Callaway Chevrolet SS (2013)

Amerykański producent win i kijów golfowych od lat zajmuje się tuningiem Chevroletów. Najnowsze auto Callawaya to bliźniak Holdena Commodore – Chevrolet SS. Wóz ma silnik o mocy prawie 580 KM.

Na zdjęciu seryjny Chevrolet SSNa zdjęciu seryjny Chevrolet SS
Olgierd Lachowski

Chevrolet SS jest niczym innym jak amerykańską wersją australijskiego Holdena Commodore. Ten drugi z kolei ma też swoją bardziej sportową odmianę sprzedawaną pod marką HSV. Wozy ze znaczkiem HSV można czasem spotkać na Wyspach Brytyjskich. Niektóre modele Holdenów były dostępne pod brytyjską marką Vauxhall. Ot, uroki życia w wielkiej „rodzinie” General Motors.

Chevrolet SS nie różni się praktycznie niczym od Holdena. Odmienne jest właściwie tylko umiejscowienie kierownicy – w Chevrolecie znajduje się ona po lewej stronie. Wyposażenie obu samochodów jest podobne, materiały do wykończenia wnętrza również.

Cechą wspólną obu sedanów jest silnik. Znany jest on między innymi z tego, że jego wersje rozwojowe są używane do napędzania supersportowego Chevroleta Corvette. Motor ma osiem cylindrów w układzie widlastym. Jego objętość skokowa wynosi 6,2 l.

Archaiczna nieco w swojej budowie jednostka napędowa zapewnia w seryjnym SS moc 421 KM przy 5900 obr./min i moment obrotowy 563 Nm przy 4300 obr./min. Wszystko trafia do automatycznej skrzyni biegów o sześciu przełożeniach, a następnie – jak przystało na prawdziwy amerykański wóz – na tylne koła.

GM-owski silnik jest bardzo podatny na tuning – montaż doładowania zwykle skutkuje dużym przyrostem mocy. Callaway zastosował sprężarkę mechaniczną. Ponadto zamontowano międzystopniową chłodnicę powietrza doładowującego, większe wtryskiwacze benzyny i sportowy wydech. Nad wszystkim czuwa ulepszona mapa sterująca zapłonami i punktami wtrysku.

Na zdjęciu seryjny Chevrolet SS
Na zdjęciu seryjny Chevrolet SS

Jednostka napędowa po przeróbkach ma 578 KM przy 6400 obr./min i 727 Nm przy 4000 obr./min. Teraz amerykański sedan do 100 km/h rozpędza się w 4,60 s, a ćwierć mili przejeżdża w czasie 12,40 s. Prędkość maksymalna samochodu nie została podana.

Wiadomo, że pojazd ma sportowe hamulce firmy Brembo i utwardzone zawieszenie, dzięki którym prowadzi się go pewniej. Brakuje jednak szczegółów na ten temat.

Dane techniczne

Silnik i napęd:

• Typ: V8, 90o

• Ustawienie: z przodu, wzdłużnie

• Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder

• Objętość skokowa: 6162 cm3

• Doładowanie: sprężarka mechaniczna

• Moc maksymalna: 578 KM przy 6400 obr./min

• Objętościowy wskaźnik mocy: 93,80 KM/l (seryjny – 68,32 KM/l)

• Maksymalny moment obrotowy: 727 Nm przy 4000 obr./min

• Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna

• Typ napędu: na tylne koła

Hamulce i koła:

• Hamulce przednie: tarczowe, wentylowane

• Hamulce tylne: tarczowe

Masy i wymiary:

• Długość: 4968 mm

• Szerokość: 1899 mm

• Rozstaw osi: 2916 mm

Osiągi:

• Przyspieszenie 0-100 km/h: 4,60 s

• Czas przejazdu 402,34 m ze startu stojącego: 12,40 s

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

DOL-e na polskich drogach. Ich budowę zaczęto w czasach zimnej wojny
DOL-e na polskich drogach. Ich budowę zaczęto w czasach zimnej wojny
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Octavia za mniej niż 500 zł miesięcznie. Czyżby presja Chińczyków?
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Nowy obowiązek w samochodach. UE już podała, kiedy zacznie obowiązywać
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
To koniec Jeepa Wranglera w Polsce. Ostatnie egzemplarze na sprzedaż
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Test: Ineos Grenadier – jeszcze lepszy i do tego tańszy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Jeśli nagrywasz policjanta, nie mów mu jednej rzeczy
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Kolejna podwyżka stawek za przejazd autostradą A2. To już druga w tym roku
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie