Chcesz odliczyć VAT od samochodu? Kup pick-upa!
Przez wiele lat przedsiębiorcy korzystali z możliwości odliczenia całej kwoty VAT-u od kosztu zakupu samochodu z kratką. Niestety, w styczniu 2011 tę możliwość im odebrano. Jest jednak furtka w przepisach. Stanowią ją pick-upy.
23.08.2012 | aktual.: 07.10.2022 20:49
Przez wiele lat przedsiębiorcy korzystali z możliwości odliczenia całej kwoty VAT-u od kosztu zakupu samochodu z kratką. Niestety, w styczniu 2011 tę możliwość im odebrano. Jest jednak furtka w przepisach. Stanowią ją pick-upy.
Ważna jest więc znajomość definicji tego nadwozia. Zgodnie z polskim prawem jest to pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony, wyposażony w otwartą część służącą do przewozu ładunków. Oznacza to, że w świetle przepisów dotyczących podatku VAT, PIT i CIT jest to ciężarówka.
Jeśli jesteś przedsiębiorcą i znalazłeś już odpowiedni model dla siebie, wystarczy teraz wziąć go w leasing, ponieważ nie ma ograniczeń w odliczeniu VAT-u od rat leasingowych, wykupu po zakończeniu umowy oraz zwrotu wyżej wymienionego podatku od paliwa dla pick-upów. W koszty można wliczyć również ubezpieczenie i wydatki eksploatacyjne.
Istotne jest spełnienie trzech warunków, jeśli przy leasingu lub zakupie pick-upa przedsiębiorca chce liczyć na ulgę finansową. Pierwszym z nich jest powiązanie wydatków na użytkowanie pick-upa z działalnością prowadzoną przez firmę.
Drugim istotnym warunkiem jest posiadanie dokumentacji potwierdzającej, że auto to faktycznie pick-up. Odpowiedni wpis do dowodu rejestracyjnego uzyskuje się na podstawie badania technicznego, które przeprowadza okręgowa stacja kontroli pojazdów. Kopię zaświadczenia należy zatrzymać na pięć dodatkowych lat po sprzedaży auta. Urząd skarbowy nie wymaga jej dostarczenia po zakupie wozu, ale może o nią poprosić podczas kontroli.
Trzeci warunek wynika z drugiego – nadwozie musi być wyposażone w otwartą część do przewozu ładunków. Można ją jednak przykryć, ale jedynie nietrwale.
Z ostatnich badań wynika, że w pierwszym półroczu 2012 w Polsce sprzedano 1367 pick-upów. Oznacza to 5-procentowy wzrost w stosunku do tego samego okresu z roku 2011. Największą popularnością cieszą się japońskie pick-upy: Nissan Navara, Toyota Hilux i Mitsubishi L200. Największy wzrost sprzedaży odnotował Volkswagen Amarok. Sprzedano aż 107 proc. więcej tych aut. Zaraz za niemieckim wołem roboczym uplasowała się znacznie mniejsza Dacia Logan Pick-up. Jej sprzedaż wzrosła o 53 proc.
Wzrost zainteresowania tymi samochodami może być spowodowany trzema czynnikami. Pierwszy to oczywiście możliwość odliczenia sobie podatku VAT od ich zakupu i kosztów utrzymania. Drugi czynnik to duża uniwersalność tych samochodów. Wewnątrz można zmieścić nawet 5 osób, a uterenowione nadwozie pozwoli zabrać duży ładunek. Po trzecie w Polsce coraz chętniej kupowane są duże samochody. Powoli przychodzi do nas moda ze Stanów Zjednoczonych.
Źródło: motofakty