Cała naprzód! – MRC RS6 Avant MRC800 (2011)
Przy okazji opisu G-Power M5 Touring Hurricane RS jeden z naszych Czytelników – browar – zamieścił w komentarzach linki do interesującego, 800-konnego Audi RS6 Avant, które jest prawie najszybszym kombi na świecie. Dziś kilka zdań o nim.
07.02.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:15
Fabrycznemu Audi RS6 Avant nie brakuje w zasadzie niczego. Ma mocny silnik, napęd na wszystkie koła, przestronną i elegancką kabinę, spory bagażnik i całkiem dobrze wygląda. Wygląda jednak na to, że właścicielowi opisywanego samochodu zabrakło „trochę” mocy.
Seryjne RS6 korzysta z 5-litrowego silnika V10 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i dwiema turbosprężarkami. Jednostka napędowa wytwarza 580 KM mocy przy 6250-6700 obr./min i 650 Nm przy 1500-6250 obr./min. Moc jest przekazywana przez 6-biegową automatyczną skrzynię biegów na wszystkie koła.
Mimo swojej dużej masy własnej (2025 kg) RS6 Avant imponuje przyspieszeniem do 100 km/h w 4,60 s (to m.in. zasługa napędu na wszystkie koła). Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h.
W zakładzie MRC Tuning wóz przeszedł przeobrażenie z szybkiego kombi w iście wściekłe auto. Modyfikacje ograniczyły się tylko do silnika oraz osprzętu. Zmieniono wtryskiwacze paliwa i układ zasilania na wydajniejszy. RS6 korzysta teraz z tzw. hybrydowych turbosprężarek (czyli po prostu zmodyfikowanych), a więc „turbin”, w których turbina i sprężarka pochodzą z dwóch różnych urządzeń. Często w takich turbosprężarkach dokonywane są jeszcze dodatkowe ulepszenia.
Oprócz doładowania tuner przerobił układ wydechowy, wstawiając sportowe 100-celowe reaktory katalityczne. Nad wszystkim czuwa elektronika sterująca silnikiem i skrzynią biegów. Przeprogramowany „soft” skrzyni biegów na biegach od 3. do 6. zwiększa obroty, przy których następuje włączenie biegu wyższego do 7000 obr./min, natomiast na pierwszych dwóch biegach w celu zwiększenia przyczepności kół auto ma ograniczony moment obrotowy.
Pomiary na hamowni wykazały, że moc jednostki napędowej wynosi teraz niesamowite 831 KM przy 6700 obr./min, a jej maksymalny moment obrotowy to 977 Nm przy 4920 obr./min. Według ekipy MRC Tuning sprint do 96 km/h trwa teraz 3,60 s, a do 200 km/h – tylko 10,40 s. Z kolei przyspieszenie ze 100 do 200 km/h to kwestia tylko 6,30 s.
Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do jeszcze nieosiągniętych 350 km/h. W przypadku gdyby samochód ją osiągnął, stałby się szybszym od najszybszego kombi Audi zbudowanego przez MTM - to auto rozpędziło się do 344 km/h. Możliwe, że MRC mogłoby pobić wynik MTM RS6 Clubsport, które na Nardò pognało z prędkością blisko 363 km/h.
Najlepsze jest jednak to, że RS6 Avant przerobiony przez MRC wygląda całkiem seryjnie.
Dane techniczne
Silnik i napęd:
- Typ: V10, 90supo/sup
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 4991 cmsup3/sup
- Doładowanie: Dwie turbosprężarki
- Moc maksymalna: 831 KM przy 6700 obr./min
- Objętościowy wskaźnik mocy: 166,50 KM/l (116,21 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 977 Nm przy 4920 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, automatyczna
- Typ napędu: Na wszystkie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 420 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 356 mm
- Koła przednie: 9,0 x 19”
- Koła tylne: 9,0 x 19”
- Opony przednie: 255/40 R 19
- Opony tylne: 255/40 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 2025 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,44 kg/KM (seryjny – 3,49 kg/KM)
- Długość: 4928 mm
- Szerokość: 1889 mm
- Rozstaw osi: 2846 mm
Osiągi:
- Przyspieszenie 0-96 km/h: 3,60 s
- Przyspieszenie 0-200 km/h: 10,40 s
- Przyspieszenie 100-200 km/h: 6,30 s
- Prędkość maksymalna: Ograniczona do 350 km/hblock position=\inside8271/block
Źródło: mrc