego nie mogło zabraknąć tu bardzo wydajnych hamulców. Za 19-calowymi felgami kryją się tarcze ceramiczne Brembo o średnicach 390 mm z przodu i 360 mm z tyłu. Na większą z nich oddziałują zaciski sześciotłokowe. Z tyłu szczęki pracują z pomocą 4 tłoków.
Specjalnie dla Vipera ACR najnowszej generacji Kumho zaprojektowało nowe opony. Jest to model Ecsta V720, który dorównuje skutecznością oponom torowym.
Dodge Viper ACR został osadzony na sprężynach Bilsteina. Zawieszenie ma możliwość regulacji prześwitu w zakresie 76 mm. Skuteczna mechanika w połączeniu ze specjalnym ogumieniem i wydajną aerodynamiką pozwala osiągnąć w szybkich łukach przeciążenia do 1,5 g.
Nowy Viper ACR trafi do sprzedaży w trzecim kwartale tego roku.