Czechy chcą być liderem w autonomicznej jeździe. Niebawem zalegalizują poziom 3 

Czechy stały się drugim po Niemczech krajem, który chce zalegalizować korzystanie z autonomicznej jazdy poziomu 3. Co to właściwie oznacza?

Technologia autonomicznej jazdy rozwinięta bardziej, niż wynika to z możliwości aut dostępnych w salonach. Hamulcem jest prawoTechnologia autonomicznej jazdy rozwinięta bardziej, niż wynika to z możliwości aut dostępnych w salonach. Hamulcem jest prawo
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Aleksander Ruciński

Nowe przepisy, które będą obowiązywać w Czechach, mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku. Po tym terminie autonomiczna jazda na poziomie 3 stanie się tam w pełni legalna. Poziom 3 oznacza możliwość oderwania rąk od kierownicy i brak konieczności ciągłego obserwowania drogi. Kierowca wciąż jest jednak potrzebny, by przejąć kontrolę, gdy zajdzie taka konieczność.

Samochody wyposażone w technologie umożliwiające taką jazdę będą mogły być używane na czeskich drogach w warunkach określonych przez producentów - podobnie jak w Niemczech.

Oprócz Niemiec, samochody poziomu 3 mogą poruszać się w Kalifornii i Nevadzie. Ponadto Honda wdrożyła ograniczoną liczbę pojazdów poziomu 3 w Japonii.

Mercedes-Benz był pierwszym producentem samochodów, który zaoferował możliwość korzystania z poziomu 3 w Europie w 2022 r. dzięki systemowi Drive Pilot, który jest opcją w modelach klasy S i EQS. BMW w 2023 r. ogłosiło swój system Personal Pilot Level 3 dla modeli serii 7. System Mercedesa może działać z prędkością do 95 km/h (59 mph), podczas gdy BMW jest ograniczony do 60 km/h.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Tesla model 3 HL- a Elon znowu swoje

Kluczową kwestią w przypadku autonomii poziomu 3 jest to, że producenci ponoszą odpowiedzialność za roszczenia wynikające z wypadku spowodowanego pod kontrolą systemów. Niektórzy producenci samochodów, w tym Renault, powiedzieli, że pominą poziom 3 w przypadku samochodów osobowych, powołując się na złożoność i koszty.

Producenci samochodów, którzy niedawno ogłosili systemy poziomu 3, to m.in. Stellantis, który w styczniu powiedział, że jego opcja AutoDrive jest "gotowa do wdrożenia", nie podając szczegółów dotyczących modeli ani regionów.

Volkswagen Group powiedział, że współpracuje z Mobileye nad technologią poziomu 3, a dyrektor Mobileye powiedział, że Audi planuje wprowadzenie swojego systemu Chauffeur na rynek w 2027 roku. Oczekuje się, że wielu chińskich producentów samochodów, w tym BYD, Zeekr, Xpeng, Li Auto i Nio, wprowadzi systemy poziomu 3 w Chinach jeszcze w tym roku.

Co ciekawe, w Europie to właśnie Czechy chcą stać się liderem autonomicznej mobilności. Ministerstwo Transportu, Czeskie Stowarzyszenie Przemysłu Motoryzacyjnego (znane jako AutoSAP) i Stowarzyszenie Importerów Samochodów podpisały 19 czerwca protokół ustaleń w celu ukierunkowania rozwoju pojazdów autonomicznych w kraju.

"Uważam autonomiczną mobilność i jej rozwój w Republice Czeskiej za fundamentalną szansę dla czeskiego przemysłu motoryzacyjnego" — powiedział minister transportu Martin Kupka w komunikacie prasowym tego dnia. Kupka powiedział również, że samochody autonomiczne zmniejszą liczbę wypadków spowodowanych błędem ludzkim, które stanowią 60 procent wszystkich wypadków w kraju.

Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne