Chevrolet - sto lat!
W 2011 roku Chevrolet świętuje stulecie swojego istnienia. Obchody tej rocznicy rozpoczęły się na tegorocznym Salonie Samochodowym w Detroit. Punktem kulminacyjnym stała się premiera zupełnie nowego Chevroleta Aveo w wersji sedan, który w USA będzie pod nazwą Sonic.
14.01.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:04
Chevrolet Aveo to jeden z najlepiej sprzedających się na całym świecie modeli Chevroleta i jedna z siedmiu europejskich premier zaplanowanych na nadchodzących 12 miesięcy. Nowe modele obejmują rodzinnego vana o nazwie Orlando, Corvette Grand Sport w wersji coupe i convertible, Captivę nowej generacji, sportową, 5-drzwiową wersję hatchback kompaktowego Cruze’a oraz Camaro w wersji coupe i convertible. Do tego dochodzi Volt, który zgarnął właśnie w Detroit tytuł North American Car of the Year Volt.
Rok 2010 stanowił dla Chevroleta Europe drugi najlepszy rok pod względem sprzedaży, jak również najlepsze w historii Chevroleta Europe 12 miesięcy pod względem udziałów w rynku. Całkowita sprzedaż wyniosła niecałe 480 000 pojazdów, co odpowiada rekordowemu udziałowi w rynku na poziomie 2,5 procent.
Firma została założona przez dwóch panów. Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i konstruktorem. William C. „Billy” Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.
W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem.
Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku, a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym samochodem osobowym. Zastosowany w nim sześciocylindrowy silnik 4.9L pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil.
W roku 1915 Durant wykupił udziały Chevroleta w spółce, a rok później zakupił kontrolny pakiet General Motors. Do 1917 roku Durant ponownie znalazł się u sterów GM, a Chevrolet został oddziałem firmy. Durant odszedł z General Motors w 1920 roku. Biznesmen zmarł w 1947 roku. W latach dwudziestych ub. wieku fortunę stracił również Louis Chevrolet. Powrócił do wyuczonego zawodu, pracując jako mechanik w fabryce Chevroleta w Detroit. Zmarł w 1941 roku, a pochowany został w Indianapolis w pobliżu słynnego toru wyścigowego.
Marka Chevrolet od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych wprowadzała rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet – Classic Six serii C – oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych.
W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy. Nowy etap rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 small-block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych.
Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, aby Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Chevrolet jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.
W Europie Chevrolet Corvette potwierdził swój status ikony zdobywając 6 tytułów podczas 24-godzinnych wyścigów Le Mans we Francji. W roku 2010 Chevrolet świętował podwójne zwycięstwo w Mistrzostwach WTCC. Chevrolet Cruze zdobył tytuł mistrzowski w kategorii kierowców WTCC, zaś sam Chevrolet tytuł mistrzowski w kategorii konstruktorów.
Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Do dziś w pamięci fanów motoryzacji są unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 roku Chevy Bel Air. Elegancka Corvette Stingray z roku 1963 postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii. Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym klientom doskonały design i niesamowite osiągi.
W świecie samochodów półciężarowych również nie sposób nie docenić Chevroleta. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w roku 1935 i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat.
Najważniejsze wydarzenia w historii Chevroleta:
1911 – założona zostaje firma Chevrolet, zaprezentowany zostaje model Classic Six serii C sprzedawany za cenę 2 150 USD.
1914 – po raz pierwszy jako logo wykorzystana zostaje „muszka” Chevroleta. Wprowadzony zostaje Model H z trwałym, czterocylindrowym silnikiem, który napędza Chevrolety do 1928 roku.
1915 – wprowadzony zostaje Model 490. Jego nazwa wynikała z ceny wynoszącej 490 USD.
1917 – Chevrolet staje się oddziałem General Motors.
1918 – wprowadzone zostają pierwsze półciężarówki Chevroleta: jedna oparta na podwoziu Modelu 490, druga na wzmocnionym podwoziu 1-tonowym.
1929 – do sprzedaży wprowadzony zostaje nowy, sześciocylindrowy silnik górnozaworowy, reklamowany pod hasłem „sześć za cenę czterech”. Jego wystające śruby z rowkiem zdobyły mu przydomek „Stovebolt” – nazwę, która symbolizować miała wytrzymałość i trwałość Chevroleta.
1934 – Chevrolet wprowadza niezależne zawieszenie przednie.
1935 – wprowadzony zostaje model Suburban z trzema rzędami siedzeń i dużą przestrzenią bagażową. W 2011 roku obchodzi on 76-lecie i pozostaje najdłużej nieprzerwanie wytwarzanym pojazdem w historii motoryzacji.
1942 – w okresie II Wojny Światowej Chevrolet zaprzestaje produkcji pojazdów cywilnych i przestawia zakłady produkcyjne na produkcję uzbrojenia.
1953 – wprowadzony zostaje model Corvette. W pierwszym roku linie produkcyjne opuszcza zaledwie 300 egzemplarzy z nadwoziem z włókna szklanego.
1955 – do zmodyfikowanej oferty modeli Chevroleta wprowadzony zostaje silnik V-8 small-block, będący początkiem nowej ery silników.
1960 – Junior Johnson wygrywa wyścig Daytona 500 w Chevrolecie; jest to pierwsze z 21 zwycięstw Chevroleta w wyścigach NASCAR (do roku 2010) – najliczniejszych w kategorii konstruktorów.
1962 – zespół Beach Boys nagrywa piosenkę zatytułowaną „409” – odę do Chevroletów napędzanych silnikiem 409 wygrywających wyścigi na ćwierć mili w całym kraju.
1967 – wprowadzony zostaje model Camaro.
1970 – Bill „Grumpy” Jenkins wygrywa pierwszy wyścig NHRA Pro Stock Winternationals w modelu Camaro.
1975 – wprowadzone zostaje hasło „Baseball, hot dogi, szarlotka i Chevrolet”.
1986 – Corvette jest pierwszym Chevroletem z nieblokującymi się hamulcami, elementem, który wkrótce pojawi się w prawie wszystkich modelach Chevroleta.
1990 – Corvette ZR-1 pokonuje trzy rekordy prędkości, w tym prędkości średniej wynoszącej 175 mil na godzinę utrzymywanej przez okres 24 godzin (w tym pit stopy).
1991 – uruchomiona zostaje „Like a Rock” (Jak skała) – kampania reklamowa półciężarówek Chevroleta wykorzystująca piosenkę Boba Segera o tym samym tytule. Kampania prowadzona była do 2004 roku i uważana jest za jedną z najbardziej skutecznych kampanii w branży motoryzacyjnej.
1994 – Jeff Gordon wygrywa pierwszy wyścig Brickyard 400 NASCAR na torze w Indianapolis w samochodzie wyścigowym Monte Carlo.
1997 – w zmienionym modelu Corvette debiutuje rodzina silników Gen III small-block V-8 – przez entuzjastów nazywanych silnikami „LS”.
2005 – Chevrolet wznawia działalność w całej Europie.
2007 – „Transformers” to hit kinowy, w którym po raz pierwszy pojawia się Bumblebee, postać zmieniająca się w żółte Camaro.
2008 – całkowita sprzedaż Chevroleta w Europie osiąga rekordowy poziom 510 800 samochodów.
2010 – najlepszy w historii udział w rynku europejskim na poziomie 2,53%.
2010 – Chevrolet wygrywa wyścigi WTCC w kategorii kierowców i konstruktorów.
2011 – wprowadzony zostaje Volt.
Źródło: Chevrolet