Didier Clement tłumaczy czym się różni rajdówka asfaltowa od szutrowej

Kolejna lekcja z zakresu techniki WRC. Tym razem Didier Clement, główny inżynier Citroën Racing wyjaśnia, czym się różni rajdówka w specyfikacji asfaltowej od szutrowej.

Obraz
Marcin Łobodziński

Oczywiście największe różnice widać w zawieszeniu i jego ustawieniach. Auto jest obniżone w stosunku do szutrowej specyfikacji o 100 mm, a cieńsze i węższe sprężyny oraz grubsze stabilizatory zapewniają dużo większą sztywność. Całość ma dużo mniejszy skok i masę. Lżejsze są amortyzatory, sprężyny i drążki.

Przednie tarcze hamulcowe są większe o 55 mm (355 mm średnicy), a na nich założone są chłodzone wodą zaciski. Citroën używa takich tylko z przodu ponieważ Kris Meeke i Mads Østberg hamują bardzo płynnie i tylne nie potrzebują dodatkowego chłodzenia. W układzie hamulcowym zmienia się także pompę hamulcową na taką, która zapewnia sztywniejszą pracę pedału hamulca.

Obraz

Hamulce skrywają się pod większymi felgami z szerszymi oponami. Szutrowe koła mają 15 cali średnicy i opony o szerokości 215 mm, tymczasem asfaltowe, 18-calowe opony mają szerokość 235 mm.

Podwozie zostaje odchudzone, usuwa się część osłon, które nie muszą chronić spodu auta przed wielkimi kamieniami jak na szutrowych rajdach. Ponadto inaczej ustawia się dyferencjały mocniej spinając szpery.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Obywatelskie zatrzymanie: pijany kierowca ciężarówki wpadł na MOP-ie
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Siedem oszczędnych kombi z drugiej ręki. Palą mniej niż 5 l/100 km
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Było pożegnanie, jest wskrzeszenie. Alfa Romeo przywraca Giulię i Stelvio Quadrifoglio w edycji Collezione
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
Otwarcie na dniach. Jest data dla kluczowej drogi
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
911 jako PHEV? Porsche tłumaczy, czemu to nie wchodzi w grę
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Wideo: Po pijanemu skasował rogatki. Zapłaci dziesiątki tysięcy złotych
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
Prezydent podpisał zmiany w rejestracji aut. Kierowcy czekali od lat
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
2500 zł kary. Dotyczy nawet pieszego
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀