Didier Clement tłumaczy czym się różni rajdówka asfaltowa od szutrowej

Kolejna lekcja z zakresu techniki WRC. Tym razem Didier Clement, główny inżynier Citroën Racing wyjaśnia, czym się różni rajdówka w specyfikacji asfaltowej od szutrowej.

Obraz
Marcin Łobodziński

Oczywiście największe różnice widać w zawieszeniu i jego ustawieniach. Auto jest obniżone w stosunku do szutrowej specyfikacji o 100 mm, a cieńsze i węższe sprężyny oraz grubsze stabilizatory zapewniają dużo większą sztywność. Całość ma dużo mniejszy skok i masę. Lżejsze są amortyzatory, sprężyny i drążki.

Przednie tarcze hamulcowe są większe o 55 mm (355 mm średnicy), a na nich założone są chłodzone wodą zaciski. Citroën używa takich tylko z przodu ponieważ Kris Meeke i Mads Østberg hamują bardzo płynnie i tylne nie potrzebują dodatkowego chłodzenia. W układzie hamulcowym zmienia się także pompę hamulcową na taką, która zapewnia sztywniejszą pracę pedału hamulca.

Obraz

Hamulce skrywają się pod większymi felgami z szerszymi oponami. Szutrowe koła mają 15 cali średnicy i opony o szerokości 215 mm, tymczasem asfaltowe, 18-calowe opony mają szerokość 235 mm.

Podwozie zostaje odchudzone, usuwa się część osłon, które nie muszą chronić spodu auta przed wielkimi kamieniami jak na szutrowych rajdach. Ponadto inaczej ustawia się dyferencjały mocniej spinając szpery.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Polskie drogi 20 lat temu. Podróż po kraju była koszmarem
Polskie drogi 20 lat temu. Podróż po kraju była koszmarem
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Renault Clio IV (2012-2019) - opinie i typowe usterki
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił