BMW 225xe oraz 330e dołączają do efektywnej rodziny hybryd plug-in BMW

BMW dzięki rozwojowi technologii eDrive przenosi hybrydowy napęd typu plug-in do samochodów coraz bardziej dostępnych szerszej klienteli. We Frankfurcie zostaną zaprezentowane BMW 225xe oraz BMW 330e z technologią plug-in-hybrid.

Obraz
Marcin Łobodziński

W skład systemu eDrive wchodzi synchroniczny silnik elektryczny, wysokonapięciowe akumulatory oraz elektronika sterująca opracowana samodzielnie przez BMW. Całość z silnikiem i akumulatorem włącznie jest produkowana w fabryce BMW w Dingolfing. Poligonem doświadczalnym w opracowaniu eDrive były oczywiście elektryczne i hybrydowe modele i3 oraz i8. Modularna struktura systemu plug-in-hybrid BMW jest tak zaprojektowana, by była do wykorzystania właściwie we wszystkich modelach, czego dowodem są prezentowane tu 225xe z silnikiem umieszczonym poprzecznie oraz 330e z silnikiem wzdłużnym i różnymi rodzajami przeniesienia napędu. Dzięki technologii eDrive powstał również wirtualny napęd xDrive, który swoją premierę miał w BMW i8.

Obraz

Samochody BMW eDrive to według firmy kwintesencja hasła EfficientDynamics. Napęd działa tak, by był możliwe efektywny, co oznacza, że proces ruszania z miejsca powierzono silnikowi elektrycznemu. Silnik spalinowy zużywa najwięcej paliwa właśnie w momencie wprowadzania samochodu w ruch. Również w niskich prędkościach, kiedy napęd elektryczny jest najbardziej efektywny, system zarządzania BMW preferuje właśnie ten rodzaj zasilania. Silnik spalinowy włącza się przy wyższych prędkościach i większym zapotrzebowaniu na moc. Warto zaznaczyć, że eDrive współpracuje z systemem nawigacji niejako przewidując sytuacje drogowe i na podstawie tych informacji dostosowuje rodzaj wykorzystywanego napędu. BMW daje również możliwość jazdy tylko na silniku elektrycznym do prędkości 125 km/h. Jest też możliwość zachowania określonego poziomu naładowania baterii. Oczywiście ładowanie akumulatorów jest możliwe zarówno w czasie jazdy jak i przy użyciu dedykowanych urządzeń BMW, stacji szybkiego ładowania czy z przydomowego gniazda 230V.

BMW 225xe – rodzinna hybryda z elektrycznym 4x4

Do rodziny eDrive, w której znajdują się już BMW X5xDrive40e oraz BMW 740e dołączają BMW 330e i rodzinne BMW 225xe, czyli hybryda bazująca na BMW serii 2 Active Tourer. Litera „x” oznacza tu napęd na cztery koła, nazwany przez BMW „zelektryfikowanym napędem 4x4”. Silnik elektryczny o mocy 88 KM umieszczony w tylnej osi realizuje jej napęd, podczas gdy o przednią dba 1,5-litrowa, 3-cylindrowa jednostka benzynowa o mocy 136 KM i momencie obrotowym 220 Nm, współpracująca z 6-stopniową, automatyczną skrzynią biegów Steptronic. Łącznie kierowca ma do dyspozycji 224 KM i 385 Nm, gdzie z samego silnika elektrycznego pochodzi maksymalnie 250 Nm momentu obrotowego. Czy ktoś jeszcze wątpi w skuteczność napędu hybrydowego? Przyspieszenie do setki zajmuje 6,7 s, a prędkość maksymalna to 202 km/h. Zużycie benzyny ma osiągać wartość 2,1-2,0 l/100 km.

Obraz

Przełącznikiem Driving Experience Control można uruchomić funkcję MAX eDRIVE, która pozwala osiągnąć prędkość 125 km/h na samym napędzie elektrycznym i tylko z tej energii korzystać. Maksymalny zasięg w trybie EV to 41 km. Akumulator o pojemności energetycznej 7,7 kWh można naładować z gniazda domowego w 3 godziny i 15 minut! Natomiast skrócenie tego czasu o godzinę jest możliwe dzięki wysokonapięciowemu gniazdu BMW Wallbox. Tak szybka regeneracja pozwoli na dojechanie na zakupy na prądzie, naładowanie auta w trakcie zakupów i darmowy powrót do domu. Co więcej, bagażnik pozostaje w pełni funkcjonalny, bowiem akumulator umieszczono pod tylną kanapą.

Produkcja seryjna BMW 225xe rozpocznie się pod koniec tego roku w lipskiej fabryce BMW.

BMW 330e - efektywna radość z jazdy

Kolejną nowością w gamie hybrydowych modeli BMW jest seria 3 napędzana 2-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 184 KM i momencie obrotowym 290 Nm oraz tym samym silnikiem elektrycznym co 225xe. Łączna moc systemowa to 252 KM, a maksymalny dostępny moment obrotowy to 420 Nm. BMW deklaruje przy tym zużycie paliwa wg NEDC na poziomie 2,1-1,9 l/100 km. Ogromne możliwości jakie daje BMW 330e to przyspieszenie do 100 km/h w 6,1 s, maksymalna prędkość wynosząca 225 km/h, jazda bezemisyjna z prędkością do 125 km/h oraz maksymalny zasięg w trybie EV wynoszący 40 km.

W BMW 330e napęd jest realizowany na tylną oś poprzez 8-stopniową skrzynię automatyczną Steptronic. Tu silnik elektryczny i benzynowy są ze sobą zespolone jak w typowych hybrydach. Silnik elektryczny również podlega skrzyni biegów ponieważ umieszczono go pomiędzy silnikiem spalinowym a przekładnią. Pozwoliło to jednocześnie na usunięcie przekładni hydrokinetycznej, a sprzęgłem jest w tym momencie silnik elektryczny. BMW nie ukrywa, że w tym modelu silnik elektryczny pełni funkcję zastępczą dla układu doładowania, choć i w ten jest wyposażony silnik benzynowy. Elektryk dostarcza stale ok. 100 Nm dodatkowej siły napędowej, a przy maksymalnie wciśniętym pedale gazu nawet 250 Nm. Brak jakichkolwiek opóźnień w dostarczaniu dodatkowej mocy wynikający ze specyfiki pracy silnika elektrycznego ma przypominać jazdę z motorem o bardzo dużej pojemności skokowej. Dlatego też poza efektywnością, BMW 330e ma na celu dawać kierowcy przede wszystkim niesłychaną radość z jazdy, o czym świadczy również tylny napęd. Czy to przedsmak tego, co czeka nas w kolejnej generacji BMW M3?

Obraz

W porównaniu z 225xe nieco inna jest architektura zabudowy napędu. Akumulator umieszczono pod podłogą bagażnika, co ma przede wszystkim wpływać na idealny rozkład masy, który w tym modelu dzieli się po równo na osie. BMW nie podaje różnic w pojemności bagażnika hybrydy i klasycznego modelu, ale rzekomo obecność baterii nie wpływa na jego funkcjonalność. Jest oczywiście możliwość złożenia oparć kanapy. W wyposażeniu standardowym hybrydowej trójki jest dodatkowy układ grzewczy i klimatyzacyjny o mocy 5 kW. Można z niego korzystać za pośrednictwem pilota lub programowania na nawet dwa tygodnie naprzód. Akumulator ładuje się tak samo jak w 225xe.

Wybrane dla Ciebie
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku. Donald Tusk podpisał list
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Kod 78 na prawku to nie fikcja. Policja zwraca uwagę na adnotacje
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Lando Norris mistrzem świata Formuły 1
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Porównałem Porsche 911 GT3 i 911 GT3 RS na torze. To antidotum na dzisiejsze czasy
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
Ojciec torowych Porsche na drogi. Andy Preuninger opowiedział mi o genezie powstania 911 GT3 i przyszłości GT3 RS
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
NAC Racing w Rajdzie Safari. Mamy dwie polskie załogi
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Kierowcy zapłacą więcej. Rząd pokazał nowy cennik
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Drakońskie kary dla kierowców. Tak ostrych przepisów jeszcze nie było
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Nieco taniej, ale różnice wciąż są spore. Mamy prognozy na najbliższy tydzień
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇