Co robić, gdy przegrzewa się silnik? [poradnik]

Kiedy wskazówka płynu chłodzącego zaczyna zbliżać się do czerwonego pola, najwyższa pora podjąć odpowiednie kroki. Po pierwsze, należy jak najszybciej zjechać na pobocze, a następnie wyłączyć jednostkę napędową.

Zbiornik płynu chłodniczego
Zbiornik płynu chłodniczego
Artur Kuśmierzak

22.03.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:31

Jeśli silnik zaopatrzony jest w turbosprężarkę, warto odczekać około minuty przed jego wyłączeniem, tak aby wirnik turbiny się nie zatarł. Jeżeli w danej chwili nie można zatrzymać pojazdu w bezpiecznym miejscu, należy ustawić możliwie najwyższą temperaturę kabiny oraz dmuchawę na maksymalne obroty. Taki zabieg spowoduje zmianę bilansu cieplnego jednostki napędowej i nieco ją ochłodzi.

Warto jednak pamiętać, że jest to sposób jedynie doraźny, który nie uchroni silnika przed zniszczeniem, a jedynie spowolni jego przegrzanie. Po zgaszeniu motoru należy sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Uwaga! Nawet jeśli jest on niski, pod żadnym pozorem nie powinno się dolewać płynu, dopóki silnik nie ostygnie. Odkręcenie korka zbiorniczka płynu chłodniczego, którego temperatura wynosi 120 stopni Celsjusza, grozi poważnym poparzeniem skóry.

Obraz

Po wystygnięciu płynu chłodniczego należy go uzupełnić odpowiednim płynem chłodniczym lub w ostateczności wodą destylowaną i przez najbliższy okres użytkowania (około miesiąca) częściej badać jego poziom. Zwykła woda z kranu spowodowałaby odkładanie się w chłodnicy kamienia i z czasem silnik zacząłby się przegrzewać.

Jeśli problem będzie się powtarzał, lepiej powierzyć mechanikowi odnalezienie przyczyny awarii i jej neutralizację. Co najczęściej jest źródłem przegrzewania się silnika? W większości przypadków powodem takiej awarii jest niski poziom płynu chłodniczego, który może wyciekać z powodu nieszczelności w układzie chłodzenia lub niedrożności tego układu.

Obraz

Wina może leżeć również po stronie niesprawnego wentylatora. Aby to potwierdzić, należy sprawdzić bezpiecznik obwodu zasilania wentylatora. Czasami przyczyną niesprawnego układu chłodzenia jest uszkodzony czujnik temperatury lub termostat (wtedy najczęściej mamy do czynienia z niedogrzewaniem się silnika).

Jeśli zaobserwuje się niestabilną temperaturę płynu chłodniczego, wtedy powinno się wymienić pompę wody. Nie warto oszczędzać na tym elemencie - jego ceny wahają się w granicach 20- 300 zł, a zablokowanie może doprowadzić do zerwania paska rozrządu i znacznie większych wydatków sięgających nawet kilku tysięcy złotych.

Zobacz także:

Źródło: Motofakty

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (23)