Cyber Tire - skomputeryzowana opona

Czujniki ciśnienia w oponach to dziś norma. Jak się jednak okazuje nie wszystkim to wystarcza. Włoska firma produkująca opony postanowiła pójść nieco dalej i stworzyć oponę, która jest w stanie komunikować się z innymi komponentami samochodu.

Obraz
Mateusz Gajewski

W tym celu Pirelli postanowiło zbratać się z Brembo(układy hamulcowe) oraz Magneti Marelli(układy wtryskowe i elektroniczne), owocem czego jest opona będąca w stanie zmierzyć swoje ciśnienie, temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana.

Czujniki ciśnienia w oponach to dziś norma. Jak się jednak okazuje nie wszystkim to wystarcza. Włoska firma produkująca opony postanowiła pójść nieco dalej i stworzyć oponę, która jest w stanie komunikować się z innymi komponentami samochodu.

W tym celu Pirelli postanowiło zbratać się z Brembo(układy hamulcowe) oraz Magneti Marelli(układy wtryskowe i elektroniczne), owocem czego jest opona będąca w stanie zmierzyć swoje ciśnienie, temperaturę, obciążenie oraz pionowe i poziome przyspieszenia jakim jest poddawana.

Wszystkie te informacje mają być przekazywane bezprzewodowo do komputera znajdującego się w samochodzie(pomaga w tym piezoelektryczny system generowania energii). Dopóki opona znajduje się w ruchu to transfer informacji będzie trwał.

Założeniem całego systemu jest dostarczenie przydatnych informacji do systemu ABS oraz kontroli trakcji. Pozwolą one działać w sposób precyzyjny i jeszcze bardziej skuteczny. Dzięki temu system ABS i kontrola trakcji może się "przygotować" na zbliżające się niebezpieczeństwo jeszcze zanim dowie się o tym sam kierowca(czujniki znajdujące się na wewnętrznej stronie opony mogą przekazywać informacje o wychyleniu każdego koła, o jego uślizgu, o jego ustawieniu).

Początkowo Cyber Tire zadebiutuje jako opona motocyklowa. W skład zestawu wejdzie opona Pirelli, hamulce Brembo i czujniki oraz układy elektroniczne Magneti Marelli, które pojawią się w okolicach 2010 roku. Samochody muszą poczekać do przełomu lat 2011/2012. Co najważniejsze technologię tę będzie można stosować w pojazdach z bieżącej produkcji.

Źródło: Moto Target

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Koniec płacenia na bramkach. Idzie zmiana na chorwackich autostradach
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Potężne kary w 2026 r. Sprawdzają każdą umowę na auto
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Szef stylistów BMW tłumaczy modę na duże grille. Chodzi o Chiny
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Coraz popularniejsze, ale "okropne w obsłudze". Szef marki krytykuje
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Rozbili chińskie auto. Poważna wada wyszła na jaw
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Nowy sprzęt na A4. Jedziesz 140 km/h? I tak dostaniesz mandat
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Pojechałem na giełdę w Słomczynie poszukać samochodów. Wróciłem z 50 groszami w kieszeni
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
Trzy godziny zamiast pięciu. Nie mamy się czego wstydzić
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut