Citroen C4 AirCross

Aircross to kolejny model z serii C4. Citroen zaprezentował go na genewskim salonie samochodowym w marcu 2012 roku. Auto dzieli platformę podwoziową z Mitsubishi ASX oraz Peugeotem 4008. Podobnie wygląda paleta silnikowa.

  • Aircross to model francuskiej firmy Citroen z serii C4
  • Citroen C4 AirCross dzieli platformę podwoziową z Mitsubishi ASX oraz Peugeotem 4008
  • Stylistycznie Citroen C4 AirCross nawiązuje wyraźnie do drugiej generacji modelu C4, ale można też odnaleźć cechy charakterystyczne dla Mitsubishi
  • Citroen C4 AirCross może być napędzany jednym silnikiem benzynowym lub jedną z dwóch jednostek wysokoprężnych
  • Deskę rozdzielczą Citroen C4 AirCross przejął żywcem z Mitsubishi ASX, które, jak większość aut tego koncernu, nigdy nie było wzorem jakości materiałów i spasowania poszczególnych elementów
[1/5] Aircross to model francuskiej firmy Citroen z serii C4

Jedno spojrzenie na Aircrossa wystarcza, żeby wiedzieć kto jest producentem tego samochodu. Stylistycznie auto nawiązuje wyraźnie do drugiej generacji modelu C4, ale można też odnaleźć cechy charakterystyczne dla Mitsubishi. Nie zabrakło dziwnie ukształtowanych świateł z przodu i z tyłu. Jednym słowem od razu widać, że to "francuz".

W ładnym nadwoziu kryje się przestronne wnętrze, które pomieści bez problemu pięć osób. Zarówno z przodu, jak i przede wszystkim z tyłu, jest tyle miejsca, że pasażerowie mogą rozsiąść się całkiem wygodnie. Do tego wygodne fotele zagwarantują, że po przejechaniu kilkuset kilometrów pasażerowie auta opuszczą wnętrze wcale nie bardziej zmęczeni niż, gdy do niego wsiadali.

Kolejnym atutem Citroëna jest dość duży bagażnik. Co więcej, tylne fotele można złożyć tak, że tworzy się płaska podłoga, co z kolei umożliwia przewożenie nawet bardzo dużych gabarytowo przedmiotów.

Niestety dużo gorzej prezentuje się przednia część wnętrza. Deskę rozdzielczą francuskie auto przejęło żywcem z Mitsubishi ASX, które, jak większość aut tego koncernu, nigdy nie było wzorem jakości materiałów i spasowania poszczególnych elementów.

Pod względem stylistycznym deska rozdzielcza wygląda jakby już miała kilka ładnych lat. Na środku znajduje się dotykowy wyświetlacz, który jednak obsługuje tylko zestaw nagłośnieniowy i głośnomówiący. Niestety grafika wyświetlacza wygląda wręcz archaicznie. Jeszcze gorzej prezentuje się monochromatyczny wyświetlacz komputera pokładowego. Ponadto materiały zastosowane do wykończenia deski rozdzielczej są bardzo twarde, a części słabo spasowane. Ponadto wyposażenie standardowe i dodatkowe jest mało rozbudowane.

Citroën C4 Aircross może być napędzany jednym silnikiem benzynowym lub jedną z dwóch jednostek wysokoprężnych. Tak przedstawia się oferta na rynki europejskie. Z kolei w Azji oferowany jest jeszcze 2-litrowy benzynowiec.

Ten ostatni motor to wspólna konstrukcja Mitsubishi, Hyundaia i Chryslera. 4-cylindrowa konstrukcja bez doładowania i z pośrednim wtryskiem paliwa charakteryzuje się mocą 150 KM. Z tym silnikiem może być połączona 5-biegowa manualna przekładnia lub skrzynia bezstopniowa z 6 zaprogramowanymi przez producenta przełożeniami.

Europejski benzynowiec ma objętość 1,6 litra i jest uzbrojony w system start&stop. 117-konna jednostka jest łączona wyłącznie z 5-biegową manualną skrzynią przekładniową.

Z kolei oba turbodiesle są wyposażone w przekładnię 6-biegową, oczywiście manualną. Zarówno 1,6-litrowy silnik, jak i 1,8-litrowiec, wyposażone są w układ wtryskowy common rail. Mniejszy motor osiąga moc 114 KM, natomiast większy rozwija 150 KM.

Oba diesle oraz 2-litrowiec przeznaczony na rynki azjatyckie dostępne są z napędem na przednią oś oraz z układem 4WD. Napęd wszystkich kół można ustawić w trybie automatycznym, gdzie komputer sam będzie rozdzielał wartość siły napędowych na każdą z osi, lub wybrać opcję Lock, która pozwoli wjechać dalej niż mogą to zrobić samochody z napędem na przednią oś. Trzeba jednak pamiętać, że Citroën C4 Aircross nie jest samochodem terenowym.