Callaway Chevrolet SS (2013)
Amerykański producent win i kijów golfowych od lat zajmuje się tuningiem Chevroletów. Najnowsze auto Callawaya to bliźniak Holdena Commodore – Chevrolet SS. Wóz ma silnik o mocy prawie 580 KM.
06.12.2013 | aktual.: 08.10.2022 09:55
Chevrolet SS jest niczym innym jak amerykańską wersją australijskiego Holdena Commodore. Ten drugi z kolei ma też swoją bardziej sportową odmianę sprzedawaną pod marką HSV. Wozy ze znaczkiem HSV można czasem spotkać na Wyspach Brytyjskich. Niektóre modele Holdenów były dostępne pod brytyjską marką Vauxhall. Ot, uroki życia w wielkiej „rodzinie” General Motors.
Chevrolet SS nie różni się praktycznie niczym od Holdena. Odmienne jest właściwie tylko umiejscowienie kierownicy – w Chevrolecie znajduje się ona po lewej stronie. Wyposażenie obu samochodów jest podobne, materiały do wykończenia wnętrza również.
Cechą wspólną obu sedanów jest silnik. Znany jest on między innymi z tego, że jego wersje rozwojowe są używane do napędzania supersportowego Chevroleta Corvette. Motor ma osiem cylindrów w układzie widlastym. Jego objętość skokowa wynosi 6,2 l.
Archaiczna nieco w swojej budowie jednostka napędowa zapewnia w seryjnym SS moc 421 KM przy 5900 obr./min i moment obrotowy 563 Nm przy 4300 obr./min. Wszystko trafia do automatycznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach, a następnie – jak przystało na prawdziwy amerykański wóz – na tylne koła.
GM-owski silnik jest bardzo podatny na tuning – montaż doładowania zwykle skutkuje dużym przyrostem mocy. Callaway zastosował sprężarkę mechaniczną. Ponadto zamontowano międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, większe wtryskiwacze benzyny i sportowy wydech. Nad wszystkim czuwa ulepszona mapa sterująca zapłonami i punktami wtrysku.
Jednostka napędowa po przeróbkach ma 578 KM przy 6400 obr./min i 727 Nm przy 4000 obr./min. Teraz amerykański sedan do 100 km/h rozpędza się w 4,60 s, a ćwierć mili przejeżdża w czasie 12,40 s. Prędkość maksymalna samochodu nie została podana.
Wiadomo, że pojazd ma sportowe hamulce firmy Brembo i utwardzone zawieszenie, dzięki którym prowadzi się go pewniej. Brakuje jednak szczegółów na ten temat.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
• Typ: V8, 90o
• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie
• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
• Objętość skokowa: 6162 cm3
• Doładowanie: sprężarka mechaniczna
• Moc maksymalna: 578 KM przy 6400 obr./min
• Objętościowy wskaźnik mocy: 93,80 KM/l (seryjny – 68,32 KM/l)
• Maksymalny moment obrotowy: 727 Nm przy 4000 obr./min
• Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
• Typ napędu: na tylne koła
Hamulce i koła:
• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane
• Hamulce tylne: tarczowe
Masy i wymiary:
• Długość: 4968 mm
• Szerokość: 1899 mm
• Rozstaw osi: 2916 mm
Osiągi:
• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s
• Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 12,40 s